Podpisz swój rower

Rowerzyści będą mogli spać spokojniej. Dzięki specjalnemu oznakowaniu i rejestracji w policyjnej bazie, nawet jeśli rower padnie łupem złodzieja, są większe szanse, żeby go znaleźć i zwrócić właścicielowi. Podpowiadamy, gdzie i kiedy można przyjść oznakować jednoślad.
Chcesz oznakować rower – umów się z policją
Chcesz oznakować rower – umów się z policją

Rowerzyści poczuli już wio-snę i ruszyli na przejażdżki. Na otwarcie sezonu rowerowego czekał też na pewno niejeden złodziej. Rabusie wypatrują roztargnionych rowerzystów, którzy źle zabezpieczą swój jednoślad albo całkowicie zapomną go przypiąć, idąc na chwilkę do sklepu. – Wiele rowerów zostaje skradzionych przez roztargnienie właściciela – podkreśla komisarz Jarosław Sawicki z otwockiej komendy policji.

– Jednoślady zabezpieczone solidnie i starannie giną rzadko, ponieważ złodziej zwyczajnie ich unika – dodaje komisarz. Dlatego nie należy przypinać roweru byle czym i byle jak. Najlepiej przypiąć go do stojaka, zaplątując zapięcie za tylne koło i ramę. Jeśli nie ma stojaka, trzeba eksperymentować, np. przypinając do słupa czy barierki. Wtedy zawsze należy sprawdzić, czy dany element jest od- powiednio solidny i dobrze przymocowany do ziemi.
Jest jeszcze jedno zabezpieczenie, które w razie kradzieży pomoże w odnalezieniu właściciela, czyli rejestracja roweru i naniesienie na niego charakterystycznych grawerowanych symboli. Dzięki unikatowemu oznaczeniu, po odnalezieniu roweru przez policję będzie można udowodnić, że po- chodzi on z kradzieży, a także szybko odnaleźć właściciela.

Jak to zrobić? Procedura jest prosta. Funkcjonariusz umieszcza specjalnym przyrządem na rowerze, np. na ramie pod kierownicą, oznaczenia składające się z liter i cyfr. Te dane rejestruje w policyjnej bazie. – Specjalnym urządzeniem „pisze się” jak długopisem po znakowanej powierzchni. Takie znakowanie powoduje zmiany w strukturze materiału, dzięki temu nawet po zatarciu znaków można je odczytać – tłumaczy komisarz Joanna Węgrzyniak z komendy rejonowej policji Praga Południe. – Na rowerze w widocznym miejscu umieszcza się naklejkę informującą o tym, że jest oznakowany – dodaje komisarz Węgrzyniak.

Dzięki temu prostemu zabiegowi każdy oznakowany rower ma inny numer i z łatwością można ustalić jednostkę, w której został w ten sposób zarejestrowany. Jeśli rower został raz oznakowany, to nie można zrobić tego ponownie. – Nie dopuszcza się ponownego znakowania elementów oznakowanych oraz przerabiania naniesionych wcześniej symboli – tłumaczy komisarz Jarosław Sawicki. – Natomiast jeśli trzeba uzupełnić bra- kujące oznakowanie, np. w przy- padku wymiany niektórych elementów roweru, to czynność ta powinna być wykonana tą samą techniką – wyjaśnia komisarz. Rejestracji roweru i naniesienia charakterystycznych grawerowanych symboli można dokonać jedynie w jednostce policji. Co należy zrobić?

– Osoba, która chce oznakować swój jednoślad, wcześniej powinna skontaktować się z komendą, aby ustalić termin. Jest to konieczne ze względu na to, że oznakowania musi dokonać technik policyjny specjalnym urządzeniem – tłumaczy komisarz Sawicki.

Jeśli już mamy ustalony termin, należy przyjść do komendy z rowerem. Nie wolno zapomnieć o tym, aby zabrać ze sobą dokument tożsamości i dowód zakupu roweru (paragon, faktura, umowa kupno-sprzedaż). Dokumenty są konieczne do tego, aby zarejestrować jednoślad.

Zabierz ze sobą dokumenty
Rejestracja w komputerowej bazie danych odbywa się na podstawie:
n dokumentu tożsamości właściciela (osoba pełnoletnia),
n dowodu zakupu: paragon, faktura, umowa kupno-sprzedaż.
Pamiętaj, aby sprzedawca ZAWSZE wpisał do karty gwarancyjnej numer seryjny roweru, który kupujesz.

Gdzie oznakują twój rower?

  • Komenda Powiatowa Policji w Otwocku, ul. Pułaskiego 7a – po wcześniejszym ustaleniu terminu pod nr tel. 22 779 40 91.
  • Komisariat Policji Wawer, ul. Mrówcza 210 – po wcześniejszym ustaleniu rejestracji pod nr tel. 22 603 23 19. Oznakowania dokonuje się w pon., śr. w godz. 10-12; wt., czw. w godz. 17-19.

Nie daj okazji złodziejowi

  1. ZAWSZE przypinaj swój rower,
  2. nie zostawiaj go przed blokiem, domem, na klatce schodowej bez właściwego zabezpieczenia,
  3. do zabezpieczenia jednośladu najlepsze są zapięcia typu U-lock (kłódka szeklowa) lub hartowany łańcuch – ich przecięcie jest trudniejsze i bardziej czasochłonne niż zniszczenie zwykłej linki,
  4. przypnij rower za ramę i koło do trwałego, mocnego elementu, np. stojaka rowerowego,
  5. nigdy nie przypinaj jednośladu wyłącznie za przednie koło do stojaka,
  6. zostawiając rower, wybieraj miejsca objęte systemem monitoringu miejskiego lub kamer przemysłowych czy sklepowych,
  7. odchodząc od roweru, zdejmij z niego ruchome elementy, np. licznik, dodatkowe oświetlenie, bidon, sakwy,
  8. unikaj zostawiania jednośladu w miejscach odludnych, nieoświetlonych lub rzadko uczęszczanych.

Podobny artykuł

Buduj zgodnie z prawem

REKLAMA

REKLAMA