Przystanek Chrosna do zburzenia

Podczas modernizacji linii kolejowej Warszawa-Lublin przystanek kolejowy w Chrośnie zostanie zrównany z ziemią! Mieszkańcy gminy Kołbiel mogą jednak spać spokojnie, bo kolejarze wybudują dla podróżnych zupełnie nową i bardziej nowoczesną stację. Prace na odcinku Otwock-Pilawa ruszą pod koniec 2018 r.

chrosna

Przebudowa linii kolejowej nr 7 (Warszawa-Lublin) to jedna z najważniejszych planowanych inwestycji Polskich Linii Kolejowych. Remont umożliwi wprowadzenie szybkich połączeń pomiędzy Warszawą a Lublinem, co z kolei przełoży się na skrócenie czasu przejazdu. – Na odcinku Otwock-Pilawa Polskie Linie kolejowe wybudują drugi tor, dzięki temu pociągi będą mogły częściej kursować – podkreśla Karol Jakubowski z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Na tę inwestycję mieszkańcy gminy Kołbiel czekali wiele lat. – Tutaj rzadko kursują autobusy i jedyną pewną komunikacją jest pociąg – podkreśla pan Mieczysław, mieszkaniec Chrosny.

– Dlatego wiele lat temu mieszkańcy Chrosny, Karpisk i okolicznych miejscowości wybudowali przystanek w Chrośnie własnymi rękami – wspomina nasz rozmówca. Kiedy PKP Polskie Linie Kolejowe obiecały wielki remont linii kolejowej na odcinku Warszawa-Lublin, wśród mieszkańców gminy Kołbiel zawrzało. – Planowano zlikwidować przystanek w Chrośnie i zostawić tylko jeden o nazwie Kołbiel, który od samej Kołbieli oddalony jest o kilka kilometrów, bo faktycznie zlokalizowany jest we wsi Karpiska. Na to nie zgodzili się mieszkańcy ani samorząd – podkreśla Adam Budyta, wójt gminy Kołbiel. Po długiej batalii samorządowcy i mieszkańcy przekonali PKP do innego, korzystniejszego dla nich projektu.

– Teraz na odcinku kołbielskim wiele się zmieni na korzyść. Będzie nie tylko nowocześnie, ale i bezpiecznie – cieszy się wójt Budyta, który podkreśla, że udało się to dzięki wysiłkowi mieszkańców.

Przystanek Chrosna, który wybudowano w czynie społecznym, zostanie zburzony. Kolejarze jednak wybudują nowoczesną stację, która będzie funkcjonowała pod tą samą nazwą. – Przystanek Chrosna będzie miał dwa perony i zostanie przesunięty od obecnego przystanku o około 400 metrów. Zlokalizowano go bliżej przejazdu kolejowego-drogowego – mówi Karol Jakubowski.

– Przystanek będzie wyposażony między innymi w wiaty, nowe ławki, oświetlenie, kosze na śmieci, tablice informacyjne. Natomiast nawierzchnia peronów będzie dostosowana do potrzeb osób niedowidzących – podkreśla Jakubowski. Stacja zostanie również zabezpieczona specjalnymi wygrodzeniami dla podróżnych, dzięki czemu będzie bezpiecznie. Jedynym utrudnieniem może być nowe dojście do peronów. – Na stację będzie można wejść tylko od strony przejazdu kolejowego – dodaje wójt Adam Budyta. Sam przejazd również czeka modernizacja. Zostanie on przebudowany, unowocześniony i wyposażony w rogatki, a także sygnalizację świetlną i dźwiękową. – Dzięki temu znacznie poprawi się bezpieczeństwo – podkreśla Budyta.

Podobne zmiany czeka przystanek Kołbiel, który zostanie całkowicie przebudowany. – Perony będą wyższe. Na stacji, podobnie jak w Chrośnie, staną nowe ławki, wiata, tablice informacyjne, ogrodzenie i kosze na śmieci – wylicza Jakubowski. – Dojście do nowych peronów będzie od strony przejazdu kolejowo-drogowego. Natomiast dodatkowe bezpośrednie wejścia na perony zostaną wyposażone w pochylnie dla osób niepełnosprawnych lub dla matek z wózkami czy osób z dużymi bagażami – zapewnia Karol Jakubowski z Polskich Linii Kolejowych. Podobnie jak w przypadku stacji Chrosna nawierzchnia peronów zostanie wyposażona w specjalne wypustki, które ułatwią poruszanie się osób niedowidzących. Zmodernizowany i przebudowany zostanie także przejazd kolejowo-drogowy. Będzie on  wyposażony w sygnalizację oraz automatyczne rogatki – mówi Jakubowski.

  • Wybudują trzeci tor do Otwocka?
    Przebudowa odcinka Warszawa Wschodnia – Otwock jest obecnie w fazie opracowania i będzie realizowana w odrębnej inwestycji. Jednym z założeń jest wybudowanie trzeciego toru na odcinku Warszawa Wawer – Otwock. Dzięki temu zwiększy się przepustowość linii i możliwe będzie wprowadzenie na nią większej liczby pociągów. – Cała inwestycja ma rozpocząć się w kwietniu 2017 r., ale prace na odcinku od Otwocka do Pilawy prawdopodobnie zaczną się w październiku 2018 r. – zdradza Karol Jakubowski z PKP PLK. – Będą one prowadzone podczas całkowitego zamknięcia linii. Po ustaleniach z przewoźnikami oraz zarządami odpowiedzialnymi za transport miejski przewidziana jest komunikacja zastępcza – zapewnia.

REKLAMA

REKLAMA