Księstwo i jego wasale

Pamiętacie Polskie Koleje Państwowe? Składały się na nie pociągi, dworce, działki, budynki i cała tzw. infrastruktura. Potem podzielono moloch na spółki i teraz już chyba nikt nie jest w stanie połapać się w tym labiryncie. Jednak mimo zmiany nazwy PKP pozostały Udzielnym Księstwem Kolejowym (UKK), które rządzi się swoimi prawami. Pierwszym z brzegu przykładem na to jest nieustannie prowadzona tzw. modernizacja, polegająca na zamykaniu szlaków kolejowych najczęściej w tzw. Polsce B. Tymczasem np. kolej niemiecka modernizując linie, postępuje przeciwnie, cały czas otwierając nowe połączenia.

tor

JACEK KAŁUSZKO

Ale są i „dobre zmiany”. Na przykład plan budowy liczącego 26 km drugiego toru między Otwockiem a Pilawą. Wprawdzie koleje dojrzewały do tej decyzji od 1945 roku, czyli aż ponad 70 lat, ale co tam. To dobra wiadomość dla naszego miasta, bo może odzyskamy też bezpośrednie połączenie z Lublinem. Przy okazji UKK chciało wylać dziecko razem z ką-pielą. Najpierw był pomysł zburzenia unikalnych „skrzydlatych” stacji na linii otwockiej, bo ich konstrukcja miała przeszkadzać… pociągom. Po gwałtownych protestach mieszkańców UKK zrezygnowało z tego idiotycznego zamiaru. Superekspresy jakoś się zmieszczą…

Teraz jesteśmy świadkami przepychanek UKK z mieszkańcami okolicznych miejscowości w związku z tym, którędy mają przebiegać wiadukt, przejście podziemne czy przejazd przez tory. UKK swoje, ludzie swoje… Szczególnie interesujący jest przypadek Józefowa, który walczy o zachowanie spójności miasta, czyli niedzielenie go na dwie części przez tory kolejowe i zamykanie przejazdu w centrum. Trzymam kciuki i proszę, żeby w ferworze walki nie spuszczać z oka powszechnie panoszącej się zarazy stawiania ekranów dźwiękochłonnych. Jeśli nam to zafundują, to skutecznie odgrodzą ludzi mieszkających w pobliżu torów od świata. Jak to wygląda, widać w okolicy Legionowa, gdzie obrzydliwe ściany ciągną się przez wiele kilometrów… Ekrany stawiane są nawet przy łąkach, chyba żeby krowy miały ciszej…

Ale i wasal, czyli podległe UKK miasta, też nie jest bez winy. Sparaliżowane terminem „teren kolejowy” lokalne władze gubią się w planowaniu przestrzennym, skrzętnie omijając „zaklęte rewiry”. Bo teren UKK to rzecz święta, państwo w państwie ze swoimi zatęchłymi przepisami o „znaczeniu strategicznym” podyktowanymi względami „obronności” i tym podobnymi banialukami. Takie śmierdzące jajko, które trzeba tolerować. Czy dlatego Otwock nie może nic zrobić z zamkniętym przed laty parkingiem tuż obok dawnej wieży ciśnień przy ul. Orlej? W tym miejscu bardzo przydałby się parking, a jest dzikie wysypisko śmieci, bo przecież to teren kolejowy… Kilkadziesiąt metrów dalej mamy dziki parking przy torach. Latem błoto po łydki, zimą góry śniegu, cud, że nikt tam nie połamał sobie nóg. Wokół walają się flaszki po setkach i piwie. I to też jest teren nie do ruszenia, bo należy do kolei. Nie ma siły w mieście, żeby ucywilizować ten bałagan? Pewnie nie, bo w budżecie na ten rok nie widziałem żadnych planów. Cóż, teren kolejowy…

Jest jeszcze wspomniana wieża. To jedna z najstarszych budowli w Otwocku. Latami stała zaniedbana, aż trafił się ajent, który zadbał o otoczenie, urządził bar piwny, zrobił ogródek. Było za dobrze, więc po latach działalności UKK wypowiedziało mu umowę. Skutek? Wieża się sypie, teren zarósł, ajent stracił pracę, jego dostawcy dochody, miasto i ZUS podatki, kolej czynsz…

A czy ktoś z urzędu miasta ruszył palcem, żeby zainteresować się losem zabytkowej wieży? Czy nikomu nie zależy, by przetrwała i była ozdobą prawie pozbawionego zabytków miasta? Czy Towarzystwo Przyjaciół Otwocka alarmowało, że przez tyle lat źle się tu dzieje? Czy wiemy, jakie plany ma wobec wieży UKK? Może ją rozebrać, bo to jego teren? Czy ktoś zapytał kolej o możliwość kupna tego budynku, aby przeszedł na własność miasta? Te same pytania można zadać w przypadku stojącego (jeszcze) obok szlabanu drewnianego domku dróżnika zbudowanego w XIX wieku. Stawiam dolary przeciwko orzechom, że już wkrótce padnie pod buldożerem Kolejowego Księstwa. My, wasale nie mamy nic do gadania!

3 responses to “Księstwo i jego wasale

  1. To chyba Pan w ogóle nie był w Niemczech i nie wie jak funkcjonuje kolej niemiecka. Polecam pojechać i zobaczyć na własne oczy, a nie powielać jakieś mity usłyszane w ciepłym gabinecie 😉 Bo po zmodernizowanej już infrastrukturze u nas też uruchamia się więcej pociągów – daleko nie trzeba szukać – choćby na linii do Mińska Maz.

    I dalej:
    „Najpierw był pomysł zburzenia unikalnych „skrzydlatych” stacji na linii otwockiej, bo ich konstrukcja miała przeszkadzać… pociągom. Po gwałtownych protestach mieszkańców UKK zrezygnowało z tego idiotycznego zamiaru. Superekspresy jakoś się zmieszczą…”

    Raczej zrobienie przystanków wg pewnego przyjętego w całym kraju standardu. Udało się zachować wiaty – bardzo dobrze.

    „Teraz jesteśmy świadkami przepychanek UKK z mieszkańcami okolicznych miejscowości w związku z tym, którędy mają przebiegać wiadukt, przejście podziemne czy przejazd przez tory. UKK swoje, ludzie swoje… Szczególnie interesujący jest przypadek Józefowa, który walczy o zachowanie spójności miasta, czyli niedzielenie go na dwie części przez tory kolejowe i zamykanie przejazdu w centrum. ”

    Taka rola samorządu, żeby o to walczyć. Nie widzę w tym nic nadzwyczajnego. Ale jak chce się mieć JEDNOCZEŚNIE (o czym Pan celowo nie wspomniał) przejazd i projektowany wiadukt, a nawet więcej wiaduktów i dodatkowe przejścia podziemne, to ktoś musi za te dodatkowe, nieplanowane przez kolej zapłacić. Czyli samorząd. Przypominam, że (dzięki naszym rządzącym) w Polsce narodowy zarządca infrastruktury kolejowej nie działa jak GDDKiA – nie jest agendą rządową. PKP PLK jest spółką prawa handlowego, a więc każda oszczędzona złotówka się liczy. I nic dziwnego, że spółka prawa handlowego nie chce finansować dróg publicznych 😉 I o to jest bój.

    „Trzymam kciuki i proszę, żeby w ferworze walki nie spuszczać z oka powszechnie panoszącej się zarazy stawiania ekranów dźwiękochłonnych. Jeśli nam to zafundują, to skutecznie odgrodzą ludzi mieszkających w pobliżu torów od świata. Jak to wygląda, widać w okolicy Legionowa, gdzie obrzydliwe ściany ciągną się przez wiele kilometrów… Ekrany stawiane są nawet przy łąkach, chyba żeby krowy miały ciszej…”

    Kwestię ekranów regulują przepisy ochrony środowiska i PKP nie ma tutaj nic do powiedzenia. Musi je postawić, jeżeli normy hałasu są przekroczone. Nawet na łąkach, gdzie zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego teren przeznaczony jest pod zabudowę mieszkaniową. Ale o tym zdaje się też Pan doskonale wie, tylko lepiej ludziom wciskać kit.
    Na szczęście kilka lat temu zmieniły się przepisy dotyczące dopuszczalnych norm hałasu – teraz już normy nie są przekroczone w zdecydowanej większości miejsc, a już z pewnością nie bardziej niż przez ruch uliczny w ciągu ulicy Patriotów 😉 Tak więc ekranów do Lublina nie planuje się.

    „Ale i wasal, czyli podległe UKK miasta, też nie jest bez winy. Sparaliżowane terminem „teren kolejowy” lokalne władze gubią się w planowaniu przestrzennym, skrzętnie omijając „zaklęte rewiry”. Bo teren UKK to rzecz święta, państwo w państwie ze swoimi zatęchłymi przepisami o „znaczeniu strategicznym” podyktowanymi względami „obronności” i tym podobnymi banialukami. Takie śmierdzące jajko, które trzeba tolerować. Czy dlatego Otwock nie może nic zrobić z zamkniętym przed laty parkingiem tuż obok dawnej wieży ciśnień przy ul. Orlej? W tym miejscu bardzo przydałby się parking, a jest dzikie wysypisko śmieci, bo przecież to teren kolejowy… Kilkadziesiąt metrów dalej mamy dziki parking przy torach. Latem błoto po łydki, zimą góry śniegu, cud, że nikt tam nie połamał sobie nóg. Wokół walają się flaszki po setkach i piwie. I to też jest teren nie do ruszenia, bo należy do kolei. Nie ma siły w mieście, żeby ucywilizować ten bałagan? Pewnie nie, bo w budżecie na ten rok nie widziałem żadnych planów. Cóż, teren kolejowy…”

    Istniejące parkingi przy przystankach na linii otwockiej też są na terenie kolejowym i jakoś się dało je zagospodarować. Tylko trzeba było zwrócić się do PKP z jakimś planem działania. Jeżeli taka lokalizacja ma posłużyć jako parking, to jak widać po innych tego typu lokalizacjach nic nie stoi na przeszkodzie, żeby miasto Otwock to sfinansowało. W końcu to mieszkańcom służy. Tak więc do dzieła!

    „Jest jeszcze wspomniana wieża. To jedna z najstarszych budowli w Otwocku. Latami stała zaniedbana, aż trafił się ajent, który zadbał o otoczenie, urządził bar piwny, zrobił ogródek. Było za dobrze, więc po latach działalności UKK wypowiedziało mu umowę. Skutek? Wieża się sypie, teren zarósł, ajent stracił pracę, jego dostawcy dochody, miasto i ZUS podatki, kolej czynsz…”

    Z pewnością PKP miało interes w wypowiadaniu umowy. Szczególnie, gdy wieża cały czas jest dostępna do wynajęcia 😉

    „My, wasale nie mamy nic do gadania!”

    No jak się gada o robieniu, a nic nie robi 😉

    Lubię to

    • Posądzanie Jacka (jest moim sąsiadem) o pisanie zza biurka to grube nieporozumienie. Widział on większy kawałek Polski i świata niż chyba wszyscy mieszkańcy naszego osiedla razem wzięci.

      Kolej uruchamia nowe połączenia? A ściana wschodnia? Wie pan, że najszybsze połączenie z Chełma do Terespola wiedzie przez Dęblin? Dlaczego? Ponieważ od końca II wojny światowej, gdy część bezpośredniego połączenia znalazła się za granicą, żadnej władzy nie chciało się robić tam inwestycji. Polecam spojrzeć na mapę linii kolejowych w kraju. Obcinane są połączenia z małych miast, te się wyludniają, umierają. Ale tego nie da się zauważyć z okien Pendolino jadącego przez Mińsk Mazowiecki… Lub zza biurka

      Lubię to

  2. Ostatnio spacerowaliśmy z żoną po centrum i naszą uwagę przykuła wieża. Żona powiedziała, że piękny punkt widokowy można by w tym miejscu zrobić, a może i obserwatorium nieba? Tylko idąc wokół centrum i załamując ręce nad wszystkim, co mijaliśmy, to udostępnienie widoku z wieży mogłoby spowodować falę samobójstw na tle estetycznym… wyobrażam sobie z góry blask tych wszystkich „małpek” porzuconych w każdym kącie miasta…

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s