Samorządy nie chcą się dokładać

Nadzieje mieszkańców, że od nowego roku zapłacą mniej za bilety Szybkiej Kolei Miejskiej i linii 702, zostały rozbudzone. Problem w tym, że oprócz władz Otwocka i Józefowa pozostali włodarze dość niechętnie podchodzą do pomysłu wydłużenia pierwszej strefy biletowej, a co za tym idzie dofinansowania tej propozycji.

ALEKSANDRA CZAJKOWSKA

skm

Negocjacje z władzami gmin odnośnie do partycypacji samorządów w dofinansowaniu kolejowego dojazdu do Warszawy co roku są trudne. Przypomnijmy, że największe koszty od samego początku ponoszą Otwock i Józefów (90 proc. kosztów). A z Szybkiej Kolei Miejskiej korzystają wszyscy mieszkańcy powiatu. Podobnie było podczas rozmów w sprawie wy-dłużenia pierwszej strefy biletowej warszawskiego ZTM, które odbyły się 3 listopada w otwockim ratuszu.

– Zdajemy sobie sprawę, że nasze samorządy powinny być głównie obciążone kosztami tego projektu, ale obecny podział jest niewspółmierny do liczby mieszkańców korzystających z usług przewozowych – mówił burmistrz Józefowa Stanisław Kruszewski. Dodał, że niebawem mieszkańcy i tak będą mieli utrudniony dojazd do stolicy w związku z pracami drogowymi (budowa trasy S2, rozbudowa drogi krajowej nr 17). Dlatego też samorządy powinny zrobić wszystko, aby zapewnić im komfortowy dojazd.

– SKM-ka jest właśnie naszą propozycją wyjścia naprzeciw tym problemom – dodał prezydent Zbigniew Szczepaniak.

– Idziemy też krok dalej i proponujemy obniżyć ceny biletów dla pasażerów, co zachęci pozostałych mieszkańców do korzystania z transportu kolejowego do Warszawy – uważa prezydent. Podkreślił, że istnieje realna możliwość rozszerzenia pierwszej strefy od 2017 roku, ale „na pewno nie na zasadach podziału kosztów obecnie obowiązujących”.

W tym roku koszt dofinansowania SKM-ki i wspólnego biletu przez samorządy wyniósł 4 mln 900 tys. zł. Z tego najwięcej dokładają Otwock i Józefów (kolejno po ok. 2 mln 800 tys. zł i ok. 1,5 mln zł – ile płacą pozostałe gminy, patrz ramka). W przypadku uruchomienia pierwszej strefy rocznie trzeba będzie  dołożyć kolejne 2,5 mln zł. Obecni na spotkaniu: starosta Mirosław Pszonka, burmistrz Karczewa Władysław Łokietek, wójt gminy Kołbiel Adam Budyta, sekretarz gminy Wiązowna Anna Rosłaniec i sekretarz gminy Celestynów Krzysztof Boczarski nie odnieśli się pozytywnie do pomysłu większej partycypacji w kosztach projektu. Twierdzili, że byłoby to zbyt duże obciążenie dla gmin i powiatu. Starosta Pszonka zapowiedział, że powiat w 2017 roku zwiększy swój udział w przedsięwzięciu o 50 tys. zł. Burmistrz Karczewa dodał, że również rozważa zwiększenie udziału o 30 tys. zł.

Prezydent dał pozostałym włodarzom tydzień na zastanowienie się i podjęcie ostatecznej decyzji. – Jeżeli byłaby deklaracja gmin, to moglibyśmy jeszcze negocjować kwotę z ZTM-em, tak aby od 1 stycznia 2017 roku pierwsza strefa mogła obowiązywać – dodał w rozmowie z „Linią” Zbigniew Szczepaniak.

W przypadku odmowy Otwock i Józefów rozważają spersonalizowanie biletów. – Będziemy szukać z Józefowem rozwiązania, żeby dofinansować przejazdy tylko naszym mieszkańcom – zapowiada prezydent.

Podział dofinansowania SKM

i „wspólnego biletu ZTM-KM” w 2016 roku przez samorządy

  • Otwock      2,93 mln zł
  • Józefów      1,46 mln zł
  • Powiat otwocki      200 tys. zł
  • Wiązowna      100 tys. zł
  • Karczew      70 tys. zł
  • Celestynów      55 tys. zł
  • Sobienie-Jeziory      50 tys. zł
  • Kołbiel     20 tys. zł

13 responses to “Samorządy nie chcą się dokładać

  1. Jakie za darmo? To sfinansują wszyscy, Ci co jeżdżą SKM i Ci co nie jeżdżą. Mi nikt nie dokłada do paliwa. Dlaczego ja mam finansować transport dojeżdżających do pracy w Warszawie?
    Normalnie szok! Kto takie decyzje podejmuje. Lepiej tą kasę zainwestować w OTW.

    Lubię

    • Pierwsza strefa dla Otwocka to właśnie inwestycja w OTW! jeździsz autem Twoja sprawa. Chcesz być zawsze odcięty od stolicy? Może Twoje dzieci będą chcialy chodzić do szkoły w wwie? Wtedy odczujesz różnice!

      Lubię

    • Idąc twoim tokiem myslenia, dlaczego jako osoba nie jezdząca samochodem mam się godzić na remonty dróg ktore są finansowane również z moich podatków?

      Lubię

      • Jesteś populistą. Nie ma takich osób. Nawet jak nie masz samochodu to jeździsz autobusem albo karetka z pomocą dla ciebie jeździ drogami publicznymi.

        Lubię

    • Po zmniejszeniu kosztów biletów, korki na drogach do Warszawy się napewno zmniejszą, więc też będziesz miał korzyść z takiego rozwiązania.

      Z drugiej jednak strony popieram prywatną przedsiębiorczość i uważam, że dofinansowanie wyłącznie ZTM byłoby nie w porządku wobec prywatnych przewoźników. Uważam więc, że należałoby też pomyśleć jak wprowadzić tą zmianę tak, aby nie zagroziła ona ich działalności.

      Lubię

  2. 4,9 mln zł na rok, to około 13 400 zł dziennie samego dofinansowanie samorzadów + bilety kupione przez pasażerów. Tyle skm i km dostają za przejechanie kilku kilometrów od granicy z Warszawą do Otwocka w II strefie biletowej. Nieźle… Tak się robi pieniądze 🙂

    Lubię

    • nie siej popeliny – 13400zł dziennie na 77 składów SKM dziennie! To daje „aż” 175zł dopłaty do jednego przejazdu pociągu. Tak dużo?

      Lubię

      • jak dla Ciebie to mało to sam zapłać mądralo, a nie żebrzesz o dopłatę do Twoich przejazdów Wolę tą kasę przeznaczyć np na obiady dla dzieci w otwockich szkołach.

        Lubię

      • Do tej kwoty należy dodać koszty biletów – Miesięczny bilet normalny na I i II strefę kosztuje 210 zł. Załóżmy, że bilet kupi zaledwie 7000 osób i mamy dodatkowo 1,5 mln zł miesięcznie, a to nam daje dodatkowo 50 tyś zł dziennie.
        50 tyś zł z biletów + 13,500 tyś od samorządów to 63 tyś zł.
        Dziennie mamy 77 składów, więc koszt przejechania 4 stacji od granicy Warszawy do Otwocka to 818 zł na skład.
        Oczywiście wszystko jest bardzo uogólnione i nie uwzględnia sporadycznych pasażerów, kupujących drogie bilety jednorazowe. Oczywiście kupując bilet miesięczny za 210 zł możemy jeździć też po I strefie, ale bilet tylko na pierwszą strefę to koszt 100 zł, więc nadal płacimy 110 zł tylko za przejechanie 4 stacji…

        Lubię

  3. Do podziału finansowania warto by było dodać jeszcze Warszawę: jakieś 7 z kawałkiem miliona zł na odcinku józefowsko – otwockim i 100 proc. kosztów na odcinku warszawskim, którym też jeżdżą przecież mieszkańcy powiatu otwockiego…

    Lubię

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s