Samorządy nie chcą się dokładać

Nadzieje mieszkańców, że od nowego roku zapłacą mniej za bilety Szybkiej Kolei Miejskiej i linii 702, zostały rozbudzone. Problem w tym, że oprócz władz Otwocka i Józefowa pozostali włodarze dość niechętnie podchodzą do pomysłu wydłużenia pierwszej strefy biletowej, a co za tym idzie dofinansowania tej propozycji.

ALEKSANDRA CZAJKOWSKA

skm

Negocjacje z władzami gmin odnośnie do partycypacji samorządów w dofinansowaniu kolejowego dojazdu do Warszawy co roku są trudne. Przypomnijmy, że największe koszty od samego początku ponoszą Otwock i Józefów (90 proc. kosztów). A z Szybkiej Kolei Miejskiej korzystają wszyscy mieszkańcy powiatu. Podobnie było podczas rozmów w sprawie wy-dłużenia pierwszej strefy biletowej warszawskiego ZTM, które odbyły się 3 listopada w otwockim ratuszu.

– Zdajemy sobie sprawę, że nasze samorządy powinny być głównie obciążone kosztami tego projektu, ale obecny podział jest niewspółmierny do liczby mieszkańców korzystających z usług przewozowych – mówił burmistrz Józefowa Stanisław Kruszewski. Dodał, że niebawem mieszkańcy i tak będą mieli utrudniony dojazd do stolicy w związku z pracami drogowymi (budowa trasy S2, rozbudowa drogi krajowej nr 17). Dlatego też samorządy powinny zrobić wszystko, aby zapewnić im komfortowy dojazd.

– SKM-ka jest właśnie naszą propozycją wyjścia naprzeciw tym problemom – dodał prezydent Zbigniew Szczepaniak.

– Idziemy też krok dalej i proponujemy obniżyć ceny biletów dla pasażerów, co zachęci pozostałych mieszkańców do korzystania z transportu kolejowego do Warszawy – uważa prezydent. Podkreślił, że istnieje realna możliwość rozszerzenia pierwszej strefy od 2017 roku, ale „na pewno nie na zasadach podziału kosztów obecnie obowiązujących”.

W tym roku koszt dofinansowania SKM-ki i wspólnego biletu przez samorządy wyniósł 4 mln 900 tys. zł. Z tego najwięcej dokładają Otwock i Józefów (kolejno po ok. 2 mln 800 tys. zł i ok. 1,5 mln zł – ile płacą pozostałe gminy, patrz ramka). W przypadku uruchomienia pierwszej strefy rocznie trzeba będzie  dołożyć kolejne 2,5 mln zł. Obecni na spotkaniu: starosta Mirosław Pszonka, burmistrz Karczewa Władysław Łokietek, wójt gminy Kołbiel Adam Budyta, sekretarz gminy Wiązowna Anna Rosłaniec i sekretarz gminy Celestynów Krzysztof Boczarski nie odnieśli się pozytywnie do pomysłu większej partycypacji w kosztach projektu. Twierdzili, że byłoby to zbyt duże obciążenie dla gmin i powiatu. Starosta Pszonka zapowiedział, że powiat w 2017 roku zwiększy swój udział w przedsięwzięciu o 50 tys. zł. Burmistrz Karczewa dodał, że również rozważa zwiększenie udziału o 30 tys. zł.

Prezydent dał pozostałym włodarzom tydzień na zastanowienie się i podjęcie ostatecznej decyzji. – Jeżeli byłaby deklaracja gmin, to moglibyśmy jeszcze negocjować kwotę z ZTM-em, tak aby od 1 stycznia 2017 roku pierwsza strefa mogła obowiązywać – dodał w rozmowie z „Linią” Zbigniew Szczepaniak.

W przypadku odmowy Otwock i Józefów rozważają spersonalizowanie biletów. – Będziemy szukać z Józefowem rozwiązania, żeby dofinansować przejazdy tylko naszym mieszkańcom – zapowiada prezydent.

Podział dofinansowania SKM

i „wspólnego biletu ZTM-KM” w 2016 roku przez samorządy

  • Otwock      2,93 mln zł
  • Józefów      1,46 mln zł
  • Powiat otwocki      200 tys. zł
  • Wiązowna      100 tys. zł
  • Karczew      70 tys. zł
  • Celestynów      55 tys. zł
  • Sobienie-Jeziory      50 tys. zł
  • Kołbiel     20 tys. zł
  • Qba says:

    I strefa już dawno powinna obejmować Otwock. To jedna z podstaw do rozwoju tej wsi obok torów.

  • M says:

    Do podziału finansowania warto by było dodać jeszcze Warszawę: jakieś 7 z kawałkiem miliona zł na odcinku józefowsko – otwockim i 100 proc. kosztów na odcinku warszawskim, którym też jeżdżą przecież mieszkańcy powiatu otwockiego…

  • domino says:

    4,9 mln zł na rok, to około 13 400 zł dziennie samego dofinansowanie samorzadów + bilety kupione przez pasażerów. Tyle skm i km dostają za przejechanie kilku kilometrów od granicy z Warszawą do Otwocka w II strefie biletowej. Nieźle… Tak się robi pieniądze 🙂

    • Louri says:

      nie siej popeliny – 13400zł dziennie na 77 składów SKM dziennie! To daje „aż” 175zł dopłaty do jednego przejazdu pociągu. Tak dużo?

      • domino says:

        Do tej kwoty należy dodać koszty biletów – Miesięczny bilet normalny na I i II strefę kosztuje 210 zł. Załóżmy, że bilet kupi zaledwie 7000 osób i mamy dodatkowo 1,5 mln zł miesięcznie, a to nam daje dodatkowo 50 tyś zł dziennie.
        50 tyś zł z biletów + 13,500 tyś od samorządów to 63 tyś zł.
        Dziennie mamy 77 składów, więc koszt przejechania 4 stacji od granicy Warszawy do Otwocka to 818 zł na skład.
        Oczywiście wszystko jest bardzo uogólnione i nie uwzględnia sporadycznych pasażerów, kupujących drogie bilety jednorazowe. Oczywiście kupując bilet miesięczny za 210 zł możemy jeździć też po I strefie, ale bilet tylko na pierwszą strefę to koszt 100 zł, więc nadal płacimy 110 zł tylko za przejechanie 4 stacji…

      • realista says:

        jak dla Ciebie to mało to sam zapłać mądralo, a nie żebrzesz o dopłatę do Twoich przejazdów Wolę tą kasę przeznaczyć np na obiady dla dzieci w otwockich szkołach.

  • realista says:

    Jakie za darmo? To sfinansują wszyscy, Ci co jeżdżą SKM i Ci co nie jeżdżą. Mi nikt nie dokłada do paliwa. Dlaczego ja mam finansować transport dojeżdżających do pracy w Warszawie?
    Normalnie szok! Kto takie decyzje podejmuje. Lepiej tą kasę zainwestować w OTW.

    • spedi says:

      Po zmniejszeniu kosztów biletów, korki na drogach do Warszawy się napewno zmniejszą, więc też będziesz miał korzyść z takiego rozwiązania.

      Z drugiej jednak strony popieram prywatną przedsiębiorczość i uważam, że dofinansowanie wyłącznie ZTM byłoby nie w porządku wobec prywatnych przewoźników. Uważam więc, że należałoby też pomyśleć jak wprowadzić tą zmianę tak, aby nie zagroziła ona ich działalności.

      • realista says:

        po prostu niech każdy płaci za siebie tyle ile usługa kosztuje. Proste.

    • markosia says:

      Idąc twoim tokiem myslenia, dlaczego jako osoba nie jezdząca samochodem mam się godzić na remonty dróg ktore są finansowane również z moich podatków?

      • realista says:

        Jesteś populistą. Nie ma takich osób. Nawet jak nie masz samochodu to jeździsz autobusem albo karetka z pomocą dla ciebie jeździ drogami publicznymi.

    • Ja_szmira says:

      Pierwsza strefa dla Otwocka to właśnie inwestycja w OTW! jeździsz autem Twoja sprawa. Chcesz być zawsze odcięty od stolicy? Może Twoje dzieci będą chcialy chodzić do szkoły w wwie? Wtedy odczujesz różnice!

      • realista says:

        Wtedy sam zapłacę za przejazd dzieci. Dlaczego ma ktoś dokładać do Twojego przejazdu?

13 thoughts on “Samorządy nie chcą się dokładać”

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

REKLAMA

REKLAMA