Przedszkolak idzie do szkoły

Od września obowiązkowo do pierwszej klasy pójdą wszystkie sześciolatki, czyli dzieci urodzone w 2009 roku. Ich rodzice mają mnóstwo wątpliwości, czy szkoły podstawowe są przygotowane na przyjęcie tak małych dzieci. Podpowiadamy, jak przygotować sześciolatka do rozpoczęcia nauki w szkole, aby odnalazł się w nowym miejscu. Od dobrego startu zależy przecież jego późniejsze nastawienie do nauki.

tablica

Możemy być spokojni o naszego sześciolatka w szkole, jeżeli nie ma on problemów z czynnościami samoobsługowymi. W szkole będzie musiał samodzielnie wyciągać z plecaka książki, drugie śniadanie, a także porządkować po sobie miejsce pracy. Warto więc, by ćwiczył takie czynności w domu. Istotna jest też kwestia higieny osobistej – dziecko musi umieć poradzić sobie samo w toalecie. W wakacje warto również poćwiczyć sprawność manualną i gra- fomotoryczną. Rysowanie, kolorowanie, wykonywanie szlaczków – wszystko to będzie dobrym przygotowaniem do nauki pisania. Z ko-lei nauka wierszyków na pamięć czy gra w memo pobudzą rozwój pamięci słuchowej i wzrokowej. Przyszły uczeń pierwszej klasy może też przy okazji ćwiczyć umiejętność skupienia i koncentracji uwagi.

Szkoła jest dla dziecka miejscem nowym, nieznanym, może więc wzbudzać lęk. Dlatego warto pójść z dzieckiem do szkoły, aby zwiedziło budynek i jeszcze przed początkiem roku szkolnego poznało nauczycieli oraz innych uczniów. Rozpoczęcie nauki w szkole wiąże się też z nowym trybem życia – wcześniejszym wstawaniem i odrabianiem prac domowych. Możemy przygotować na to nasze dziecko, dając mu zadania do wykonania. Tym samym wdrożymy je do systematycznej nauki. Aby nauka w szkole była dla niego przyjemną wizją, pozwólmy mu samemu wybrać przybory szkolne.

Pamiętajmy, że wraz z obniżeniem wieku przyjmowania dzieci do szkół dostosowano podstawy programowe kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych. Dziecko przychodzi do szkoły, znając podstawy czytania, pisania, liczenia w zakresie 10. W pierwszej klasie dominującą formą zdobywania wiedzy jest nauka poprzez zabawę. Nie są to sztywne 45-minutowe lekcje, jakie jeszcze do niedawna dominowały w szkole. W klasach istnieją wyodrębnione miejsca do zabawy. Na początku roku pierwszoklasiści mają tzw. okres adaptacyjny, którego czas trwania określa nauczyciel, uwzględniając potrzeby dzieci.

Aby zapewnić sześciolatkom bezpieczną adaptację w szkole, powstał rządowy program „Radosna szkoła”. Jego celem jest stworzenie dzieciom rozpoczynającym naukę szkolną warunków nauki, wychowania i opieki zbliżonych do tych w przedszkolach, dzięki czemu sześciolatki łatwiej odnajdą się w nowej rzeczywistości. W praktyce kąciki zabaw w szkole są wyposażane w pomoce dydaktyczne stymulujące rozwój małej i dużej motoryki oraz pozwalające na zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu. Są też place zabaw wyposażone w sprzęt rozwijający umiejętności motoryczne, orientację przestrzenną, koncentrację i koordynację wzroku i słuchu. Dzięki temu dzieci uczą się organizacji czasu wolnego i współdziałania w grupie rówieśniczej.

Dzieci wchodzą do szkoły w różnym stopniu gotowe. Różni je stopień wiedzy o świecie, opanowania poszczególnych umiejętności, stopień samodzielności i zaradności, a także odwagi do podejmowania nowych wyzwań. Jeżeli nasze dziecko jest samodzielne, gotowe intelektualnie i emocjonalnie, bez problemu przeniesie się z przedszkola do szkolnej ławki. Jeżeli już w trakcie roku szkolnego okaże się, że nie radzi sobie z nauką w pierwszej klasie, do 31 grudnia może jeszcze powrócić do przedszkola, by tam powtórzyć przygotowanie do szkoły.

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.