Domowe sposoby na kaca

Witając nowy rok, zdarza nam się przesadzić z alkoholem. Obiecujemy sobie potem, że prędko się to nie powtórzy. Ale przecież karnawał dopiero się zaczął. Jak zatem bawić się z głową i uniknąć złego samopoczucia po zakrapianym przyjęciu?

sparagi

Najlepszym sposobem na uniknięcie kaca jest oczywiście ograniczenie ilości wypitego alkoholu, a także niemieszanie trunków o różnych stężeniach. Czasami jednak zwyczajnie się zapominamy i dzień po imprezie wita nas ból głowy, zgaga, mdłości, ogromne pragnienie i nietypowe zachcianki smakowe. Warto wiedzieć, że o uniknięcie tego typu skutków udanej zabawy możemy zadbać jeszcze zanim sięgniemy po pierwszego drinka czy kieliszek wina.

Przede wszystkim nie zapominajmy o jedzeniu, i to pełnowartościowym. Dość tłustym, trochę ostrym, ze sporą ilością białka i bogatym w witaminy B oraz C, które doskonale uzupełni np. świeży sok z grejpfruta lub limonki. Sięgajmy po nie często również podczas przyjęcia. Podobnie jak i po wodę, zwłaszcza niegazowaną. Bardzo ożywczo na przemianę materii podziała też chwila na świeżym powietrzu – o ile to możliwe, co jakiś czas wychodźmy zatem na taras czy balkon, by odetchnąć. Po przyjęciu dobrze położyć się spać w przewietrzonej sypialni lub zostawić na noc uchylone okno.

Sport i jajecznica
Dzień po imprezie najlepiej rozpocząć od chłodnego prysznica, który ma za zadanie wyzwolić w organizmie odpowiednią dawkę adrenaliny, by zwalczyć konsekwencje alkoholowej przesady. Jeśli uprawiamy sport, on także będzie doskonałym ratunkiem: wystarczy pół godziny lekkiego treningu – pływania czy biegania, by poczuć się lepiej. W ostateczności – kilkudziesięciominutowy spacer.

Śniadaniem idealnym na pozbycie się kaca będą jajka w dowolnej postaci. Zawierają one bowiem nie tylko komplet aminokwasów, które błyskawicznie przywrócą nam energię, ale także składniki mineralne: wapń, żelazo, magnez, fosfor i potas – te poprawią wydajność i odporność osłabionego organizmu. Cysteina z jajek pomoże wątrobie rozłożyć resztę zalegającego alkoholu i zapobiegnie zatruciu. Do jajecznicy można ponadto dodać pomidory, odrobinę tabasco, kiełki i awokado – uzupełnią wodę, witaminy i potas, który ureguluje ciśnienie i rytm serca, zapobiegnie bólowi głowy i drżeniu rąk. Pikantny posiłek podziała dodatkowo jak detoks. Doskonałym dopełnieniem będzie kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z tłustą wędliną, np. boczkiem, która zneutralizuje mdłości i wchłonie resztkę alkoholu.

Kwaśno, słodko
Pamiętajmy, że po hucznej imprezie nie tylko śniadanie jest ważne.  Żołądek, wątroba i nerwy potrzebują regeneracji i całodziennej troski. Zwiększone jest zapotrzebowanie organizmu na kwas mlekowy, którego najbogatszym źródłem są kiszonki oraz przetworzone produkty mleczne, tj. kefir, maślanka czy jogurt. Warto więc po nie sięgnąć, czy to podczas obiadu – np. pod postacią bigosu lub zupy ogórkowej, czy jako przekąski, np. koktajlu z kefiru i suszonych śliwek, bo w naturalny sposób przyspieszą trawienie. Zawarte w tych produktach bakterie probiotyczne pozytywnie wpływają na florę bakteryjną jelit i pomagają usuwać toksyny z organizmu.

W czołówce dań obiadowych, które skutecznie rozprawiają się z kacem, jest ponadto rosół – naturalny antybiotyk i rozgrzewacz, żur – pełen witamin, energetyzujących węglowodanów i wzmacniającego magnezu, oraz różnego rodzaju zupy kuchni Dalekiego Wschodu – oczy-szczają, uzupełniają niedobory minerałów i witamin oraz antyoksydantów. Ponadto są stosunkowo lekkostrawne. Obiad można śmiało uzupełnić deserem, np. z bananów, które są dobrym źródłem potasu i fruktozy – cukru przyspieszającego rozkład szkodliwego aldehydu octowego. Fruktozę, potas i sód znajdziemy również w naturalnym miodzie – dzięki niemu szybciej spalimy resztę alkoholu i przywrócimy organizmowi pełną odporność.

Płynne przyjemności
Picie dużych ilości wody zarówno w trakcie przyjęcia, jak i po nim może nam oszczędzić wielu kłopotów. Warto sięgnąć po wodę wysoko zmineralizowaną. Można dodać do niej plaster cytryny lub ogórka i listki mięty – świetnie ugaszą pragnienie, uzupełnią na bieżąco niezbędne składniki i zapobiegną zgadze. Podobnie podziała też cola z cytryną, która zawiera również elektrolity i kofeinę, która postawi nas na nogi.

Jeśli nie lubimy napojów gazowanych, możemy spróbować zastąpić je np. wodą kokosową – to porządna dawka witamin i elektrolitów, która
z pewnością okaże się skutecznym lekarstwem na kaca. Ulgę przyniosą ponadto miętowe i rumiankowe herbatki czy napar z piołunu, który odkaża i poprawia trawienie. Nie zaszkodzi też sięgnąć po mocne kakao lub gorzką czekoladę – zawarty w nich magnez przyspieszy proces odzyskiwania kondycji.

  • Szparagi na kaca
    Badania nad wpływem wyciągu z pędów i liści szparagów na kaca przeprowadzili naukowcy z Instytutu Medycznego i Uniwersytetu Narodowego w Korei Południowej. Okazało się, że szparagi zawierają sporo aminokwasów, które przyspieszają efektywny rozkład alkoholi. Co wydaje się jednak ważniejsze, ekstrakt ze szparagów zmniejsza toksyczność trunków i chroni wątrobę.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl