Na gapę mimo woli

Biletomat w pociągu jest, ale nie działa! – Chciałam kupić bilet w pociągu, ale nie mogłam, bo urządzenie nie działało. To nie moja wina, że jechałam na gapę – skarży się pani Iwona, matka dwójki dzieci, która z trudem wytłumaczyła kontrolerowi sytuację. – Uniknęłam mandatu tylko dlatego, że w takiej samej sytuacji było wielu innych pasażerów!

AGNIESZKA JASKULSKA

Nasi Czytelnicy informują, że biletomaty w pociągach SKM bardzo często się psują. Przekonała się o tym również pani Iwona, mieszkanka Otwocka, mama trzyletniej Asi i czteroletniego Adama, która kilka dni temu wybrała się z dziećmi SKM-ką do Warszawy. – Jeździmy do stolicy od czasu do czasu. Tym razem jednak nie zdążyłam kupić biletu w kiosku. Chciałam to zrobić w pociągu. Przecież jest tam biletomat, który bardzo ułatwia życie pasażerom. Okazało się jednak, że urządzenie nie działa – skarży się pani Iwona.

W takiej samej sytuacji było wielu innych pasażerów, którzy poszli do kierownika pociągu. – To nie nasza wina, że biletomat nie działa, mamy jechać na gapę? – pytali. Kierownik pociągu bezradnie rozkładał ręce, tłumacząc, że urządzenia czasami ulegają awarii. – Płatności za bilet można dokonać o każdej porze dnia również przez telefon komórkowy, korzystając z aplikacji mobilnych – zapewniał. Jedna z pasażerek próbowała zapłacić za bilet w ten sposób. – Aplikacja też nie działa! – denerwowała się kobieta. Kierownik pociągu przyznał, że może wysiąść i kupić bilet na innej stacji. Zdezorientowani pasażerowie nie wiedzieli, co robić.

Kiedy w pociągu pojawiła się kontrola, pani Iwona i pozostali pasażerowie zaczęli się tłumaczyć.

– Na szczęście kontroler okazał wyrozumiałość i nie wlepił nikomu mandatu. Podkreślił jednak, że zepsuty biletomat nie zwalnia podróżującego z obowiązku posiadania biletu i należy wysiąść z pociągu na najbliższej stacji, żeby go kupić, albo trzeba wcześniej nabyć go przez internet – tłumaczy pani Iwona.

Bez biletu nie pojedziesz
Czy kontroler może wystawić mandat za jazdę na gapę, jeśli w pociągu nie działa biletomat? Zapytaliśmy o to Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie. Okazuje się, że może.

– Brak możliwości kupna biletu w biletomatach lub u obsługi pociągu nie zwalnia z odpowiedzialności za przejazd bez ważnego biletu. Dlatego jeśli pasażer nie ma możliwości nabycia biletu, powinien opuścić pojazd na najbliższym przystanku – tłumaczy Kamil Migała z ZTM. – Trzeba pamiętać o tym, że sprzedaż biletów w pojazdach jest jedynie uzupełnieniem stacjonarnej sieci sprzedaży, która jest rozbudowana i na terenie aglomeracji warszawskiej liczy ponad cztery tysiące punktów. Ponadto bilety każdego dnia, o każdej porze, można również nabyć przez telefon komórkowy, korzystając z aplikacji mobilnych: mPay, SkayCash i moBILET. Nie można zatem powiedzieć, że pasażer nie ma możliwości zakupu biletu, nawet jeśli biletomat w pociągu nie działa – podkreśla Kamil Migała.

Co z mandatem wystawionym przez kontrolera za jazdę na gapę mimo woli? Gdy sytuacja nie jest jasna, warto odwołać się od jego decyzji. Odwołanie można złożyć w biurze obsługi pasażera. – Każda reklamacja złożona przez pasażerów jest rozpatrywana indywidualnie – podkreśla przedstawiciel ZTM. W uzasadnieniu odwołania pomocne może okazać się, gdy udowodnimy, że przed otrzymaniem mandatu zgłosiliśmy awarię urządzenia.

Urządzenie ma prawo się zepsuć
Nasi Czytelnicy, którzy podróżują SKM-ką, skarżą się, że w ostatnim czasie biletomaty na linii S1 często nie działają. – Jak każde urządzenie techniczne, wyposażone w zaawansowane systemy elektroniczne i odpowiednie oprogramowanie, biletomat ma prawo się zepsuć – tłumaczy Kamil Migała. – Naprawa, jeśli tylko jest taka możliwość, jest wykonywana na bieżąco przez pracowników serwisu m.in. podczas postoju pociągu na stacji końcowej. Jeśli usterka jest poważniejsza, wtedy jej usunięcie może zająć więcej czasu – podkreśla.
ZTM wyjaśnia również, dlaczego w niektórych sytuacjach nie można kupić biletu przez internet.

– Urządzenie komunikuje się z systemem sprzedaży biletów i obsługi płatności kartami za pomocą sygnału sieci komórkowych (GSM). Na trasie przejazdu pociągu mogą zdarzyć się sytuacje, gdy ten sygnał jest słabszy, np. w tunelu średnicowym, lub po prostu go nie będzie, co zdarza się np. poza Warszawą. W takiej sytuacji zakup biletu może być utrudniony – tłumaczy Kamil Migała. I dodaje, że pasażerowie powinni zgłaszać awarie biletomatów. Można to zrobić bezpośrednio w ZTM oraz poprzez Miejskie Centrum Kontaktu pod nr tel. 19 115. – Informacja o awarii jest niezwłocznie przekazywana firmie, która jest właścicielem urządzeń zainstalowanych w pociągach SKM – wyjaśnia nasz rozmówca. ZTM zapewnia, że tego rodzaju informacje jest również przekazywane bezpośrednio poprzez sam biletomat, który sa wyposażony w oprogramowanie powiadamiające o występowaniu usterek. – Dzięki temu możliwe jest znacznie szybsze usuwanie występujących awarii – zapewnia Migała.

Zarząd transportu zapewnia, że SKM przygotowuje się już do wymiany wszystkich biletomatów na nowocześniejsze urządzenia. – W tych nowych pasażerowie oprócz kupna biletów kartonikowych będą mogli również opłacić Warszawską Kartę Miejską. Wymiana urządzeń w SKM planowana jest do końca września tego roku.

2 responses to “Na gapę mimo woli

  1. Pan Kamil Migała ma prawo do własnej interpretacji. Ale zobaczmy co jest napisane w „Regulaminie przewozu środkami lokalnego transportu zbiorowego organizowanego przez m. st. Warszawę”.

    Paragraf 5, punkt 2 mówi:
    W pojazdach lokalnego transportu zbiorowego prowadzona jest sprzedaż biletów jednorazowych przesiadkowych przez obsługę pojazdów za odliczoną kwotę lub sprzedaż biletów w automatach biletowych.

    Z pewnymi obwarowaniami wykazanymi w następnych punktach.

    Nie mniej jednak sprzedaż biletów w pojazdach nie jest ” jest jedynie uzupełnieniem stacjonarnej sieci sprzedaży”, lecz wymogiem regulaminowym.

    Lubię to

  2. ZTM ma w d….odwołania. Kiedyś zapaciłam mandat za to, ze bilet podczas kasowania otworzył mi bramkę na stację metro. Podczas kontroli okazało się, ze na bilecie nie ma nadruku. Dostałam mandat. Mimo odwołań i tego, ze okazało sie, ze bilet jest uszkodzony, mandat i tak musiałąm zapłacić.

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s