Koparki odetną nas od świata

Drogowcy spełnią marzenia mieszkańców, ale jednocześnie zafundują im koszmar, jakiego jeszcze nigdy nie było w powiecie otwockim. W najbliższych latach rozkopane zostaną niemal wszystkie najważniejsze drogi prowadzące w kierunku Warszawy i Lublina. Komunikacyjny armagedon rozpocznie się od przebudowy dwóch odcinków drogi wojewódzkiej nr 801 na wysokości Józefowa i Sobieni-Jezior.

powiat otwocki i wawer remonty

 

SPIS TREŚCI:

  1. Najpierw rozkopią drogę nr 801
  2. W Sobieniach-Jeziorach duże utrudnienia
  3. Droga S17 gotowa za cztery lata
  4. Do Garwolina ekspresowo już do połowy 2019 r.
  5. S17 węzeł Lubelska – Kołbiel
  6. S17 obwodnica Kołbieli
  7. Obwodnica z mostem dla powiatu otwockiego
  8. Rewolucja na kolei
    1. Tor Otwock–Pilawa całkowicie zablokowany
    2. Zlikwidują przejście w Falenicy i stację Kołbiel
  9. Zbudujcie most na Świdrze!
  10. Nowy most połączy Wawer z Wilanowem?

Jeśli teraz narzekasz, że dojazd do stolicy jest uciążliwy, to jesteś w błędzie. Za dwa lata będzie jeszcze gorzej! Mieszkańców powiatu otwockiego i okolic czeka drogowy koniec świata. Ten koszmar może potrwać nawet trzy lata. Drogowcy i kolejarze już szykują się do olbrzymiej rewolucji komunikacyjnej, bo do końca wakacji 2020 r. wokół powiatu otwockiego powstanie droga ekspresowa S17 (Szosa Lubelska), Most Południowy tuż za Falenicą i odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy, która połączy się w Zakręcie z S17. Linię kolejową Warszawa-Otwock-Lublin również czeka gruntowna przebudowa.

Obecnie wykonawcy, którzy wygrali przetargi, mają kilkanaście miesięcy, aby przygotować projekty i zebrać całą dokumentację potrzebną do wbicia w ziemię pierwszej łopaty. Utrudnienia w ruchu zaczną się od połowy 2017 r. Jednak najgorzej będzie w 2018 i 2019 r., kiedy roboty nabiorą tempa zarówno na kolei, jak i na drogach.

– Mieszkańcy muszą uzbroić się w cierpliwość. Dzięki takiej strategicznej metamorfozie podróż będzie komfortowa, łatwa i szybko będzie można przemieścić się np. z Otwocka do Warszawy – zapewnia Jan Krynicki z warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– Drogą ekspresową na odcinku Warszawa-Garwolin kierowcy będą mogli jeździć już w połowie 2019 r. Natomiast Most Południowy i obwodnica Warszawy, która połączy się z S17, mają być gotowe na koniec wakacji 2020 r. – dodaje. Komunikacyjna rewolucja rozpocznie się jednak od remontu dwóch odcinków drogi wojewódzkiej nr 801 jeszcze w tym roku.

Najpierw rozkopią drogę nr 801
Droga wojewódzka nr 801, która łączy Warszawę i Puławy, była w ostatnich latach sukcesywnie remontowana, ale to za mało. Jak podkreśla Stanisław Pawlak, dyrektor Rejonu Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Otwock-Piaseczno, na wiosnę 2016 r. ruszy przebudowa 801 w dwóch miejscach.

– Pierwsza dotyczy inwestycji na wysokości Józefowa, a druga w Sobieniach-Jeziorach i Wildze – wylicza dyrektor Pawlak. – Przebudowa drogi wojewódzkiej na wysokości Józefowa rozpocznie się na wiosnę na odcinku od ul. Wyszyńskiego aż do zjazdu do Otwocka i ul. Górczewskiej. Prace prawdopodobnie potrwają miesiąc i jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zakończą się jeszcze przed wakacjami. Na odcinku 2,2 km zostanie położonych kilka warstw asfaltu o grubości 13 cm. Dlatego m.in. przystanki autobusowe i zjazdy muszą zostać podniesione o te 13 cm. Oprócz tego zostaną wykonane pobocze i rowy drogowe – podkreśla Pawlak.

Jakie utrudnienia czekają kierowców? Nie został jeszcze opracowany szczegółowy harmonogram prac. Wstępnie wiadomo, że roboty drogowe będą prowadzone etapami, dzięki czemu zostanie zachowany ruch wahadłowy. – Na ostatnim etapie robót, kiedy będzie kładziona warstwa ścieralna, cały odcinek zostanie zamknięty na trzy dni – tłumaczy dyrektor Pawlak. Inwestycja ma kosztować ok. 2,5 mln zł, ale jeśli okaże się, że wykonawca zrobi modernizację za mniejsze pieniądze, to pozostała kwota zostanie przeznaczona na przebudowę dodatkowych kilkuset metrów 801 w kierunku Karczewa (w ramach tej samej inwestycji).

W Sobieniach-Jeziorach duże utrudnienia
Odcinek 801 na pograniczu gmin Sobienie-Jeziory (4 km) i Wilgi (2 km) jest w wyjątkowo opłakanym stanie. Na odcinku ponad 6 km nie ma asfaltu. Droga jest wyłożona płytami betonowymi, które denerwują kierowców od ponad 60 lat, kiedy zostały ułożone dla ciężkiego wojennego sprzętu. – Od lat dążyłem do tego, aby zmodernizować ten odcinek 801. Nareszcie się udało. Jeszcze w tym roku zamiast płyt będzie piękna, asfaltowa i szeroka droga – zapewnia dyrektor Pawlak. Przebudowa ma kosztować aż 10 mln zł i rozpocznie się na wiosnę. Płyty zostaną skruszone i posłużą jako podbudowa do drogi, która będzie poszerzona do 7 m. Na wierzch zostanie wylany asfalt o grubości aż 24 cm (4 cm warstwy wyrównawczej, 10 cm podbudowy bitumicznej, 6 cm wiążącej i 4 cm warstwy ścieralnej). – Ta inwestycja może potrwać nawet sześć miesięcy, ale zakończy się pod koniec roku – zapewnia dyrektor.

Kierowców czeka sporo utrudnień nie tylko na 801. Kilka miesięcy później, w 2017 r. nastąpi komunikacyjny koszmar – rozpocznie się budowa odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy (od Mostu Południowego do Zakrętu), a także budowa drogi ekspresowej w kierunku Garwolina i modernizacja kolei z Warszawy do Lublina.

Droga S17 gotowa za cztery lata
Chętnych na budowę S17 pomiędzy Warszawą a Lublinem nie brakowało. Siedmiu wykonawców było zainteresowanych zaprojektowaniem i budową odcinka drogi ekspresowej od węzła Lubelska do początku obwodnicy Garwolin. Każda z firm startujących w przetargu obiecywała skrócenie czasu realizacji budowy z 37 do 34 miesięcy, a także wydłużyła okres gwarancyjny z pięciu do 10 lat. Najniższa z ofert wynosiła 370 mln zł, a najwyższa około 429 mln zł.

Pod koniec stycznia generalna dyrekcja dróg krajowych podpisała umowę na realizację trzech kolejnych odcinków S17. – Dotyczy to inwestycji na odcinku, który ma ponad 37 km długości, od węzła Lubelska do początku obwodnicy Garwolina – informuje Jan Krynicki z Generalnej Dyrekcji Dróg. – Obecnie trwają dalsze prace projektowe na pozostałym, blisko 59-kilometrowym odcinku, od końca obwodnicy Garwolina do węzła Kurów Zachód – dodaje.

Do Garwolina ekspresowo już do połowy 2019 r.
Konsorcjum spółek Strabag i Strabag Infrastruktura Południe oraz firma Budimex będą projektować i budować S17 na odcinku Warszawa-Garwolin o łącznej długości 37,2 km. Działania konsorcjum Strabag skupią się na terenie województwa mazowieckiego, Józefowa, Wiązowny, Otwocka, Celestynowa, aż do Kołbieli i granic powiatu. Pierwszy odcinek zaprojektuje i wybuduje konsorcjum Strabag. Chodzi o dwa etapy drogi ekspresowej: od węzła Lubelska do początku obwodnicy Kołbieli (ok. 15,2 km, koszt ok. 370,5 mln zł) oraz obwodnicę Kołbieli (8,7 km, ok. 225,5 mln zł). Natomiast kolejny odcinek od obwodnicy Kołbiel do początku obwodnicy Garwolin zaprojektuje i wybuduje druga firma, Budimex (ok. 13 km, koszt ok. 290 mln zł).

Budowa ­drogi ekspresowej (podobnie jak budowa Południowej Obwodnicy Warszawy) będzie prowadzona w trybie „projektuj i buduj”. Oznacza to, że wykonawca w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy musi opracować projekt budowlany. W ciągu kolejnych pięciu miesięcy musi uzyskać decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej i rozpocząć budowę drogi. Zgodnie z kontraktem Strabag i Budimex mają teraz 34 miesiące na oddanie inwestycji do użytkowania.

Do tego okresu jednak nie wlicza się czasu zimowego, tzn. od 15 grudnia do 15 marca. – Oznacza to, że kierowcy będą mogli skorzystać z trasy nie wcześniej niż w połowie 2019 r. – wyjaśnia Jan Krynicki.

S17 węzeł Lubelska – Kołbiel
Na S17, na wysokości powiatu otwockiego powstanie kilka węzłów drogowych: Wiązowna I, Wiązowna II, Wólka Mlądzka, Ostrów. Węzeł Kołbiel powstanie na przecięciu S17 z projektowaną obwodnicą na drodze nr 50. Kolejny węzeł to Lipówki.

Nawierzchnia drogi ekspresowej wykonana będzie w technologii betonu cementowego. Projekt zakłada, że trasa będzie miała dwie jezdnie, po trzy pasy ruchu do węzła Wiązowna II, a dalej po dwa pasy w każdą stronę aż do końca odcinka. Na S17 powstaną m.in. nowe obiekty inżynierskie, chodniki, ścieżki rowerowe, miejsca obsługi podróżnych, drogi dojazdowe. Przebudowane zostaną istniejące drogi, które „kolidują” z planowaną S17.

S17 obwodnica Kołbieli
Tę część S17 również zaprojektuje i wybuduje konsorcjum Strabag. Inwestycja obejmuje budowę obwodnicy wraz z węzłem drogowym Kołbiel, czyli w miejscu, gdzie S17 przecina się z drogą nr 50 (Góra Kalwaria-Mińsk Mazowiecki). Na tym odcinku również zostaną przebudowane drogi, które „kolidują” z powstającą ekspresówką. Zostaną wykonane m.in. przejścia dla dużych i małych zwierząt, przepusty dla płazów, ścieżki rowerowe i chodniki. Zgodnie z warunkami umowy obwodnica w Kołbieli ma być przejezdna w drugiej połowie 2019 r.

Firma Budimex zajmie się realizacją odcinka od końca obwodnicy Kołbieli do początku obwodnicy Garwolina. Trasa o długości 13 km będzie biegła po śladzie obecnej drogi krajowej nr 17. Natomiast na przecięciu z drogą wojewódzką nr 805 powstanie węzeł Lipówki.

– Nowa ekspresówka przejmie część ruchu z innych dróg, znacznie skróci się czas podróży między Warszawą a Lublinem, zwiększy się również płynność komunikacji, komfort jazdy i bezpieczeństwo – zapewniają projektanci inwestycji. To jednak dopiero za cztery lata, o ile wszystko pójdzie zgodnie z planem. Kluczowa jest jednak budowa węzła Lubelska. Ma on połączyć Wschodnią i Po-łudniową Obwodnicę Warszawy. Generalna dyrekcja dróg i autostrad ogłosiła już przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie 2,5-kilometrowego odcinka od węzła Zakręt do węzła Lubelska (w tym miejscu Południowa Obwodnica Warszawy połączy się z S2).

Obwodnica z mostem dla powiatu otwockiego
W ciągu pięciu lat, czyli do września 2020 r., zostanie wybudowany odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy od węzła Przyczółkowa do węzła Wał Miedzeszyński, w którym głównym elementem jest Most Południowy. Powstanie on tuż za powiatem otwockim i Falenicą, w okolicy ul. Ogórkowej
w Wawrze. Przeprawa będzie przebiegała od strony Warszawy od skrzyżowania Wału Zawadowskiego z ul. Włóki nad Wisłą, a potem nad terenami zalewowymi, aż do Wału Miedzeszyńskiego w okolicy ul. Ogórkowej.

b1

– Most Południowy będzie najbardziej wysuniętą na południe przeprawą w Warszawie. Będzie miał 1,5 kilometra długości, osiem pasów ruchu, po cztery w każdym kierunku, a także ścieżki rowerowe – podkreśla Jan Krynicki. Inwestycję za 757,64 mln zł wykona turecka firma Gϋlermak przy współpracy z Przedsiębiorstwem Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Będzie to druga, po przebudowanym moście Grota-Roweckiego, przeprawa w stolicy w ramach drogi ekspresowej.

Najważniejszy odcinek („B”) dotyczy budowy od węzła Przyczółkowa do węzła Wał Miedzeszyński w tym budowy Mostu Południowego. – Ta inwestycja może zostać oddana do użytku niezależnie od tego, czy inne odcinki obwodnicy zostaną wykonane w tym samym czasie, czy nie – zaznacza Jan Krynicki. Na tym jednak południowa obwodnica się nie kończy. Dalszą, 7,5-kilometrową trasę wybuduje polska spółka Warbud. Odcinek będzie łączył Most Południowy, Wał Miedzeszyński, dalej przetnie Wawer i połączy się z drogą ekspresową S17 (węzeł Lubelska). Na trasie zostaną wybudowane dwie estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym i węzeł Patriotów na przecięciu z linią PKP i ul. Patriotów w Wawrze. Inwestycja pochłonie 561,6 mln zł.

Rewolucja na kolei
Za rok rozpocznie się również modernizacja linii nr 7 Warszawa-Dorohusk na odcinku Warsza- wa-Lublin. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A za 3 mld zł poprawią bezpieczeństwo i komfort podróży na trasie z Warszawy, przez Wawer, Otwock, Celestynów, Pilawę, Dęblin, aż do Lublina. Podróż skróci się do 90 minut. To dzięki prędkości pociągów, która na zmodernizowanym odcinku wzrośnie ze 120 km/h. do nawet 160 km/h.

AJG_6116

Karol Jakubowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podkreśla, że modernizacja trasy Warszawa-Lublin jest jedną z najważniejszych inwestycji w programie wykorzystania funduszy Unii Europejskiej z perspektywy finansowej na lata 2014-2023.

Tor Otwock–Pilawa całkowicie zablokowany
Maksymalny czas trwania przebudowy od podpisania umowy ma wynieść 43 miesiące (3,5 roku). Roboty na trasie rozpoczną się na początku 2017 r., ale wejdą w decydującą fazę w 2018 r. Dlatego podróżni mogą spodziewać się wielu utrudnień na kolei. – Modernizowane tory będą stopniowo wyłączane z ruchu, ale w miejscach, gdzie będzie to możliwe, zostanie wprowadzony ruch wahadłowy pociągów – tłumaczy Karol Jakubowski. Dotyczy to m.in. odcinka Wawer–Otwock, gdzie są dwa tory kolejowe. Natomiast na odcinku Otwock–Pilawa zostanie wybudowany dodatkowy, drugi tor, dlatego ten odcinek na wiele miesięcy zostanie całkowicie zamknięty. – Dla podróżnych zostaną przygotowane trasy objazdowe, a także wprowadzona zostanie komunikacja zastępcza autobusowa – zapewnia Jakubowski. Wykonawcy robót budowlanych zostaną wybrani w połowie 2016 r., a prace rozpoczną się rok później i zakończą w 2020 r.

Zlikwidują przejście w Falenicy i stację Kołbiel
Co się zmieni po modernizacji linii kolejowej? Projekt przewiduje budowę m.in. nowej stacji Warszawa Wiatraczna, natomiast stacja Warszawa Gocławek zostanie przesunięta do ul. Marsa, a na wysokości ul. Korkowej powstanie przejście podziemne dla pieszych. Bliżej stacji Wawer zostanie przedłożony układ czterotorowy, aż do samej stacji, a dalej będą prowadziły dwa tory z ruchem dalekobieżnym przez Otwock (na tym odcinku pociągi będą kursowały z prędkością 120 km/h., dopiero za Otwockiem rozpędzą się do 160 km/h.). W Falenicy zlikwidowane zostanie obecne przejście podziemne i przejazd kolejowy na wysokości ul. Walcowniczej. Budowę przejścia podziemnego i wiaduktu drogowego zaplanowano znacznie dalej od stacji PKP. Natomiast na odcinku między Otwockiem, Celestynowem a Pilawą nastąpi rozbudowa do dwóch torów. Stacja Kołbiel, zlokalizowana niedaleko wiaduktu przy drodze nr 50, zmieni nazwę na Chrosna. Natomiast ta, która obecnie istnieje pod nazwą Chrosna (położona kilometr dalej), zostanie zlikwidowana.

Zbudujcie most na Świdrze!
Mieszkańców powiatu czeka mnóstwo utrudnień. Kiedy jednak inwestycje drogowe zakończą się, dojazd do Warszawy, Siedlec, Garwolina czy Puław będzie bezpieczniejszy i zdecydowanie łatwiejszy. Jednak tylko z pozoru. Mieszkańcy centralnej części powiatu nadal będą skazani na gigantyczne korki w godzinach szczytu m.in. w Józefowie, bo władze powiatu od lat nie mogą spełnić obietnicy o budowie kolejnego, szerokiego mostu nad rzeką Świder. Fundusze na to są zarezerwowane od lat, ale ciągle ważniejsze jest łatanie dziur w drogach niż kompleksowe rozwiązania komunikacyjne. Jest jednak szansa, że w tym roku władze powiatu rozpoczną prace nad budową mostu.

Nowy most połączy Wawer z Wilanowem?

Most Południowy to niejedyna przeprawa, która ułatwi życie mieszkańcom powiatu otwockiego i Wawra. Niedawno pojawiła się szansa, aby powstał kolejny most pod roboczą nazwą Na Zaporze w Wawrze.

mapa most wawer wisla.

Władze stolicy chcą budować most Krasińskiego łączący Żoliborz z Targówkiem. Jednak mieszkańcy Żoliborza go nie chcą, bo boją się, że przeprawa zakorkuje dzielnicę. Natomiast Targówek nadal się waha. To zamieszanie chcą wykorzystać mieszkańcy Wawra, którzy od lat z utęsknieniem czekają na most przez Wisłę do Wilanowa. Powstała nawet inicjatywa, która lobbuje za tym, by pieniądze przesunąć z mostu Krasińskiego na most Na Zaporze.

– Najlepszym rozwiązaniem jest wybudowanie dwóch mostów, planowanego Krasińskiego i tego Na Zaporze – tłumaczy Konrad Rajca z magistratu w Wawrze. – Most Południowy, który powstanie w ramach obwodnicy, będzie miał charakter tranzytowy, a ten w Wawrze byłby lokalny. Poza tym Południowy połączy dzielnicę z Wilanowem i Ursynowem, a ten Na Zaporze – z Wilanowem. Jest to strategiczne rozwiązanie komunikacyjne dla południowej części stolicy i okolic, które bardzo szybko się rozwijają – podkreśla Rajca.

Od lat czekają na most Na Zaporze
Mieszkańcy Wawra od lat czekają na przeprawę. Budowa mostu Na Zaporze jest bowiem planowana od lat 80. Studium wykonalności, które powstało w 2008 r., zakłada, że trasa połączy Wilanów z Wawrem. Z lewego brzegu dojeżdżałoby się tam do skrzyżowania ul. Powsińskiej z Augustówką i dalej na południe do elektrociepłowni Siekierki. Natomiast na prawym brzegu trasa połączyłaby się z ul. Zwoleńską i linią kolejową, gdzie obecnie powstaje tunel pod torami PKP przy stacji w Międzylesiu.

Warszawski ratusz ma inne plany
Pomysł popierają nie tylko mieszkańcy, ale również władze Wawra. Kilka dni temu Łukasz Jeziorski, burmistrz dzielnicy Wawer, spotkał się z przedstawicielami społecznego komitetu na rzecz budowy przeprawy Na Zaporze – Robertem Woźniakiem i Marcinem Woźnym. Mieszkańcy
i władze Wawra będą walczyć o most Na Zaporze. Stołeczny ratusz teraz jednak nie myśli o tej inwestycji. – Na razie na południu Warszawy wystarczy Most Południowy. Ta przeprawa usprawni komunikację – mówi Agnieszka Kłąb ze stołecznego ratusza. – Pomysł będzie można wdrożyć dopiero wtedy, kiedy znajdą się fundusze na jego realizację – dodaje.

  • Fvbbbbb says:

    Kogo mogę za ten stan rzeczy zrugać gnije w korkach codziennie a Ci drogowcy ze strabagu robią chodnik drugi miesiąc po jednym metrze codziennie. Sorry codzień tedy jeżdżę i widzę postępy a raczej ich brak.
    Od radą obok McDonald’s do Orlenu obok wjazdu do Otwocka jadę już 1,45minut i codziennie w tych korkach już mnie szlak trafia
    Jakby choc dwa pasy zrobili a tu tylko poprawili asfalt

  • mm says:

    super fajnie, że robią, ylko czy wszystkie remonty muszą odbywać się w tym samym czasie??? Przecież jak zamknięte będą 3 drogi i kolej to ludzie mahalasem do pracy nie dojadą!!!

  • yokichi says:

    Matko, przestańcie biadolić, taka jest cena rozwoju infrastruktury. Robią źle, nie robią też źle. Do wyrzygania.

3 thoughts on “Koparki odetną nas od świata”

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>