Podpowiedz, co ma powstać w mieście

Spóźniony o miesiąc, ale wreszcie wystartuje! Od 20 października mieszkańcy Otwocka w końcu będą mogli  zgłaszać swoje propozycje projektów i zadań do realizacji w 2017 roku w ramach budżetu obywatelskiego. Do podziału jest ponad 1,5 mln zł.

ALEKSANDRA CZAJKOWSKA

budzet-obywatelski

Pierwotnie budżet obywatelski miał ruszyć 19 września, co byłoby zgodne z uchwalonym 23 sierpnia przez radę miasta harmonogramem konsultacji społecznych. Tak się jednak nie stało i proces uruchomienia budżetu ma miesięczne opóźnienie. Okazało się, że trzeba było uaktualnić harmonogram konsultacji w związku z problemami technicznymi dotyczącymi publikacji uchwały oraz konieczności zmiany adresu strony internetowej, która będzie obsługiwać budżet obywatelski. Nowe terminy i poprawki w uchwale zostały przyjęte przez radnych na sesji 30 września.

Skąd to opóźnienie?
Uchwała w sprawie budżetu obywatelskiego nie mogła na czas wejść w życie, ponieważ w otwockim urzędzie miasta nie działał system podpisu elektronicznego. Niepodpisana przez przewodniczącego rady miasta uchwała nie mogła zostać w terminie opublikowana w dzienniku urzędowym. Nastąpiło to dopiero 23 września br., czyli po dniu, od którego mieszkańcy mieli zacząć zgłaszać swoje propozycje. Jarosław Margielski, pomysłodawca budżetu obywatelskiego w Otwocku, przypomniał, że rok temu sytuacja była taka sama, ale wtedy udało się uniknąć opóźnień. – W ubiegłym roku udało się szybko rozwiązać ten problem dzięki jednemu zarządzeniu wydanemu przez prezydenta. Niestety, w tym roku nie było takiej woli
ze strony organu wykonawczego, co spowodowało opóźnienie rozpoczęcia konsultacji społecznych o kilka tygodni. Co więcej, dopuszczono się manipulacji w komunikatach publikowanych za pośrednictwem oficjalnej strony internetowej urzędu miasta. Takie działanie jest niedopuszczalne i niegodne – komentuje Margielski.

Problemy na stronie
Okazało się, że był też problem z adresem strony internetowej, przez którą będzie można głosować.

– W związku z tym, że nowa witryna urzędu miasta ma określone uwarunkowania techniczne, nie było możliwie utworzenie takiego adresu, jaki uchwaliła rada miasta (www.otwock.pl/budzetobywatelski/ – przyp. red.) – wyjaśniła Anna Dąbkowska, naczelnik wydziału organizacyjnego w UM. Nowy adres strony internetowej, która już działa, to www.budzetobywatelski.otwock.pl. Znajdują się tam wszystkie informacje dotyczące budżetu obywatelskiego, formularze, a także karty do głosowania.

Część radnych dziwiła się, że uwaga dotycząca zmiany adresu strony padła dopiero teraz, kiedy poprawiano harmonogram terminów, a nie na sesji, gdy była przyjmowana uchwała w sprawie budżetu obywatelskiego. – Uruchomienie serwisu było niemożliwe z powodu niewłaściwego adresu internetowego. To układa się w logiczną całość, biorąc pod uwagę również niepodpisanie uchwały i nieopublikowanie jej na czas w dzienniku urzędowym. Zarówno jedna, jak i druga rzecz były konieczne, żeby uchwała mogła być realizowana – zwrócił uwagę szef rady miasta.

Zdaniem Anny Dąbkowskiej prezydent wcześniej wskazywał radnym, aby nie wpisywali konkretnego adresu strony internetowej do uchwały, co zawarł w swoich uwagach do projektu. – Nie było to przez radę miasta opiniowane, więc może umknął państwu fakt, że prezydent zwrócił na to uwagę – przypomniała naczelniczka. Takie tłumaczenie nie przekonało radnych. – Skoro teraz można było wskazać konkretny adres, to dlaczego prezydent nie zaproponował takiej zmiany, gdy uchwalaliśmy budżet obywatelski? – pytał Margielski.

Najważniejsze, że budżet może już wystartować, a mieszkańcy zdecydują, na co zostanie wydana kwota 1 mln 550 tys. zł z kasy miasta.

Nowy harmonogram

  • Od 20 października do 3 listopada br. – składanie przez mieszkańców propozycji projektów i zadań.
  • Od 20 października do 15 listopada br. – weryfikacja propozycji mieszkańców przez wydziały merytoryczne, ustalenie ostatecznej listy projektów i zadań do głosowania przez komisję opiniującą.
  • Do 16 listopada br. – opublikowanie listy zatwierdzonych projektów.
  • Od 18 listopada do 2 grudnia br. – głosowanie mieszkańców na dane projekty.
  • Do 16 grudnia br. – opublikowanie listy zwycięskich projektów.

Podobny artykuł

Żegnaj Pawle…

REKLAMA

REKLAMA