Reforma oświaty, co dalej: List otwarty

W minionym tygodniu projekt reformy oświaty został zatwierdzony przez Radę Ministrów i skierowany do sejmu. Zmiany są coraz bliżej.

W najbliższą sobotę, 19 listopada w Warszawie odbędzie się duża manifestacja nauczycieli i rodziców zaniepokojonych zmianami. Wezmą w niej udział również przedstawiciele naszego lokalnego środowiska nauczycielskiego. Tuż przed zamknięciem tego numeru „Linii” dotarł do nas list otwarty nauczycieli otwockich gimnazjów.

– Samorząd, podobnie jak my, nauczyciele, jest zdezorientowany, a wiedza społeczeństwa na temat reformy – marna. Dlatego napisaliśmy list otwarty do rodziców, w którym informujemy o konsekwencjach reformy – wyjaśnia Ewelina Szarek z Gimnazjum nr 4. Do tematu zapowiadanych zmian niebawem wrócimy.

List otwarty do rodziców i mieszkańców Otwocka

Szanowni Państwo,

z ogromnym niepokojem obserwujemy działania podejmowane przez rząd, które zmierzają do likwidacji gimnazjów oraz powrotu do ośmioletniej szkoły podstawowej. Wielokrotnie Pani Minister powoływała się na zapotrzebowanie społeczne jako przyczynę zapowiadanej  reformy oświaty. Padały stwierdzenia, że to przede wszystkim rodzice domagają się takich zmian.  Niestety zmiany proponowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej postrzegane są jako zbyt rewolucyjne, a czas przewidziany na ich realizację wyjątkowo krótki. My nauczyciele uważamy, że naszym obowiązkiem jest poinformować Państwa, jakie mogą być konsekwencje reformy.

Drodzy Rodzice, czy wiecie, że:

  1. Reforma spowoduje zmianę sieci szkół i będzie wiązała się z utworzeniem nowych rejonów. Ponadto już przepełnione szkoły podstawowe dostaną kolejne klasy, co grozi nauką do późnych godzin (nawet na 3 zmiany). Kto zajmie się Waszym dzieckiem, jeżeli będzie rozpoczynało lekcję np. o godzinie 13.00, a kończyło o 18.00?

 

  1. W jednym budynku spotkają się uczniowie w wieku 8 lat i 15 lat (w wyjątkowych przypadkach nawet 18 lat). Czy nauka we wspólnym budynku dzieci i młodzieży to pomysł na rozwiązanie wszystkich problemów wychowawczych? Nie zapominajmy, że od powstania gimnazjów minęło już prawie 20 lat, a świat, dzieci i młodzież bardzo się zmieniły. Czy szkoła zdoła zapewnić Waszym dzieciom pełne bezpieczeństwo?

 

  1. W związku z nową reformą za trzy lata przy rekrutacji do szkoły średniej nastąpi kumulacja roczników. O miejsce w liceum/technikum starać się będą dzieci uczące się obecnie w klasie VI SP i I gimnazjum.? Jak otwockie licea, których klasy obecnie liczą ponad 30 osób, mają pomieścić wszystkich chętnych? Rodzicu, czy jesteś pewien, że dla Twojego dziecka znajdzie się miejsce w wymarzonym liceum?

 

  1. Likwidacja gimnazjów spowoduje wysokie koszty. Do nowego systemu należy dostosować infrastrukturę. Nie wszystkie szkoły podstawowe można bezkosztowo przekształcić w szkoły ośmioklasowe. Brakuje w nich przede wszystkim klasopracowni np. z biologii czy chemii, brakuje również ławek oraz krzeseł dla uczniów starszych. Dodatkowe koszty wygeneruje przeniesienie szkół podstawowych do budynków dzisiejszych gimnazjów, ze względu na konieczność ich dostosowania do potrzeb i warunków fizycznych małych dzieci ( meble, łazienki, pomoce naukowe, książki w bibliotece, plac zabaw, świetlica) Ile będzie kosztować wprowadzenie założeń reformy oświaty na terenie Otwocka oraz kto poniesie te koszty?

 

  1. Reforma zakłada ograniczenie godzin przedmiotów przyrodniczych (biologii, chemii, geografii, fizyki), informatyki oraz języka obcego (drugiego języka obcego będą mogli uczyć się uczniowie klas 7 i 8, ale tylko Ci, którzy dostaną się do klasy dwujęzycznej, obecnie drugiego języka obcego uczy się każdy gimnazjalista przez 3 lata). Czy proponowane zmiany odpowiadają na realne potrzeby obecnego rynku pracy?

 

  1. Samorządy, na które spadł ciężar organizacyjny, proszą o czas i głośno mówią o tym, że termin 1.09.2017 jest trudny do zrealizowania. Proszą o czas, chociażby na to, żeby skonsultować z Wami – rodzicami, jak powinna wyglądać nowa sieć szkół. Dlaczego reforma jest wprowadzana w tak dużym pośpiechu i dlaczego obejmie dzieci, które są w trakcie cyklu kształcenia, a nie dopiero rozpoczynają swoją edukację?

 

  1. Środowiska akademickie uważają, że nie ma żadnych naukowych podstaw dla proponowanych przez MEN zmian. Międzynarodowe badania dowodzą, że polscy uczniowie osiągają co raz lepsze wyniki i znajdują się w czołówce krajów Unii Europejskiej. Czy reforma edukacji nie zaprzepaści potencjału polskiego ucznia?

 

  1. Wydawnictwa odpowiedzialne za przygotowanie nowych podręczników mówią o tym, że albo nie zdążą przygotować podręczników, albo będą one byle jakie. Co z darmowymi podręcznikami, na które już wydano pieniądze?

 

Otwockie gimnazja to nie przypadkowe skupiska trudnej młodzieży, ale wspólnoty, które mają swoje tradycje, ceremoniały, własne święta, cenionych patronów. To miejsca, które wielu nastolatkom pomagają w poszukiwaniu i odnajdywaniu własnej tożsamości – między dzieciństwem, a dorosłością.

 

Prosimy Państwa o refleksję.

Nauczyciele otwockich gimnazjów

 

 

 

 

 

One response to “Reforma oświaty, co dalej: List otwarty

  1. A jakies nazwiska? Pod listem podpisalo sie 2 czy 50 nauczycieli? Fajnie, ze mowia o konkretnych problemach, tylko ze te otwockie szkoly to, tak mi sie wydaje, takie bezproblemowe nie byly, czy tez byly? Mam wrazenie, ze pojawily sie po prostu inne problemy, oczekuje, ze Panstwo urzednicy i nauczyciele je rozwiaza albo zmienia prace, jest Panstwa duzo, dajcie sobie rade do jasnej cholery, tez mam problemy w pracy, mam listy do gazet pisac? A moze je rozwiazac po prostu?

    Lubię

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s