Most na wyrost?

Największą tegoroczną inwestycją w powiecie ma być budowa drugiego mostu na Świdrze. Na ten cel w budżecie zapisano 2 mln zł. Radni nie byli jednak jednomyślni. Niektórzy przekonywali, że od lat zapowiadana przeprawa na rzece także w tym roku jest nierealna do zrealizowania. Próbowali więc przeformować tańsze i szybsze w realizacji rozwiązanie – budowę ronda, które odkorkuje ul. Kołłątaja.
Budowa drugiego mostu na Świdrze ma być największą tegoroczną inwestycją drogową realizowaną przez władze powiatu otwockiego.  Na nową przeprawę czekają kierowcy, którzy dziś chcąc przeprawić się przez rzekę, muszą jechać zakorkowaną ulicą Kołłątaja
Budowa drugiego mostu na Świdrze ma być największą tegoroczną inwestycją drogową realizowaną przez władze powiatu otwockiego. Na nową przeprawę czekają kierowcy, którzy dziś chcąc przeprawić się przez rzekę, muszą jechać zakorkowaną ulicą Kołłątaja

Powiat przeznaczył w tym roku na inwestycje drogowe 7 mln 433 tys. zł (szczegóły w ramce). Największym przedsięwzięciem ma być budowa drugiego mostu na Świdrze. Czekają na niego nie tylko kierowcy, którzy dziś, chcąc przeprawić się przez rzekę, muszą jechać zakorkowaną ulicą Kołłątaja. Jest to również trasa autobusowa prywatnych linii, przewożących pasażerów w stronę Warszawy.

Brakujący milion
O budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Kołłątaja i Świderskiej wnioskowali powiatowi radni z Otwocka. Ten wniosek został jednak pominięty, choć dwa inne przedstawione przez nich wnioski zarząd powiatu uwzględnił w budżecie. – Jestem zaskoczony, że wszystkie nasze wnioski nie zostały ujęte. To są naj- ważniejsze inwestycje dla miasta, które w 2016 roku będzie obchodziło swoje stulecie. Liczę, że jak tylko będą pieniądze, to zostaną one przeznaczone na to rondo – mówił na sesji radny Jarosław Wiązowski. – Dlaczego mamy takie dysproporcje w uwzględnianiu inwestycji drogowych z podziałem na gminy? Jeśli chodzi o Otwock, w przeliczeniu na jednego mieszkańca na inwestycje drogowe przeznacza się 21 zł 40 gr, a na mieszkańca gminy Kołbiel to jest 100 zł. Otwock dużym wysiłkiem finansowym do-kłada się do utrzymania dróg powiatowych. Środki na gminy trzeba rozdzielać solidarnie – dodał radny Artur Brodowski.

Starosta Mirosław Pszonka tłumaczył, że analizując wydatki z ostatnich kilku lat, nie ma takich dysproporcji. W sprawie budowy ronda wyjaśnił, że realizacja inwestycji to koszt od 1 mln do 1,5 mln zł i w tym budżecie powiatu zarząd nie znalazł na to zadanie pieniędzy. – Ale jeżeli pojawią się do- datkowe środki lub będziemy wiedzieli, że którejś inwestycji nie uda się zrealizować, będziemy proponowali inne zadania. Wtedy jest szansa, bo dokumentacja potrzebna do budowy ronda już jest – zauważył starosta.

Z pomocą otwockim radnym przyszedł Grzegorz Michalczyk, który zgłosił wniosek o zdjęcie pieniędzy z mostu i przeznaczenie ich na rondo. – Jestem przekonany, że w 2016 r. nie wydamy 2 mln zł na budowę mostu wraz z drogami dojazdowymi – stwierdził radny z Kołbieli.

Most to nie mrzonka
Starosta zaznaczył, że jest zdecydowanie za tym, by w budżecie utrzymać zapis mówiący o „budowie mostu”, bo jeśli go nie będzie, powiat nie będzie mógł wystąpić o pozyskanie na ten cel dotacji z zewnątrz.

– Poza tym w inwestycji partycypuje Otwock. Prowadzimy rozmowy z przewodniczącym rady miasta w Józefowie. Most to nie mrzonka, są realne możliwości zrealizowania budowy tej przeprawy – przekonywał Pszonka. – Wiadomo, że nie będziemy budować mostu w przyszłym roku. 500 tys. zł w budżecie by wystarczyło, więcej nie wydamy – zauważył radny Wiązowski.

Wątpliwości miała też była starosta, powiatowa radna z Józefowa Bogumiła Więckowska. – Tej budowy wszyscy byśmy sobie życzyli, ale ona raczej zostanie w sferze marzeń, bo już w zeszłej perspektywie finansowania ze środków unijnych na lokalne mosty nie było pieniędzy – mówiła Więckowska. Starosta przekonuje, że tym razem będzie inaczej. – Mamy duże szanse uzyskać pieniądze z rezerwy ogólnej Ministerstwa Infrastruktury, ale żebyśmy w ogóle mogli zacząć się o nie starać, musimy przyjąć budżet, w którym będą zapisane pieniądze na budowę mostu – tłumaczył Pszonka.

Jednak zapewnienia starosty nie wszystkich przekonały. – Zdejmijmy środki z mostu i przeznaczmy na rondo, a jak będą wolne środki, to przeznaczymy je na most. W trakcie roku przekonamy się, jakie wydatki nas czekają. Zostawmy teraz na most 500 tys. zł – powiedział Artur Brodowski, popierając wniosek radnego Michalczyka.

Ostatni dzwonek na przeprawę
Zapisu o pieniądzach na budowę mostu bronił też wicestarosta Paweł Rupniewski, który wierzy, że długo wyczekiwaną przez mieszkańców przeprawę uda się zbudować przed końcem bieżącej kadencji.

– To jest ostatni dzwonek, żeby zrealizować tę inwestycję. Byłem przy uchwaleniu budżetu Józefowa, kiedy ten temat był poruszany. Władze Józefowa nie bardzo wierzą w budowę tego mostu. Jeżeli będziemy ciągle traktować go jako rezerwę na środki ukryte na inne zadania inwestycyjne, to tak będzie i druga przeprawa przez Świder nigdy nie powstanie.

To jest inwestycja ważna dla całego powiatu, dlatego musimy dać przykład gminom. Jeżeli zdejmiemy środki z tej inwestycji, to Józefów nie będzie w najbliższym czasie zainteresowany rozmową na ten temat. Będziemy niewiarygodni i podobnie będą czuli się włodarze Otwocka. Apeluję o pozostawienie tej kwoty i danie nam szansy, by w końcu ruszyć inwestycję i zrealizować ją w tej kadencji – przekonywał wicestarosta.

Radny Jacek Czarnowski zwrócił uwagę, że na sam wykup gruntów potrzeba 6 mln zł, a powiat razem ze środkami przekazanymi przez Otwock będzie miał tylko 4 mln zł. – Rondo na Kołłątaja jest bardzo potrzebne, żeby udrożnić w tym miejscu ruch komunikacyjny – argumentował Czarnowski.

Wniosek radnego Michalczyka nie zyskał jednak większego poparcia. Budżet powiatu został uchwalony razem z 2 mln zł na most. Przypomnijmy, że decyzja środowiskowa dla inwestycji jest ważna do końca 2017 roku i była już dwukrotnie przedłużana. To już chyba naprawdę ostatni dzwonek, aby rozpocząć budowę drugiego mostu na Świdrze.

Zadania drogowe powiatu na 2016 rok

  • Przebudowa i rozbudowa dróg powiatowych w Otwocku, Pogorzeli, Starej Wsi     750 tys. zł
  • Modernizacja drogi powiatowej ul. kard. Wyszyńskiego w Józefowie      150 tys. zł
  • Modernizacja drogi powiatowej ul. 3 Maja w Józefowie    100 tys. zł
  • Modernizacja drogi powiatowej ul. Granicznej w Józefowie na odcinku od ul. Nadwiślańskiej do ul. Lisiej     150 tys. zł
  • Przebudowa skrzyżowania dróg powiatowych ul. Karczewskiej, ul. Przewoskiej i Hożej w Otwocku wraz z ul. Karczewską (modernizacja ronda)     200 tys. zł
  • Modernizacja drogi powiatowej ul. Wawerskiej w Otwocku     200 tys. zł
  • Rozbudowa ul. Jana Pawła II w Otwocku i ul. Sikorskiego w Józefowie oraz budowa odcinka projektowanej ul. Sikorskiego wraz z mostem przez rzekę Świder     2 mln zł
  • Modernizacja drogi powiatowej ul. Żeromskiego w Otwocku     150 tys. zł
  • Modernizacja drogi powiatowej ul. Armii Krajowej w Otwocku      200 tys. zł
  • Modernizacja drogi powiatowej ul. Poniatowskiego w Otwocku     150 tys. zł
  • Opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla przebudowy drogi powiatowej ul. Samorządowej i Czaplickiego w Otwocku     63 tys. 200 zł
  • Modernizacja drogi powiatowej w Janowie     150 tys. zł
  • Modernizacja drogi powiatowej w Ostrówcu     100 tys. zł
  • Modernizacja drogi powiatowej ul. Wiślanej w Karczewie    250 tys. zł
  • Wykonanie ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku od ul. Bohaterów Westerplatte w Karczewie do ronda na skrzyżowaniu ulic Batorego i Kraszewskiego w Otwocku – opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej     50 tys. zł
  • Modernizacja drogi powiatowej w Gadce     150 tys. zł
  • Przebudowa drogi powiatowej w Dobrzyńcu (gmina Kołbiel)     150 tys. zł
  • Przebudowa drogi powiatowej Człekówka–Kąty–Antoninek w Człekówce     200 tys. zł
  • Przebudowa mostu na przepust w ciągu drogi powiatowej Kołbiel–Sufczyn     200 tys. zł
  • Modernizacja drogi powiatowej w Kątach     100 tys. zł
  • Modernizacja drogi powiatowej w Natolinie     400 tys. zł
  • Modernizacja drogi powiatowej Radwanków Królewski – Sobienie Kiełczewskie w Radwankowie Szlacheckim i Sobieniach-Jeziorach         175 tys. zł
  • Modernizacja drogi powiatowej w Zambrzykowie     200 tys. zł
  • Modernizacja drogi powiatowej w Warszówce     100 tys. zł
  • Opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla przebudowy mostu w ciągu drogi powiatowej Warszówka–Warszawice w Warszawicach     50 tys. zł
  • Przebudowa drogi powiatowej Warszawice–Radwanków Szlachecki w Warszawicach     25 tys. zł
  • Modernizacja drogi powiatowej w Gliniance     150 tys. zł
  • Budowa chodnika przy drodze powiatowej w Czarnówce od skrzyżowania w Gliniance     150 tys. zł
  • Modernizacja drogi powiatowej w Gliniance i Rzakcie     200 tys. zł
  • Wykonanie koncepcji budowy chodnika na odcinku Dąbrówka–Stara Wieś     10 tys. zł
  • Wykonanie koncepcji budowy chodnika w miejscowości Jatne     10 tys. zł
  • Wykonanie dokumentacji projektowej na przebudowę na rondo skrzyżowania w ul. Św. Kazimierza (droga powiatowa) w Celestynowie z drogą wojewódzką nr 797     10 tys. zł
  • Budowa chodnika przy drodze powiatowej ul. Otwockiej w Celestynowie     80 tys. zł
  • Wykonanie koncepcji przebudowy skrzyżowania ulic Żeromskiego i Reymonta w Otwocku na rondo     10 tys. zł
  • Budowa barierek ochronnych w Józefowie     50 tys. zł
  • Zakup zamiatarki i posypywarki chodników i ścieżek rowerowych     350 tys. zł
  • WDzc says:

    Bez drugiego mostu na Świdrze obok torów (po wschodniej ich stronie) może być niewesoło na drogach w kierunku Warszawy z Otwocka. Droga nr 801 ma pozostać jednojezdniowa w Józefowie i na południowym krańcu Warszawy, a ona będzie jednym z dojazdów do S2. Jak będzie drugi most poza tym na Kołłątaja, to jest szansa na odciążenie ul. Nadwiślańskiej w Józefowie (jednojezdniowej DW 801) oraz istniejącego mostu na Kołłątaja. S17 niewiele pomoże, jeśli chodzi o dojazd z Karczewa, zachodniej części Otwocka czy z Józefowa do centrum Warszawy. Bez tego mostu przez wiele lat mogą być dokuczliwe korki, także po oddaniu S2 i S17 (ze względu na małą przepustowość DW 801 i brak drugiego mostu drogowego przy torach).

  • Robert Stępień says:

    Pat, napisał (a) wszystko, co ja chciałbym napisać. Popieram tę wypowiedź rękami i nogami. Radny Czarnowski jeździ chyba najdalej na cpn przy biedrze.
    Państwo radni, rondo to sobie do czapki przykleicie, będzie z tego kapelusz. Otwock potrzebuje mostu w osi ul. JP2 na wczoraj. A także co najmniej jeszcze jednej drogowej przeprawy przez Świder.

  • Pat says:

    Po pierwsze, ronda służą do uspokojenia ruchu i zwiększenie bezpieczeństwa. Na pewno nie służą do zwiększenia przepustowości i tak działają.
    Problem korków na moście na Świdrze jest rondo w Józefowie (rano, kiedy wszyscy jadą do pracy do Warszawy) oraz (głównie) światła na skrzyżowaniu Mickiewicza i Kołłątaja w Świdrze (zarówno rano jaki i po południu). Na ulicy Mickiewicza jest bardzo mały ruch, jeszcze mniejszy ruch pieszy (oczywiście poza godzinami rozpoczęcia/zakończenia mszy). Światła tam są może nie tylko co nadmiarowe, co źle ustawione. Cykl światła dla kierunków jadących ulicą Kołłątaja, jest zbyt krótki, cykl dla ulicy Mickiewicza włącza się zbyt często, tym bardziej, że tylko co któryś cykl jakiekolwiek auto tam przejeżdża. Wielokrotnie było to widać, gdy światła na tym skrzyżowaniu nie działały, korki były dużo mniejsze. Następne światła, czyli na skrzyżowaniu z Majową nie mają już takiego znaczenia, bo tam ruch rozkłada się na 3 kierunki.
    Drugi most jest potrzebny i to na wczoraj, rondo na skrzyżowaniu Kołłątaja/Świderska nie ma nic do tego, mało tego w skrajnym przypadku może tylko zwiększyć korki. Postulaty radnych Wiązowskiego i Michalczyka są bez sensu, nie mają niestety żadnego logicznego podłoża, wręcz pokazują, że nie mają oni pojęcia jakie są powody korków w danym miejscu – chyba nigdy w tym korku nie stali. Mogliby po prostu zapytać o to jednego z kierowców, którzy codziennie marnują tam minimum 15 minut, myślę, że większość kierowców by była tego samego zdania.

  • Mat says:

    A kiedy starosta planuje połączyć Otwock z S-17 czymś powyżej standardów czołgowiska? Żeromskiego to porażka

  • rom says:

    a ja poproszę wejście na dworzec PKP od strony ul. Warszawskiej!

5 thoughts on “Most na wyrost?”

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

REKLAMA

REKLAMA