Bezpłatne autobusy do Otwocka

Wielu mieszkańców Karczewa chciałoby dojeżdżać do otwockiej SKM-ki na wspólnym bilecie ZTM. Być może będzie to niedługo możliwe. Burmistrz wystosował do Zarządu Transportu Miejskiego pytanie o wycenę lokalnej linii łączącej Karczew z Otwockiem. Koszty są duże. Radni szukają więc innych rozwiązań. Jednym z nich jest wprowadzenie bezpłatnej komunikacji prywatnej.

SYLWIA WYSOCKA

bus

Podczas gdy mieszkańcy Wiązowny od ponad roku korzystają z lokalnych linii autobusowych L-20 i L-22, mieszkańcy Karczewa mogą dojechać do centrum Otwocka tylko komunikacją prywatną. Dzięki miejskim autobusom pasażerowie z Wiązowny mogą też korzystać ze wspólnego biletu ZTM. Oznacza to, że jeżeli jadą pociągiem np. do Warszawy, płacą mniej, bo nie wydają już pieniędzy na autobusy komunikacji prywatnej, które dowiozą ich do Otwocka.

Kiedy obie miejskie linie były uruchamiane w lipcu 2015 r., gmina Wiązowna informowała, że dopłaca do ich funkcjonowania 388 tys. zł rocznie (linie współfinansuje także Otwock). O podobnym rozwiązaniu myśli teraz Karczew. Burmistrz Dariusz Łokietek wystosował do ZTM pismo, w którym poprosił o wycenę uruchomienia linii na trasie: okolice dworca PKP w Otwocku – Karczew Stare Miasto (kościół św. Wita).

Droga oferta ZTM
Z oferty ZTM wynika, że Karczew za obsługę takiej linii musiałby płacić ok. 60 tys. zł miesięcznie, czyli 720 tys. zł rocznie. Jednak ZTM zaproponował bardzo częste połączenia, bo aż cztery kursy na godzinę w godzinach szczytu i dwa kursy na godzinę w pozostałym czasie. Daje to w sumie 58 par kursów w dni powszednie i 40 par kursów w dni wolne od pracy. Żadna linia lokalna, ani L-20, ani L-22, nie kursuje z taką częstotliwością. Autobusy pokonują trasę raz, czasem dwa razy na godzinę, czyli robią maksymalnie 20 par kursów w dni robocze. Pociągi SKM, do których miejska linia dowoziłaby pasażerów, również jeżdżą tylko dwa razy na godzinę.

Opinie radnych na temat oferty ZTM-u są podzielone. Radosław Kociszewski uważa, że uruchomienie miejskiej linii jest dobrym pomysłem, ale nie należy tego robić za wszelką cenę. – Oferta ZTM jest bardzo wygórowana, biorąc pod uwagę, że np. do funkcjonowania SKM-ki gmina dokłada 80 tys. zł rocznie – zwraca uwagę radny.

Innego zdania jest Michał Rudzki. – Władze gminy muszą zrozumieć, że uruchomienie kursów ZTM jest warunkiem koniecznym do tego, żeby do Karczewa sprowadzali się nowi mieszkańcy. Przez dwa lata bycia radnym spotkałem wielu ludzi, którzy mówili o takiej konieczności. Taką formę transportu oferują już Wiązowna, Piaseczno, Góra Kalwaria, Lesznowola. Karczew jest ostatnią gminą aglomeracji warszawskiej, która nie ma miejskich autobusów – przekonuje radny.

– Uważam, że choć cena za usługi ZTM jest wysoka, to wprowadzenie takiej formy transportu publicznego przyniesie korzyści w postaci nowych mieszkańców, który będą u nas płacić podatki. Nie powinniśmy odrzucać propozycji ZTM-u, ale próbować negocjować cenę i częstotliwość połączeń. Takie rozwiązanie jest potrzebne wielu mieszkańcom: studentom, uczniom, emerytom, ludziom pracującym w Warszawie – dodaje Rudzki.

L-ka z Otwockiem
Na posiedzeniu komisji ds. rozwoju gospodarczego, na której omawiana była propozycja ZTM, radny Mateusz Stanaszek poinformował, że razem
z radnym Piotrem Kwiatkowskim już jakiś czas temu spotkał się z prezydentem Otwocka Zbigniewem Szczepaniakiem. Radni rozmawiali z nim m.in. o wydłużeniu jednej z otwockich linii lokalnych „L” właśnie do Karczewa.

– W związku z planowaną budową ulicy na Ługach władze Otwocka rozważają wydłużenie trasy „L-ki” na Ługi, aby mieszkańcy otwockiej części osiedla także mogli korzystać z komunikacji miejskiej. Jesteśmy przekonani, że prezydent Otwocka jest w stanie dogadać się z władzami Karczewa i wydłużyć trasę na zasadzie uzgodnień między gminami. Na pewno dzięki temu koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej byłyby znacznie niższe – relacjonował radny Stanaszek.

Propozycja spodobała się pozostałym radnym. Uznali oni, że podjęcie rozmów z prezydentem Otwocka i wspólne finansowanie kursów przez obie gminy mogłoby znacznie obniżyć koszty. Radni zobowiązali więc burmistrza Łokietka do podjęcia w tej sprawie rozmów z prezydentem Szczepaniakiem.

Prywatna bezpłatna?
Podczas dyskusji radni doszli też do wniosku, że warto wysłać zapytania ofertowe do prywatnych przewoźników z prośbą o wycenę uruchomienia linii na takiej samej trasie (Karczew – Otwock) i z taką samą częstotliwością, jak zaproponował ZTM. Przyznali jednak, że nie rozwiązałoby to sprawy wspólnego biletu. Wymyślili więc, że za taką linię płaciłaby gmina, a pasażerowie podróżowaliby za darmo. – Są gminy, które wprowadziły taką bezpłatną komunikację na swoim terenie – zauważa radny Mateusz Stanaszek, jeden z pomysłodawców takiego rozwiązania.

Radny Piotr Kwiatkowski zgłosił wniosek, by wysłać do lokalnych przewoźników zapytanie o możliwość uruchomienia bezpłatnej linii. Pozostali radni odnieśli się do niego przychylnie.  – Jeżeli zaproponowane kwoty będą bardzo wysokie, odrzucimy ofertę, ale jeśli nie, a dodatkowo będziemy wiedzieli już, jakie jest stanowisko prezydenta Otwocka, będziemy mogli wybierać – uważa Kwiatkowski.

W Polsce już kilkadziesiąt miast oferuje swoim mieszkańcom darmową komunikację. Są wśród nich m.in.: Lubin, Nysa, Kościerzyna czy Żory. Jacek Konkol, asystent burmistrza Kościerzyny, tłumaczył w wypowiedzi dla Polskiego Radia, że wcześniej na komunikację miejską z budżetu wydawano
250 tys. zł rocznie. Władze miasta stwierdziły, że warto dopłacić 50 tys. zł, aby zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej. Być może i w Karczewie taki pomysł się sprawdzi.

Komentarz

  • Dariusz Łokietek, burmistrz Karczewa
    Pomysł podjęcia rozmów z władzami Otwocka jest bardzo dobry. Nie przesądzam, co z nich wyniknie, bo w negocjacjach uczestniczą przecież dwie strony. Sama propozycja ZTM-u jest bardzo wygórowana, być może warto byłoby wysłać zapytania ofertowe do prywatnych przewoźników, by porównać ceny. Pomysł komunikacji darmowej zaskoczył mnie. Nie będę  wypowiadał się na ten temat, bo nie znam cen ani ofert. Na pewno
    będziemy rozważać różne propozycje i badać możliwości dostępnych rozwiązań komunikacyjnych. Zobaczymy, która z nich będzie najbardziej korzystna.

4 responses to “Bezpłatne autobusy do Otwocka

  1. Lokietek nigdy nie zgodzi się na komunikację darmową bo uderzy to w minibus który jest sporym podatnikiem dla gminy a poza tym jest sponsorem wielu imprez.

    Lubię to

    • Sęk w tym, że Minibus jest słabym podatnikiem w Gminie. Płaci jedynie podatek od środków transportu (ok. 25 tyś.), podatek od nieruchomości i część opłaty środowiskowej. Jako firma nie mają osobowości prawnej, a są jedynie spółką jawną, czyli bez osobowości prawnej. Ergo, współwłaściciele rozliczają się indywidualnie z osiągniętego dochodu w gminach, których mieszkają, a nie jest to bynajmniej Gmina Karczew.

      Lubię to

  2. TO MOZE POROCIMY DO NOCNEGO BUSU Z KARCZEWA DO PKP FALENICA.?? MOZE JECHAC TYLKO WACHADLOWO A ZAPEWNIAM ZE BEDA WPLYWY DODATKOWE DOLA FIRMY NP MINIBUS. CO 15 -20 MIN OD 00:00 DO 04:00

    Lubię to

  3. bardzo proszę nie używać w takim kontekście terminu „bezpłatny”, jeśłi już, to powinno być raczej „bez dodatkowych opłat”, przecież ktoś jednak będzie musiał pokryć koszty przejazdów, jak sąsiad płaci, niezależnie od swojej woli, za mój przejazd taksówką, to czy jest to taksówka „bezpłatna”? w sytuacji, kiedy pomykają dziarsko MiniBusy wydaje się to bez sensu, chyba że celem jest wywalenie MiniBusa już nie tylko z Warszawy (co dziarsko i zuchwale robi ZTM, zakazując wjazdu do centrum miasta i zatrzymywania się na przystankach), ale i z okolic Warszawy… to by nawet miało sens… autobus „bezpłatny”, niebieskie ikarusy emeryci, kończące swój żywot na trasie Karczew – Otwock, MiniBus do spółki z kilkoma innymi firmami się ich pozbył, teraz mamy powrót… nasi kochani politycy bardzo chętnie wejdą w tę działkę, pokażą jacy są niezastąpieni, zrobią co potrafią, a potem będą musieli pozatrudniać córki, szwagrów, zięciów i dzieci, żeby taką publiczną usługę „optymizować”, oczywiście zabierając kasę tym, którym coś tam jeszcze zostało…

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s