Najlepsza jest kryta wanna

Jedną z priorytetowych inwestycji w stolicy jest Południowa Obwodnica Warszawy, przy której trwają prace projektowe. Trasa ma przebiegać także przez teren dzielnicy Wawer. Jednak jej władze nie do końca zgadzają się z propozycjami, jakie zakłada obecna koncepcja.

PRZEMEK SKOCZEK

pow-wezel-patriotow

Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) to potężne przedsięwzięcie, którego realizacja będzie miała w oczywisty sposób wpływ na życie części mieszkańców Wawra i wszystkich osób przejeżdżających przez tę dzielnicę. Trwająca wciąż budowa tunelu w Międzylesiu dobitnie udowadnia, że tego typu inwestycje zanim zaczną przynosić efekty, paraliżują ruch.

Wiadukty i ekrany
Obecne prace to jeszcze nic przy tych związanych z obwodnicą, która będzie przebiegać w okolicy stacji kolejowej w Miedzeszynie. Ma ona mieć po cztery pasy w każdą stronę. POW będzie w przyszłości przecinać tory i to nie dwa, które są obecnie, ale trzy, ponieważ na linii kolejowej Warszawa – Dorohusk planowana jest budowa kolejnego toru.

– Pierwsza koncepcja firmy WARBUD, która szykuje projekt i ma realizować inwestycję, zakładała budowę potężnego wiaduktu nad torami, ale decyzja środowiskowa mówi o tym, by pójść dołem, w związku z tym firma zaproponowała tzw. wannę, czyli odkryte zagłębienie w ziemi pod torami. To fatalny pomysł, z kilku powodów – wyjaśnia wawerski radny Przemysław Zaboklicki. – To odcinek długi na 400 metrów, szeroki na osiem pasów, nad którym musiałyby pójść dwa wiadukty drogowe i trzy kolejowe, obstawione wokół ekranami dźwiękoszczelnymi. Można sobie wyobrazić, jak to będzie wyglądało, jak zmieni się charakter Miedzeszyna – dodaje.

W związku z planami WARBUDU, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad głos w tej sprawie zabrała rada dzielnicy.

W stanowisku podjętym w sierpniu podczas XXI Sesji Rady Dzielnicy Wawer czytamy m.in.: „W związku z przygotowaniami do budowy trzeciego toru na linii nr 7 oraz trasy S2, przebiegających przez teren dzielnicy Wawer, wnioskujemy o racjonalne i sprzyjające mieszkańcom skoordynowanie prac przy ww. inwestycjach, a w szczególności przykrycie jednolitą płytą wykopu, w którym będzie przebiegała POW na węźle z ul. Patriotów. Wnioskowane przedsięwzięcie będzie rozwiązaniem wychodzącym naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców dzielnicy Wawer oraz da możliwość łatwego przeprowadzenia trzeciego toru w momencie realizacji inwestycji planowanej przez PKP PLK oraz kolejnych inwestycji w tym miejscu.”

Udało się na Ursynowie, uda się i u nas
– Wielokrotnie wypowiadaliśmy się w sprawie przykrycia wykopu, czyli poprowadzenia trasy w tak zwanej krytej, szczelnej wannie. W apelu dotyczącym tej sprawy mieszkańcy zebrali setki podpisów i wyrażali swoje opinie na otwartych spotkaniach. Przykrycie trasy na węźle z ul. Patriotów jest ważne z kilku powodów. Po pierwsze pozwoli na przyszłe modyfikacje układu drogowego i innych elementów infrastruktury. Po drugie  rozwiąże to problem odprowadzenia wód opadowych, wpłynie także na zmniejszenie hałasu i emisji spalin. Po trzecie takie rozwiązanie będzie bardziej estetyczne i nie wpłynie w sposób tak znaczący na obniżenie wartości gruntów sąsiadujących z tą inwestycją. I wreszcie po czwarte, umożliwi bezproblemową realizację inwestycji bez protestów społecznych i odwołań od decyzji – wymienia Przemysław Zaboklicki, inicjator zajęcia przez radę cytowanego stanowiska. – Ta sama trasa na odcinku ursynowskim przebiega niemal w całości w tunelu, a więc nie widzę powodu, by i u nas to rozwiązanie nie mogło przynieść efekt – dodaje.

Moment jest o tyle dobry, że obecnie trwają prace projektowe nad POW, a PKP PLK opracowały na razie tylko koncepcję programowo-przestrzenną budowy trzeciego toru na tym odcinku. Wciąż możliwe jest zatem takie skoordynowanie prac i opracowanie projektów, aby oczekiwania mieszkańców, dotyczące ich życiowej przestrzeni, zostały zaspokojone. To zresztą rozwiązanie bardzo rozsądne i przemawia za nim niemal wszystko.

Wawerscy radni skierowali swoje stanowisko do prezesa Rady Ministrów, ministra infrastruktury i budownictwa oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Teraz czekają na odpowiedź.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s