Biorą się za arterie

Jeszcze w tym roku ma być gotowy harmonogram remontów dróg w Otwocku. Będzie to drogowskaz dla władz miasta, które arterie trzeba naprawić w pierwszej kolejności. Zdecydują o tym radni i… być może szczęśliwy los.

roboty

W jakim stanie są drogi w Otwocku, każdy widzi, zwłaszcza po zimie, kiedy nie da się ukryć żadnej dziury. Wiadomo również, że problemu nie da się rozwiązać w rok czy dwa lata. Dlatego zdaniem radnych potrzebny jest harmonogram naprawy dróg, o potrzebie stworzenia którego słyszymy już od początku kadencji. Teraz, po ponad roku, radni mają przystąpić do pracy.

– Harmonogram naprawy i budowy dróg ma na celu jasne określenie priorytetów oraz zasad umieszczania dróg przewidzianych do realizacji w budżecie miasta. Nie chcemy, aby warunkiem budowy drogi była zasada, że musi przy niej mieszkać jakiś urzędnik, radny czy znajomy prezydenta. Chcemy, aby zasady, jakie określimy, były jasne i przejrzyste, a także uwzględniały podział inwestycji na poszczególne okręgi wyborcze (Otwock ma 21 okręgów – przyp. red.), co zapewni zrównoważony rozwój całego miasta – mówi przewodniczący rady miasta Jarosław Margielski.

W pierwszej kolejności radni mają przedstawić propozycje dróg wymagających remontów, każdy ze swojego okręgu. Niektórzy, jak radna Małgorzata Rock, zapowiedzieli, że zorganizują wcześniej spotkania z mieszkańcami, aby wysłuchać także ich propozycji.

– Będzie to jeden z materiałów, na podstawie których będziemy tworzyć ten harmonogram – mówi w rozmowie z „Linią” przewodniczący komisji gospodarki miejskiej radny Jakub Kosiński. Zapewnia również, że radni będą posiłkować się także dokumentami otrzymanymi od merytorycznych wydziałów urzędu miasta – analizami stanu dróg oraz już istniejącą dokumentacją projektową.

– Wystąpiliśmy już w czerwcu 2015 r. o przekazanie dokumentacji, ale na jej otrzymanie czekaliśmy aż do października. Wśród niej są m.in. audyt napraw i modernizacji dróg z 2014 r, wykazy niezrealizowanych projektów dróg gminnych, zestawienie wniosków mieszkańców w sprawie budowy dróg z informacjami o liczbie podpisów oraz koncepcja odwodnień na terenie miasta. Na roboczych spotkaniach przeanalizujemy je, tak aby przygotować już wyjściowy materiał do pracy na komisjach – informuje Kosiński.

Następnym krokiem ma być ustalenie priorytetów, które zdecydują o kolejności realizacji remontów dróg. Wiadomo już, że preferowane będą drogi zbiorcze, łączniki, a następnie drogi dojazdowe. Liczba budynków oraz placówki publiczne, jakie znajdują się przy drogach, też będą miały wpływ na ustalanie kolejności. Przewodniczący rady miasta dodaje, że istnieje pomysł, aby w przypadku dróg o podobnej kategorii decydowało losowanie. – Nie wiem, kto odważy się losować, ale najlepiej, jak będą to przedstawiciele wybrani spośród zainteresowanych mieszkańców – proponuje Margielski.
Na harmonogram będziemy musieli trochę poczekać.

– Myślę, że w tym roku powinien być gotowy – prognozuje radny Kosiński. Potem rada miasta przyjmie go w formie uchwały.

  • Komentarz
    Zbigniew Szczepaniak, prezydent Otwocka
    Jeżeli rada miasta uchwali taki plan wraz z kryteriami, to jest on do rozważenia w ramach naszych możliwości finansowych. Musimy pamiętać, że mamy 200 km dróg i część z nich wymaga remontu, inna część – budowy, a jeszcze inna – rozbudowy. Taki plan nie może uwzględniać tylko potrzeb „mieszkaniówki”, ale musi również brać pod uwagę drogi wyjazdowe i strategiczne. Jeśli ten plan będzie zrobiony z sensem, to jak najbardziej popieram takie działanie.

REKLAMA

REKLAMA