Mamy drogi czwartej kategorii

Czarna czy biała? Kierowcy wiedzą, że kolor drogi zimą ma znaczenie. Zarząd Dróg Powiatowych przekonuje, że jest przygotowany do akcji „Zima”. Sprzęt i zapasy mieszanki soli i piasku czekają w gotowości. Ale ZDP odśnieży jezdnie, kierując się wytycznymi generalnej dyrekcji dróg, a według nich powiatówki są objęte niskim standardem zimowego utrzymania. A to oznacza, że ulice nie będą czarne i może zalegać na nich rozjeżdżony śnieg.

SYLWIA WYSOCKA

O tym, czy ZDP rzeczywiście przygotowany jest na atak zimy,  przekonamy się po pierwszych większych opadach śniegu

O tym, czy ZDP rzeczywiście przygotowany jest na atak zimy, przekonamy się po pierwszych większych opadach śniegu

Zarząd Dróg Powiatowych w Otwocku administruje 305 km dróg powiatowych, z czego blisko 60 km stanowią drogi gruntowe, a prawie 246 km to ulice utwardzone asfaltem. Według informacji przekazanych przez dyrektora ZDP Marka Płaczka obowiązują na nich trzy standardy zimowego utrzymania dróg. Określą one czas reakcji drogowców po opadach śniegu i to, co w wyniku odśnieżania może pozostać na jezdni. Według tych kryteriów wszystkie powiatówki mogą być utrzymywane „na biało”, a to oznacza, że zalegający na nich śnieg nie musi być całkowicie rozpuszczany i usuwany.

– Od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otrzymujemy wytyczne dotyczące zimowego utrzymania dróg i dbamy o ulice, kierując się tymi kryteriami. Ponad połowa powiatowych dróg objęta jest piątym i szóstym standardem odśnieżania – mówił na spotkaniu z powiatowymi radnymi dyrektor Płaczek. – Konkretnie 101,5 km otwockich dróg powiatowych podlega czwartemu standardowi utrzymania, 119 km – piątemu, a 27,5 km – szóstemu – wyliczał dyrektor ZDP (szczegóły w ramce). Ponadto 57,5 km dróg powiatowych nie jest objętych odśnieżaniem. Są to głównie drogi gruntowe, gdzie spycha się śnieg w razie potrzeby.

Mimo wielokrotnych próśb, nie udało nam się otrzymać z ZDP wykazu dróg w powiecie otwockim, które podlegają wymienionym standardom odśnieżania.

Podwyższamy standardy
Mimo że czwarta kategoria odśnieżania dopuszcza pozostawienie na ulicy rozjeżdżonego śniegu, zarząd powiatu zalecił ZDP częściowe odśnieżanie według wyższych standardów.

– Zarząd podjął tę decyzję ze względu na bliskość Warszawy, gdzie obowiązują standardy zbliżone do panujących na drogach krajowych. Chodzi o to, żeby nie dochodziło do sytuacji, gdy opuszczając Warszawę, wjeżdża się w zaspy. Dwie drogi – ulice Piłsudskiego i Sikorskiego w Józefowie – są bezpośrednim przedłużeniem miejskich ulic warszawskich. Dlatego będą one objęte wyższym standardem odśnieżania, zbliżonym do standardów obowiązujących na drogach w stolicy – tłumaczy Marek Płaczek. – Taka praktyka dotyczy też dróg, po których poruszają się autobusy komunikacji publicznej, czyli na odcinku od Karczewa do Józefowa oraz na terenie Wiązowny, gdzie funkcjonuje komunikacja miejska ZTM. Niskopodłogowe autobusy przy większych zaspach po prostu by w nich utknęły – dodaje.

Tysiąc ton soli w zapasie
Akcję „Zima” obsługuje osiem pługopiaskarek, samochód ciężarowy ciężki z pługiem, trzy ładowarki, równiarka, ciągnik ze szczotką do odśnieżania ścieżek rowerowych oraz miniciągnik do odśnieżania chodników i ścieżek rowerowych w miastach. Jak zapewnia dyrekcja ZDP, sprzęt jest w ciągłej gotowości technicznej. Na najbliższy sezon zimowy zabezpieczono ponadto 400 ton mieszanki soli i ok. 200 ton piasku, dodatkowo z rozstrzygniętego już przetargu w razie potrzeby można pozyskać jeszcze 1000 ton soli drogowej.

To wszystko będzie wykorzystane na drogach według ustalonej kolejności.

– W okresie zimowym codziennie w pierwszej kolejności odśnieżane są dojazdy do przejazdów kolejowych, później usuwany jest śnieg z dróg powiatowych w Otwocku, Józefowie i Karczewie oraz w części Wiązowny, aby umożliwić kierującym samochodami i pasażerom linii autobusowych podróżowanie we wczesnych godzinach porannych – wylicza Marek Płaczek. – Następne w kolejności są gminy powiatu: Karczew, Celestynów, Kołbiel, Sobienie-Jeziory, Osieck i reszta dróg w gminie Wiązowna. Na bieżąco monitorujemy pogodę i w zależności od opadów usuwamy śnieg raz dziennie – w przypadku nocnych opadów, lub kilka razy, gdy śnieg pada stale – zapewnia dyrektor ZDP.

Na razie mieszanka, kiedyś solanka
Marek Płaczek zapewnia, że „zima nie zaskoczy drogowców”, ale zwraca uwagę, że ZDP brakuje pieniędzy na zakup wytwornicy do solanki. Chodzi o to, że obecnie drogi posypywane są mieszanką piasku i soli, a gdyby na ulice sypano solankę, skróciłoby to czas rozpuszczania śniegu.

– Od kilku lat przymierzamy się do wprowadzenia solanki – przyznaje dyrektor ZDP. – Wszystkie piaskarko–solarki, które kupujemy, wybieramy z myślą o tym, że będzie można w nich zastosować solankę. Niestety, nie dorobiliśmy się jeszcze wytwornicy solanki, bo brakuje na to pieniędzy. Zgłaszamy władzom powiatu potrzebę zakupu takiego sprzętu, ale na razie nie mamy zbyt dużo funduszy na zakupy inwestycyjne, a czekają nas jeszcze nowe wyzwania. Budujemy nowe drogi i ścieżki, więc potrzeby cały czas rosną. Uważam jednak, że przyjdzie taki czas, gdy na niektórych drogach będziemy musieli stosować solanki – dodaje.

Zimowe utrzymanie dróg

  • IV standard
    Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości. Czas odśnieżania ulic nie może przekroczyć ośmiu godzin od czasu ustania opadów. Po intensywnych opadach śniegu zakłada się po zakończeniu pracy sprzętu możliwość wystąpienia na jezdni rozjeżdżonej warstwy śniegu. Zwalczanie śliskości na drodze prowadzone jest przez posypywanie tylko wyznaczonych miejsc, w czasie nieprzekraczającym ośmiu godzin od wystąpienia zjawiska powodującego śliskość.
  • V standard
    Zakłada się, po intensywnych opadach śniegu, znacznie większe utrudnienia w ruchu pojazdów, między innymi występowanie na jezdni po zakończeniu pracy sprzętu rozjeżdżonej warstwy śniegu, odśnieżenie drogi po intensywnych opadach tylko na szerokości jednego pasa ruchu, z wykonaniem mijanek, oraz możliwość przerw w ruchu trwających do 24 godzin. Na tych drogach zwalczanie śliskości prowadzone jest wyłącznie
    w miejscach decydujących o możliwości ruchu pojazdów.
  • VI standard
    Na drogach o tym standardzie odśnieżanie jest prowadzone w sposób interwencyjny, a zwalczanie śliskości prowadzone jest w miejscach wyznaczonych przez zarząd.

Zadzwoń, żeby odśnieżyli!

  • ZDP w okresie zimowym uruchamia telefon, pod którym będą dyżurować pracownicy przyjmujący zgłoszenia o utrudnieniach, i jeśli zajdzie potrzeba, wyślą sprzęt odśnieżający. Dzwoń pod numer tel. 22 780 64 21.

One response to “Mamy drogi czwartej kategorii

Dodaj komentarz