Drobiazg, który korkuje miasto

Kierowcy stoją w korkach na skrzyżowaniu przy szpitalu w Otwocku, bo od trzech miesięcy nie można wymienić tam sterownika świateł w sygnalizacji, choć pieniądze na jego zakup czekają od połowy wakacji…

ALEKSANDRA CZAJKOWSKA

matejki

To jakiś żart! Prosta rzecz, jaką jest wymiana w sygnalizacji świetlnej sterownika pozwalającego wydłużyć zielone światło dla kierowców jadących ul. Matejki, przez co upłynni się ruch na jednym z bardziej zakorkowanych skrzyżowań w Otwocku, ciągnie się już trzy miesiące. Przez ten czas miastu nie udało się podpisać z powiatem porozumienia, dzięki któremu będzie można kupić nowe urządzenie do regulacji świateł.

Dłuższe zielone
Do czasu budowy lewoskrętów tymczasowym rozwiązaniem na skrzyżowaniu ulic Matejki, Batorego i Karczewskiej miało być wydłużenie  zielonego światła o ok. 10-15 sekund na ul. Matejki. Pozwoli to na płynną jazdę we wszystkich kierunkach samochodom wyjeżdżającym z ul. Matejki oraz umożliwi ustawienie częstotliwości i długości świateł w zależności od pory dnia. Z taką propozycją do władz powiatu (ZDP jest zarządcą drogi) wystąpił w wakacje przewodniczący rady miasta Jarosław Margielski.

Podczas spotkania z wicestarostą oraz dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych ustalono, że sterownik jest uszkodzony i trzeba kupić nowy, aby można było właściwie przeprogramować światła. Zgodnie z ustaleniami otwoccy radni w ramach po- mocy finansowej dla powiatu już 27 lipca przekazali na ten cel 36 tys. zł.

– Intencją radnych było to, żeby sygnalizację poprawić we wrześniu, gdy rozpocznie się rok szkolny i zwiększy się ruch na skrzyżowaniu – tłumaczy Margielski. Tak się jednak nie stało, bo do tej pory władzom miasta i powiatu nie udało się podpisać stosownego porozumienia. Technicznie sprawa wymiany sterownika nie stanowi problemu. Mówił o tym podczas posiedzenia komisji budżetu w urzędzie miasta (18 października) dyrektor ZDP Marek Płaczek. – Jeśli dostanę decyzję na piśmie, to wtedy przystąpię do realizacji zadania. Bez względu na pogodę nowy sterownik można zamontować o każdej porze dnia – zapewnił otwockich radnych dyrektor Płaczek.

Nieporozumienie z porozumieniem
Jak powiedział nam wiceprezydent Piotr Stefański projekt porozumienia został przekazany przez urząd miasta już 30 sierpnia. Zarząd powiatu zajął się nim na posiedzeniu 5 października, po czym skierował sprawę do komisji rozwoju gospodarczego, która zebrała się 19 października. Ale komisja zaopiniowała umowę z miastem negatywnie. Może dlatego, że w projekcie porozumienia jest mowa o modernizacji sygnalizacji świetlnej, a nie o wymianie uszkodzonego sterownika (obecny działa w trybie awaryjnym tylko na jednym programie). Dziwne jest to, że nikt tego radnym nie wyjaśnił…
– Rozmawiałem po posiedzeniu komisji z radnymi powiatowymi i oni myśleli, że chodzi o budowę nowej sygnalizacji w tym miejscu, której koszt wyniesie ok. 1 mln zł – mówi pilotujący sprawę wymiany sterownika Jarosław Margielski. Dopiero podczas  spotkania wszystkich stron (władz miasta, powiatu i przedstawicieli ZDP), które odbyło się w magistracie 25 października przy okazji omawiania innego tematu, udało się dojść do porozumienia w sprawie przeprogramowania świateł.

– Do nas umowa o porozumieniu trafiła, o ile dobrze pamiętam, cztery tygodnie temu, ale muszę to jeszcze sprawdzić – mówił starosta Mirosław Pszonka. – Te urządzenia są już kupą złomu. Nie wiem, czy ruszenie jakiegoś elementu nie spowoduje, że całkowicie rozregulujemy sygnalizację na tym skrzyżowaniu. Tam potrzeba ok. 1 mln zł, żeby wszystko wymienić – dodał starosta, którego obawy potwierdził także prezydent Zbigniew Szczepaniak. Pracownicy ZDP zapewnili jednak, że wymiana sterownika nie przysporzy takiego kłopotu, a tylko pomoże usprawnić ruch w tym miejscu. – Gdy starostwo podpisze z miastem umowę, będzie można wymienić sprzęt – dodał prezydent.

Wszyscy czekamy więc na podpisy włodarzy. Może w końcu, po trzech miesiącach, uda się podpisać dokument, który wreszcie otworzy drogę do długo oczekiwanego przez kierowców udrożnienia skrzyżowania.

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.