Jest szansa na wiadukt

Ponad trzy tysiące mieszkańców Józefowa podpisało się pod petycjami w sprawie budowy wiaduktu nad torami i przeciw likwidacji istniejących przejazdów kolejowych. Petycje trafiły już do władz PKP PLK. Odbyło się również spotkanie przedstawicieli Józefowa z kierownictwem kolejowej spółki. – Rozmowy były bardzo rzeczowe, nasze postulaty w dużej mierze mogą być prze kolej uwzględnione – mówił po spotkaniu burmistrz Stanisław Kruszewski

SYLWIA WYSOCKA

Podczas spotkania przedstawiciele Józefowa  przekazali władzom PKP PLK ponad 3 tys. petycji podpisanych przez  mieszkańców sprzeciwiających się „podziałowi” miasta, do jakiego ich  zdaniem dojdzie w wyniku budowy trzeciego toru kolei szybkich prędkości
Podczas spotkania przedstawiciele Józefowa przekazali władzom PKP PLK ponad 3 tys. petycji podpisanych przez mieszkańców sprzeciwiających się „podziałowi” miasta, do jakiego ich zdaniem dojdzie w wyniku budowy trzeciego toru kolei szybkich prędkości

Kilka dni przed Bożym Narodzeniem delegacja mieszkańców Józefowa z grupy inicjatywnej „Nie dla podziału Józefowa przez PKP” spotkała się w Warszawie z przedstawicielami władz PKP PLK. W spotkaniu w warszawskiej siedzibie spółki uczestniczyli m.in. rektor józefowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku Adam Godlewski,  Mirosław Dąbrowski, Jakub Bajtler, Krystyna Kot, Bożena Michałowska, Piotr Woźniak oraz radni Mariusz Batorski i Damian Podolski. Obecni byli również burmistrz Stanisław Kruszewski, zastępca burmistrza Marek Banaszek i rzecznik urzędu Magdalena Janczewska.  Spółkę PKP PLK reprezentowali członek Zarządu ds. jakości inwestycji i ryzyka operacyjnego Włodzimierz Żmuda oraz dyrektor projektu Wiesław Ogłoblin.

Podczas spotkania przedstawiciele Józefowa przekazali władzom PKP PLK ponad 3 tys. petycji podpisanych przez mieszkańców sprzeciwiających się „podziałowi” miasta, do jakiego ich zdaniem dojdzie w wyniku budowy trzeciego toru kolei szybkich prędkości.

Mieszkańcy postulują, aby przy okazji modernizacji linii kolejowej nie likwidowano istniejących naziemnych przejazdów wybudowano bezpieczne przejścia przez tory i nowy wiadukt  w ul. Werbeny. W opinii mieszkańców bez tych rozwiązań tor szybkiego ruchu jeszcze bardziej „podzieli” miasto. – Już dziś mamy bardzo utrudnioną komunikację pomiędzy  wschodnią a zachodnią częścią Józefowa – podkreślają mieszkańcy.

– Mamy nadzieję, że w trakcie planowania inwestycji władze kolei uwzględnią postulaty zawarte w petycji, którą podpisało ponad trzy tysiące osób – mówił podczas spotkania Jakub Bajtler. – Codziennie przekraczamy tory kilka razy, w drodze do szkół, przedszkoli, przychodni, miejsc pracy, przejeżdża nimi straż pożarna, policja. Dlatego nie możemy sobie pozwolić, aby rozbudowa linii kolejowej spowodowała paraliż naszego miasta. Czekamy na konkrety i prosimy o uwzględnienie naszych postulatów – mówił Bajtler.

Włodzimierz Żmuda zapewnił, że kolej nie będzie działać wbrew mieszkańcom. – Traktujemy te sprawę rzeczowo. PKP PLK nie realizuje projektów dla samych projektów, szczególnie przeciwko ludziom. Jesteśmy spółką państwową, zarządzamy narodową infrastrukturą kolejową, realizujemy projekty ze środków publicznych i będziemy starali się, zarówno w tym przypadku, jak i w każdym innym, znaleźć najlepsze rozwiązania – podkreślał przedstawiciel kolejowej spółki.

Dalsza część spotkania odbyła się za zamkniętymi drzwiami. Uczestniczyli w niej  burmistrz Józefowa wraz ze swoim zastępcą oraz Włodzimierz Żmuda i Wiesław Ogłoblin.

Jak relacjonuje burmistrz Stanisław Kruszewski dyskusja była bardzo rzeczowa. – Uzyskaliśmy potwierdzenie, że za dwa lata zaczyna się konkretne projektowanie tej inwestycji.  Zgłosiliśmy nasze postulaty,  zostały one odczytane i omówione. Prawdopodobnie nie będzie problemu z budową  wiaduktu, w  sprawie pozostałych postulatów umówiliśmy się na spotkanie w pierwszej dniach stycznia. To co dla nas najważniejsze ma szanse na realizację, wszystkie inne elementy można dyskutować i dopracowywać – podsumował burmistrz.

Niewykluczone, że dyskutowana będzie zasadność pozostawienia przejazdu naziemnego w Michalinie. Mają o  tym zdecydować względy bezpieczeństwa.

– Nowy tor ma być dostosowany nie do prędkości 120 km/h, jak zakładano wcześniej, ale aż 160 km/h – mówi wiceburmistrz Józefowa Marek Banaszek. – Biorąc pod uwagę,  że  w odległości ok. pół kilometra od tego kolizyjnego przejazdu ma pojawić się bezkolizyjny przejazd – wiadukt oraz mając na uwadze skłonność kierowców do łamania przepisów drogowych związanych z przejazdem przez tory, warto zastanowić się nad dalszą walką o pozostawienie  przejazdu w Michalinie. Z punktu widzenia pieszego nic się nie zmieni, bo kolej deklaruje w tym miejscu dołożenie jeszcze jednego przejścia podziemnego dla pieszych i rowerzystów – relacjonuje wiceburmistrz.

O tych i innych kwestiach zwianych z budową trzeciego toru będzie można porozmawiać z przedstawicielami kolei już niebawem. PKP  deklarują, gotowość  spotkania z mieszkańcami Józefowa jeszcze w styczniu. Spotkanie zorganizuje józefowski urząd miasta.

REKLAMA

REKLAMA