Komunikacyjny armagedon

Zaczęło się! Budowa tunelu w Międzylesiu weszła w decydującą fazę. Drogowcy na siedem dni zamknęli przejazd kolejowy przy ul. Zwoleńskiej. Objazd zostanie uruchomiony, ale dopiero 26 czerwca. Kierowcy utknęli w korkach, a liczba pociągów została ograniczona.

km

To jakiś koszmar. W ciągu dnia jest tylko kilka kursów SKM i KM. Nie dość, że pociągi rzadko jeżdżą, to podróż do Warszawy wydłużyła się nawet o pół godziny. Wiele pociągów kursuje z opóźnieniami – tłumaczy Ilona Kożuchowska, mieszkanka Otwocka. – Podobnie jest z autobusami. Przez to ciągle spóźniam się do pracy – żali się pasażerka. Wszystko przez największą w ostatnich latach inwestycję drogową na linii otwockiej, która weszła w decydującą fazę. Budowa tunelu w Międzylesiu kosztuje nie tylko mnóstwo pieniędzy, ale także cierpliwości, szczególnie mieszkańców Wawra i podróżnych.

W piątek, 19 czerwca w nocy drogowcy zamknęli na pół roku ul. Zwoleńską i Żegańską na odcinku od ul. Patriotów do Pożaryskiego. Dotyczy to także przejazdu kolejowego przy stacji Międzylesie, który zostanie zamknięty na zawsze. Drogowcy zafundowali kierowcom i podróżującym pociągami komunikacyjny koszmar. Alternatywny objazd, który wytyczyli przez tory przy ul. Lucerny w Aninie, zostanie uruchomiony dopiero tydzień później! – Jest to konieczne. Potrzebujemy czasu, aby przenieść urządzenia sterowania ruchem przy zachowaniu procedur bezpieczeństwa – mówi Agata Choińska z Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych w Warszawie. Drogowcy jednak obiecują, że objazd będzie otworzony najpóźniej w piątek, 26 czerwca. Przez kilka dni mieszkańcy Wawra. To samo dotyczy także karetek ze szpitala w Międzylesiu będą musieli jeździć aż do przejazdu, który znajduje się ponad dwa kilometry dalej. Drogowcy twierdzą jednak, że innego wyjścia nie ma.

To jednak nie koniec utrudnień. Zamknięcie przejazdu kolejowego w Międzylesiu odbije się także na komunikacji miejskiej. – Do czasu otwarcia przejazdu w Aninie podróż autobusem może się znacznie wydłużyć, nawet o kilkanaście minut – mówi Igor Krajnow z Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Autobusy linii 115 i 305 od skrzyżowania ul. Patriotów z Że-gańską pojadą ul. Szpotańskiego, IX Poprzeczną i Kajki. Natomiast linia 119 od skrzyżowania ul. Lucerny i Patriotów pojedzie ul. Widoczną, Błękitną, Floriana i Traktem Lubelskim aż do wiaduktu na ul. Płowieckiej.

Podróżnych jeżdżących pociągami również czeka wiele utrudnień. Zmiany w kursowaniu SKM wprowadzono już 14 czerwca. Na linii otwockiej liczba pociągów została ograniczona, a część z nich rozpoczyna i kończy kursy na stacji Warszawa-Wawer. Dla pociągów SKM S1 na linii pruszkowskiej obowiązuje zmieniony rozkład jazdy. – Został on skonstruowany w taki sposób, aby zapewnić w porannym szczycie komunikacyjnym możliwie jak największą liczbę pociągów jadących w kierunku centrum Warszawy, a w godzinach popołudniowych w kierunku Otwocka – zapewnia Igor Krajnow. ZTM chciał ułatwić życie podróżnym, dlatego uruchomił zastępczą linię autobusową ZS7.

Pasażerowie narzekają, że niektóre składy SKM są skrócone. Czy można to zmienić? – Wydłużenie składów SKM nie jest możliwe. W związku z prowadzonymi pracami zostały natomiast wydłużone składy Kolei Mazowieckich, które kursują w godzinach szczytu – tłumaczy Igor Krajnow. – Ze względu na budowę tunelu w Międzylesiu i remont torów na odcinku Wawer-Falenica nie ma obecnie możliwości, aby SKM jeździła częściej. Monitorujemy jednak przepływ pasażerów. Jeśli okaże się, że w pociągach jest tłok, będziemy korygować rozkład jazdy lub zwiększymy liczbę kursujących autobusów – podkreśla Krajnow.

Utrudnienia na linii otwockiej potrwają około pół roku. Do końca roku tunel ma być gotowy w stanie surowym. Potem drogowcy położą m.in. nową nawierzchnię.

  • Linia zastępcza ZS7
    Autobusy kursują na trasie:
    OTWOCK: – Orla – Świderska – Kołłątaja – Józefów: Piłsudskiego – Warszawa: Patriotów – Szpotańskiego – Widoczna – Płowiecka –Grochowska – WIATRACZNA
    Uruchomiono przystanki:
    ŚWIDER 01 i 02, PKP JÓZEFÓW 01 i 02, PKP MICHALIN 01 i 02, CICHA 01 i 02, WĄSKA 01 i 02, JAROSŁAWSKA 01 i 02, ŚWIDER-KOŚCIÓŁ 01, RZEMIEŚLNICZA 01 I 02, WIATRACZNA 56.
    Linia będzie kursowała do 12 grudnia.
  • Honorowanie biletów
    Wszystkie bilety ZTM (z zastrzeżeniem ważności stref biletowych) są honorowane w pociągach Kolei Mazowieckich na odcinku Otwock – Warszawa Zachodnia. Bilety KM są honorowane w pociągach SKM na odcinku Otwock – Warszawa Zachodnia, a także w autobusach komunikacji zastępczej ZS7 (Otwock-Wiatraczna), w autobusach linii 521 na odcinku Falenica – pl. Zawiszy oraz w innych autobusach i tramwajach na trasach pokrywających się z tym odcinkiem.
  • Na skróty przez Radość
    W piątek, 26 czerwca został uruchomiony przejazd w Aninie, który będzie funkcjonował do czasu zakończenia całej inwestycji. Przerwa pomiędzy zamknięciem jednego a otwarciem drugiego przejazdu jest niezbędna do przeniesienia wyposażenia przejazdu z Międzylesia do Anina. W tym czasie kierowcy mogą korzystać z estakady w ciągu ul. Czecha lub z przejazdów w Radości (Panny Wodnej – Izbicka) i Falenicy (Bysławska, Młoda – Walcownicza).

3 myśli na temat “Komunikacyjny armagedon

  • 30 czerwca 2015 o 11:33
    Permalink

    Największym problemem, który przeradza zaistniałą sytuację w prawdziwy koszmar dojazdowy, nie jest zmiana rozkładu jazdy, tylko notoryczne opóźnienia pociągów KM jadących od i do Otwocka. Czym wytłumaczyć codzienne opóźnienia pociągów jadących z Dęblina co najmniej o 10 a czasami nawet 20 min. w godzinach porannych? Nie ma przecież na odcinku Dęblin-Otwock żadnych utrudnień technicznych. To logiczne, że jeżeli pociąg nie trzyma się rozkładu, to jadąc po trasie z jednym torem blokuje jazdę drugiego. To takie trudne do zrozumienia dla KM???

    Odpowiedz
    • 1 lipca 2015 o 07:51
      Permalink

      Te opóźnienia wynikają zapewne z puszczania tą trasą pociągów dalekobieżnych, które przed remontem jeździły przez Stojadła. Teraz zwykłe KM muszą czekać na mijanki.. Ktoś fatalnie tym wszystkim zarządza…

      Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.