Chcą tunelu zamiast „wanny”

Budowa południowej obwodnicy Warszawy na odcinku w Wawrze wzbudza wiele kontrowersji wśród mieszkańców dzielnicy i okolicznych miejscowości. Wykonawca, firma Warbud, szuka oszczędności  i próbuje przeforsować tańsze rozwiązania. Zamiast tunelu chce zbudować wykop w formie „otwartej wanny”, a także skrócić estakady. Mieszkańcy Wawra ostro protestują.
Kontrowersje wśród mieszkańców wywołuje planowany przez firmę Warbud przebieg trasy w okolicach tzw. węzła Patriotów oraz długość estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym
Kontrowersje wśród mieszkańców wywołuje planowany przez firmę Warbud przebieg trasy w okolicach tzw. węzła Patriotów oraz długość estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym

To było burzliwe spotkanie z wykonawcą obwodnicy, który wygrał przetarg na budowę odcinka w Wawrze między Wałem Miedzeszyńskim a ul. Lubelską. Kilkaset osób przyszło w środę, 16 marca do szkoły przy ul. Wolnej w Miedzeszynie. Na spotkaniu wrzało od emocji, bo mieszkańcy sprzeciwiają się pomysłom wykonawcy.

Na 7-kilometrowy odcinek obwodnicy w Wawrze Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewidziała 923,8 mln zł. Natomiast Warbud wygrał przetarg oferując cenę 561,6 mln zł. Dlatego ratusz podejrzewa, że wykonawca chce zaoszczędzić.

Co proponuje wykonawca?
Warbud przekonuje do tańszych rozwiązań. Zamiast tunelu pod ul. Patriotów w Miedzeszynie i linią kolejową Warszawa-Otwock proponuje budowę wiaduktu. – To byłaby monstrualna budowla. Wiadukt musiałby być nie tylko wysoki, ale koniecznie musiałyby do niego prowadzić długie podjazdy, co oszpeciłoby okolicę i spowodowało większy hałas niż droga w wykopie i tunelu – komentuje pan Andrzej, mieszkaniec Wawra, który sprzeciwia się pomysłom wykonawcy. To niejedyne proponowane przez Warbud zmiany. Wykonawca zamierza również skrócić 1,5-kilometrowe estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym.

Wykonawca i GDDKiA naciskają na budowę wiaduktu, a mieszkańcy i władze dzielnicy domagają się przepustu pod torami. Warbud przedstawił dwie możliwości poprowadzenia trasy w rejonie ul. Patriotów – górą (wiadukt) lub dołem (w formie wykopu tzw. wanny otwartej).

Nie ma zgody na estakady
Wykonawca przekonywał, że estakady są lepszym rozwiązaniem, bo wiążą się z mniejszym utrudnieniem w ruchu. – Nie trzeba będzie zamykać ul. Patriotów dla ruchu, a także będą mniejsze utrudnienia w kursowaniu pociągów – zapewnia wykonawca. Podkreślił również, że przebudowa sieci podziemnych byłaby łatwiejsza podczas budowy estakad. Ten wariant kategorycznie odrzucił Łukasz Jeziorski, burmistrz Wawra. Odczytał on też list prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz, która jest niezadowolona z proponowanych zmian. Tomasz Kwieciński z GDDKiA uspokaja mieszkańców. – Zgody na estakady nie ma, a trasa ma prowadzić pod ul. Patriotów – zapewnia.

Diabeł tkwi w szczegółach
Według drogowców w okolicach ul. Patriotów ma być wykop, tzw. wanna o długości 340 metrów.

– Oszukujecie mieszkańców. Przecież od początku zapewniano nas, że będzie tam tunel, a nie żadna wanna! Inaczej w okolicy będzie hałas i spaliny – protestują mieszkańcy Wawra.

Tomasz Kwieciński zapewnia, że wanna drogowa da efekt taki sam jak tunel i przypomniał, że władze dzielnicy zgodziły się na takie rozwiązanie w 2014 r. Według Kwiecińskiego budowa pełnego tunelu w tym miejscu jest wykluczona, bo nie da się tam zrobić zjazdów na ul. Patriotów. Wyjaśnienia wykonawcy i inwestora nie przekonały mieszkańców ani samorządowców. Zapowiadają oni, że będą walczyć o przykrycie trasy w rejonie ul. Patriotów. Władze Warszawy i dzielnicy Wawer nie mają wątpliwości, że propozycje wykonawcy są sprzeczne
z pierwotną koncepcją.

– Przewidywała ona budowę tunelu pod ul. Patriotów – podkreśla Konrad Rajca z urzędu dzielnicy w Wawrze. – Realizacja pomysłów proponowanych przez firmę Warbud będzie niekorzystna, dlatego apelujemy o trzymanie się pierwotnej koncepcji – tłumaczy Rajca.

Mieszkańcy i władze dzielnicy domagają się kolejnego spotkania w tej sprawie.

Propozycje wykonawcy (bez tunelu):

  • Wanna drogowa
    Znacznie więcej utrudnień w ruchu podczas budowy, wydłużony czas robót, wyższe koszty eksploatacji związane m.in. z systemem pompowym, ryzyko zaburzenia lokalnej gospodarki wodno-gruntowej, krajobraz zostanie zasłonięty ekranami akustycznymi.
  • Wiadukt
    Nie trzeba będzie zamykać ul. Patriotów podczas trwania robót, krótszy czas prac, znacznie niższe koszty eksploatacji i budowy, bezpieczniejszy w kwestii gospodarki wodnej i eksploatacji, krajobraz zostanie zasłonięty przez nasyp i ekrany akustyczne.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl