Małe dworce obok zabytkowych wiat

Józefów kontynuuje rozmowy z przedstawicielami kolei. Tym razem spotkanie dotyczyło modernizacji infrastruktury kolejowej oraz stacji w Józefowie
i Michalinie. Wstępnie ustalono, że przy dojściach do przejść podziemnych powstaną tzw. małe dworce łączące funkcję kiosku, kasy z boksem sanitarnym i miejscem na rowery. Zabytkowe wiaty na obydwu stacjach będą poddane renowacji.

SYLWIA WYSOCKA

Podczas wcześniejszych spotkań z przedstawicielami kolei dotyczących planowanej budowy trzeciego toru poza tematami ściśle związanymi z inwestycją, czyli rozwiązaniami kolejowo-drogowymi, poruszano także problem infrastruktury na stacjach. Jednak do rozmów na ten temat potrzeba było przedstawicieli jeszcze jednej strony. Za sprawy związane z wyposażeniem i otoczeniem dworców odpowiedzialna jest spółka PKP SA, podczas gdy omawiane dotychczas kwestie znajdują się w obszarze działań PKP PLK.

Pod koniec lutego władzom Józefowa udało się zaprosić na spotkanie przedstawicieli obydwu spółek kolejowych. W rozmowach z burmistrzem Stanisławem Kruszewskim i jego zastępcą Markiem Banaszkiem uczestniczyli: Paweł Chmielewski, dyrektor projektu, Biuro Inwestycji Polskie Koleje Państwowe SA, Paweł Kośnik, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami w Warszawie (PKP SA), Adam Sieratowicz, zarządca nieruchomości Warszawa Wschód PKP SA, oraz Marek Rząca z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. Jak wynika z notatki ze spotkania, udało się wstępnie omówić tematy towarzyszące inwestycji, które nie dotyczą samych torów. Wśród poruszanych kwestii znalazły się m.in. budowa sanitariatów i stojaków dla rowerów przy stacjach w Józefowie i Michalinie oraz monitoring terenów kolejowych.

Trudno stwierdzić, na ile te ustalenia są wiążące, bo jak poinformowała „Linię” Aleksandra Grzelak z wydziału prasowego PKP PLK, przystanki w Michalinie i Józefowie znajdują się wśród 464 dworców umieszczonych na liście obiektów objętych potrzebami inwestycyjnymi. Głównym celem realizowanych projektów jest usprawnienie obsługi podróżnych.

Obecnie PKP PLK są na etapie przygotowania do ogłoszenia przetargów na prace projektowe, studia wykonalności i nadzór inwestorski dla inwestycji obejmujących 105 dworców. Przetargi mają zostać ogłoszone w tym roku, ale jest jeszcze zbyt wcześnie, aby mówić o szczegółach.

Władze miasta miały jednak okazję przekazać przedstawicielom kolei oczekiwania mieszkańców dotyczące obsługi podróżnych, podkreślić potrzebę wybudowania parkingów, sanitariatów czy okienek kasowych. Miasto zadeklarowało nawet utrzymanie takich obiektów po ich wybudowaniu oraz włączenie monitoringu wizyjnego PKP SA i PKP PLK do centrum monitoringu znajdującego się w pobliskim komisariacie policji.

W odpowiedzi na społeczne oczekiwania przedstawiciele PKP SA zaproponowali budowę tzw. małych dworców kolejowych zlokalizowanych przy dojściach do projektowanych przejść podziemnych, łączących funkcję kiosku, kasy z boksem sanitarnym i wiatą na rowery. Wstępnie taka koncepcja została zaaprobowana, ale będzie ona jeszcze uzgadniana z koleją na etapie projektowym. Istniejące już zabytkowe wiaty na obydwu stacjach w ramach planowanej modernizacji mają być poddane renowacji zgodnie z wytycznymi Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

  • Robert H. says:

    Jak sie uda (a dotychczas sie nie udalo, nie udawalo),
    jak PanBóg pomoze i jak… UE da. 🙂

One thought on “Małe dworce obok zabytkowych wiat”

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

REKLAMA

REKLAMA