Dworzec zabytkiem!

Ponadstuletni budynek dworca kolejowego w Otwocku został wpisany do rejestru zabytków. Dzięki temu będzie można pozyskać pieniądze na jego remont.
Otwockiemu dworcowi przydałby się jeszcze monitoring
Otwockiemu dworcowi przydałby się jeszcze monitoring

Budynek wzniesiony ok. 1910 r. został wpisany (wraz z wiatą peronową) do rejestru zabytków przez wojewódzkiego konserwatora Rafała Nadolnego, który w swojej decyzji zwrócił uwagę nie tylko na cechy architektoniczne.

Otwocki dworzec „jest obiektem o szczególnych walorach i kwalifikuje się do wpisu do rejestru zabytków ze względu na posiadane wartości artystyczne, naukowe i historyczne… Tym samym architektura dworca stała się wizytówką miasta jako miejscowości letniskowej, a także świadectwem rozwoju budownictwa kolejowego z I ćwierwiecza XX w Stanowi on również dokument z dziejów miasta Otwocka, będąc swoistym świadkiem tragicznych wydarzeń z przeszłości, związanych z wywózką ludności żydowskiej do obozu zagłady w Treblince, co przekłada się na uznanie jego wartości historycznej” – czytamy w komunikacie konserwatora.

Jakie korzyści płyną z wpisania dworca do rejestru zabytków? Przede wszystkim pomoc merytoryczna konserwatora przy remontach. Jak się dowiedzieliśmy, w budynku będzie przeprowadzona kontrola, po której zostaną przekazane zalecenia konserwatorskie dotyczące tego, jak uchronić dworzec przed dewastacją, żeby wydobyć jego walory architektoniczne.

Konieczny jest remont dworca. Ma on zostać przeprowadzony przy okazji modernizacji trasy kolejowej Warszawa – Lublin. Środki na remont mają pochodzić z funduszy unijnych na lata 2014-2020. W tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na prace budowlane. Wówczas, oprócz remontu samego dworca, zostaną zmodernizowane perony.

Komentarz:

  • Wiktor Lach, społeczny opiekun zabytków
    Wpis do rejestru umożliwia nam pozyskanie niewielkich środków z puli konserwatorskiej na wykonanie dokumentacji bądź drobnych napraw. W najbliższej perspektywie finansowej będzie umożliwiał pozyskanie poważnych środków na modernizację dworca, przystosowanie go do współczesnych wymogów funkcjonalnych, zapotrzebowania usługowego i, co ważne z naszego punktu widzenia, modernizacji jego otoczenia. Chodzi o środki unijne na rewitalizację terenów kolejowych. PKP planuje pozostawić niewiele więcej niż 200 budynków dworcowych z obecnych 600 w całym kraju. I będzie dążyło do tego, aby całe tereny kolejowe zostały przekazane gminie. Są już obecnie prowadzone rozmowy na ten temat z władzami miasta. To umożliwi uporządkowanie całego terenu wokół stacji i inwestycje na nim.

REKLAMA

REKLAMA