SKM coraz droższa

Zapotrzebowanie mieszkańców powiatu na kursy Szybkiej Kolei Miejskiej nie spada, w przeciwieństwie do dofinansowania jej funkcjonowania przez gminy, zwłaszcza Karczew i Wiązownę. Kolejny rok z rzędu lokomotywą ciągnącą kursy SKM-ki są Otwock i Józefów.

skmmm

Mieszkańcy mogą jeździć SKM-ką dzięki przedłuża-nemu co roku porozumieniu między lokalnym samorządem i Zarządem Transportu Miejskiego, które partycypują w kosztach utrzymania kursów. Co roku dofinansowanie ze strony samorządu jest wyższe. Tym razem ZTM przedstawił wyliczenia, z których wynika, że będzie ono wynosiło ok. 4 mln 900 tys. zł. To o ok. 300 tys. zł więcej niż w 2015 r.

Wszystkie gminy zapewniły, że będą partycypować kosztach, ale mimo wcześniejszych deklaracji nie wszystkie dopłacą do SKM-ki tyle, ile dotychczas. Wiązowna deklarowała 260 tys. zł, a skończyło się tylko na 100 tys. zł. Podobnie Karczew, który pierwotnie był gotowy wyłożyć 100 tys. zł, a ostatecznie przeznaczył 70 tys. zł. Celestynów, Kołbiel, Osieck i Sobienie-Jeziory dokładają tyle co przed rokiem (po ok. 50 tys. zł). Kolejne 200 tys. zł daje powiat. Największy ciężar finansowy spoczywa jak zawsze na Otwocku i Józefowie. Stolica powiatu ze swojego budżetu będzie musiała przeznaczyć ok. 2 mln 800 tys. zł. Niewiele mniej da Józefów.

– Powinniśmy kontynuować porozumienie z ZTM, bo takie połączenie z Warszawą naszym mieszkańcom jest bardzo potrzebne. Nie wyobrażam sobie, aby SKM przestała kursować, mimo że są to dla nas tak duże koszty – przyznaje prezydent Otwocka Zbigniew Szczepaniak. Negocjacje z ZTM jeszcze trwają. Być może uda się wynegocjować trochę niższą stawkę dofinansowania. Jednak co roku przy tej okazji pojawia się pytanie, czy udział finansowy pozostałych gmin jest współmierny do tego, ilu mieszkańców korzysta z kursów SKM i KM. Jakiś czas temu nieoficjalnie mówiono, że na parkingu przed dworcem będą sprawdzane rejestracje samochodów…

Toczą się rozmowy na temat przywrócenia nocnej linii autobusowej z Karczewa przez Otwock, Józefów, aż do Warszawy. Pomoc sąsiadów znów będzie potrzebna. Wtedy władze poszczególnych gmin mogą sobie przypomnieć, jak sąsiedzi pomagają przy finansowaniu kursów kolei.

Komentarze

Zapytaliśmy włodarzy Karczewa i Wiązowny, dlaczego ich gminy tak mało dokładają do SKM i KM

  • Janusz Budny, wójt gminy Wiązowna
    Chodzi o pieniądze. Mamy sporo wydatków i inwestycji zaplanowanych w tym roku, mamy swoje potrzeby, takie jak rozbudowa szkół w Malcanowie, Gliniance czy Zakręcie. Musimy każdy grosz dwa razy obejrzeć, zanim go wydamy. Poza tym większość mieszkańców gminy jeździ naszymi liniami autobusowymi do Warszawy, my wydajemy ponad 5% budżetu na komunikację, to jest 2 mln 600 tys. zł. Jesteśmy małą gminą. A czy Otwock dokłada do naszej komunikacji? Skąd wiadomo, że nikt z mieszkańców Otwocka z niej nie korzysta? To są wszystko spekulacje, tak samo jak to, ilu mieszkańców gminy Wiązowna jeździ SKM-ką. Nikt tego nie badał. Będziemy rozwijać komunikację według zapotrzebowania. W tym roku rozpoczynamy prace nad planem rozwoju komunikacji w naszej gminie.
  • Dariusz Łokietek, burmistrz miasta i gminy Karczew
    SKM u nas nie budzi takich wielkich emocji. To raczej ja zawsze namawiałem radnych, żeby do tego przedsięwzięcia dokładać, współfinansować je w ramach takiej solidarności powiatowej. Dwa lata temu zmniejszyliśmy pomoc do 100 tys. zł, bo inni też zaczęli zmniejszać. W tym roku też słyszałem takie głosy od radnych, dlatego zasugerowałem  żeby to dofinansowanie zmniejszyć o 30 tys. zł. I tak zostało to przegłosowane. Mamy inne potrzeby w budżecie. Poza tym w mojej ocenie ZTM bierze horrendalne pieniądze za SKM i inne świadczone usługi.
  • Ług nr 391 says:

    Absolutnie niezbędna jest linia ZTM na osiedle Ługi. Wtedy Karczew by mógł twierdzić, że wnosi do systemu dużo pasażerów, co pozwoli negocjować mniejszą dotację. Ale co burmistrza interesuje, że mieszkańcy muszą się gnieść w byle jakim minibusie zamiast wygodnie jechać pociągiem, i do tego drożej płacą za bilet?

One thought on “SKM coraz droższa”

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

REKLAMA

REKLAMA