Zielone światło dla obwodnicy!

Ta informacja z pewnością ucieszy mieszkańców Kołbieli. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wraca do planów budowy obwodnicy tej miejscowości na drodze krajowej nr 50.
Szansą na odkorkowanie Kołbieli jest budowa obwodnicy  na drodze krajowej nr 50. Inwestycja ta znalazła się na  liście podstawowej projektu Programu Budowy Dróg  Krajowych na lata 2014-2023
Szansą na odkorkowanie Kołbieli jest budowa obwodnicy
na drodze krajowej nr 50. Inwestycja ta znalazła się na
liście podstawowej projektu Programu Budowy Dróg
Krajowych na lata 2014-2023

Po wielu latach bezskutecznych starań gminnych samorządowców o budowę obwodnicy Kołbieli kluczową dla gminy inwestycję GDDKiA wpisała do Programu Budowy Dróg krajowych na lata 2014-2023. – jest to dla nas bardzo dobra wiadomość, bo wiele innych obwodnic wpisano na listę rezerwową, a obwodnicę Kołbieli umieszczono na liście podstawowej inwestycji, które mają być zrealizowane w ramach tego programu – podkreśla wójt Kołbieli Adam Budyta.

Tak się nie da już dłużej żyć!
Droga krajowa nr 50 przebiega przez sam środek Kołbieli, ulicą 3 Maja. Codziennie przejeżdżają nią  tysiące aut osobowych i ciężarowych. – To dla nas gehenna. O ile droga z Warszawy do Lublina omija nieznacznie Kołbiel, to odcinek drogi tranzytowej dla TIR-ów, łączący Mińsk Mazowiecki z Górą Kalwarią, przebiega przez samo centrum naszej miejscowości. Codziennie pod naszymi oknami przejeżdżają tysiące samochodów, i to
w większości ciężarowych – skarżą się mieszkańcy ul. 3 Maja. Zwracają również uwagę na pękające ściany, rozszczelniające się okna oraz brak bezpieczeństwa. – W godzinach szczytu ruch jest tak duży, że nie sposób przejść z jednej strony jezdni na drugą – słyszymy od naszych rozmówców. – Co gorsze, stojące w korku samochody spaliny wyrzucają wprost w nasze okna. Zarówno w dzień, jak i w nocy ze względu na hałas i smród nie można ich otworzyć. Tak dłużej nie da się już żyć – skarżą się mieszkańcy Kołbieli. Według wyników badań natężenia ruchu, jakie drogowcy przeprowadzili w 2010 roku, przez centrum Kołbieli przejeżdżało średnio ponad 12,5 tys. aut na dobę z czego aż 40 proc. to samochody ciężarowe.

Kręta droga do obwodnicy
Wobec stale wzrastającej liczby aut przejeżdżających przez centrum Kołbieli, szansą na wyprowadzenie ruchu tranzytowego jest budowa na krajowej 50-tce obwodnicy. Takie rozwiązania planowano już w 2002 roku, gdy rada gminy, przyjmując plan zagospodarowania przestrzennego, wyznaczyła przebieg trasy omijającej centrum Kołbieli. Niestety, uzgodniony z mieszkańcami korytarz drogowy projektanci zamienili w kilka wariantów, które po przekazaniu do ponownego zaopiniowania, wzbudziły emocje i protesty mieszkańców wsi sąsiadujących z Kołbielą.  – Nie chcieli oni słyszeć o tym, aby po ich terenie poprowadzono obwodnicę – tłumaczą kołbielscy urzędnicy. Trwające kilka lat przepychanki mogły znaleźć swoje rozstrzygnięcie w 2006 roku. Wtedy to, przy okazji modernizacji krajowej 50-tki, obwodnica Kołbieli miała być budowana razem z obwodnicami Żyrardowa i Mszczonowa. Niestety, protesty na tyle skutecznie zniechęciły drogowców, że ci zdecydowali się na wyłączenie kołbielskiej  inwestycji z planów modernizacyjnych drogi krajowej nr 50. – Oprotestowane plany budowy obwodnicy na długie lata wstrzymałyby realizację całej inwestycji. A na to, ze względu na zaangażowanie w projekt modernizacji trasy środków unijnych, nie mogliśmy sobie pozwolić – tłumaczyła się wtedy dyrekcja GDDKiA. W konsekwencji krajową 50-tkę zmodernizowano na odcinku od Mszczonowa do granic Kołbieli i od Kołbieli do Mińska Mazowieckiego. Dodatkowo sytuację skomplikowało objęcie doliny rzeki Świder ochronnym programem „Natura 2000”. To wymusiło na drogowcach zmianę rozwiązań projektowych oraz spowodowało umorzenie postępowania w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji.

W konsekwencji prace projektowe przerwano. Zmodernizowano wtedy jedynie odcinek drogi krajowej biegnącej przez Kołbiel. Prace te wprawdzie nieznacznie poprawiły bezpieczeństwo na drodze, jednak nie wpłynęły na zmniejszenie ruchu. Od tamtego czasu władze Kołbieli wielokrotnie przypominały GDDKiA o budowie obwodnicy. Za każdym razem jednak słyszały, że inwestycji nie będzie ze względu na brak pieniędzy.

Temat budowy wraca
W środę, 18 marca br, nastąpił przełom w tej sprawie. Podczas spotkania wojewody mazowieckiego z samorządowcami przedstawiciele GDDKiA zaprezentowali najnowsze plany dotyczące przebudowy dróg na terenie województwa mazowieckiego.

– Przekazano nam bardzo dobre informacje dotyczące zarówno drogi krajowej nr 17, jak i nr 50. O ile w przypadku 17-tki wiedzieliśmy, że będzie ona w najbliższym czasie przebudowana, to informacje dotyczące 50-tki okazały się dla nas hitem tego spotkania. Nasze działania nie poszły na marne. Budowa obwodnicy Kołbieli po raz pierwszy znalazła się na liście Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 – mówi wójt Kołbieli, który razem z przewodniczącym rady gminy Waldemarem Klochem uczestniczył w spotkaniu z wojewodą.

Podczas spotkania przedstawicielom władz Kołbieli udało się porozumieć z wojewodą w sprawie przywrócenia oświetlenia na kołbielskim rondzie. – GDDKiA jako właściciel infrastruktury drogowej wymieni żarówki na energooszczędne, a gmina Kołbiel weźmie na siebie koszty energii elektrycznej. Mamy nadzieję, że niedługo zapalą się lampy wokół ronda w Kołbieli – słyszymy od Adama Budyty.