Pięć lat utrudnień na kolei

No i zaczęło się! Będzie mniej pociągów, wydłuży się czas jazdy, a podróżnych czekają przesiadki do komunikacji zastępczej. Te utrudnienia związane są z rozpoczęciem pierwszego etapu modernizacji linii kolejowej nr 7. W niedzielę, 11 czerwca został zamknięty tor do Lublina na odcinku Garwolin–Dęblin. Obowiązują już nowe rozkłady jazdy dla pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich.

Pasażerowie, kierowcy, piesi i mieszkańcy gmin, przez które przebiega linia kolejowa nr 7, muszą uzbroić się w cierpliwość. Czekają ich spore utrudnienia, przesiadki i opóźnienia, przez co podróż może wydłużyć się nawet o… dwie godziny! Pociągi będą kierowane na objazdy, a w niektórych miejscach będzie uruchomiona komunikacja zastępcza.

Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK, podkreśla: – Modernizacja linii nr 7 to inwestycja za ponad 3 mld zł, będzie ona największym kolejowym kontraktem realizowanym w Polsce. Kompleksowa modernizacja linii usprawni komunikację, skróci czas podróży i częstotliwość kursowania pociągów. Niektóre składy będą kursowały z prędkością do 160 km/h, a najszybszy pociąg pokona trasę z Warszawy do Lublina w 90 minut – zapewnia Ireneusz Merchel. Jednak zanim to nastąpi, pasażerów czeka kilka lat gehenny w związku z remontem torów, wiaduktów i przystanków.

Utrudnienia aż do końca 2021 r.
Od 11 czerwca rozpoczęła się – od dawna zapowiadana przez PKP Polskie Linie Kolejowe – modernizacja linii nr 7 Warszawa–Otwock–Garwolin–Dęblin–Lublin. Na pierwszy ogień poszedł odcinek Pilawa–Dęblin, gdzie został już wytrzymany ruch – pociągi osobowe dojeżdżają tylko do Otwocka i Pilawy. Dla podróżnych uruchomiono zastępczą komunikację autobusową. To jednak dopiero początek utrudnień dla podróżnych, które – jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – potrwają do końca 2021 r. To prawie pięć lat!

Utrudnienia, które na początek odczują mieszkańcy powiatu otwockiego i Wawra, będą związane ze zmianą w rozkładach jazdy pociągów. Pod koniec czerwca przez tydzień pasażerów czekają utrudnienia w rejonie Wawra, które nie są związane z modernizacją – będzie remontowany fragment toru w samej stacji, który nie został wymieniony podczas prac kilka lat temu.

W związku z tym w Wawrze oraz w Aninie pociągi mogą dłużej stać w oczekiwaniu na przejazd składu jadącego z przeciwnego kierunku.

Od 11 czerwca zaczęły się utrudnienia między Pilawą a Lublinem, które potrwają 18 miesięcy.

– Do końca 2018 r. będą obowiązywały zmiany w komunikacji – mówi Łukasz Kwasiborski z PKP Polskie Linie Kolejowe w Warszawie. Większość pociągów będzie omijać Otwock. – Składy z Warszawy do Lublina pojadą objazdem linią nr 30 przez Lubartów, Parczew, Radzyń Podlaski, Łuków i dalej linią nr 2 przez Siedlce i Mińsk Mazowiecki – tłumaczy Kwasiborski.

Modernizacja odcinka Otwock–Pilawa
W trakcie modernizacji na odcinku Pilawa–Lublin rozpocznie się również przebudowa stacji PKP w Otwocku – od września dostępne będą tylko tor w kierunku Warszawy oraz tory środkowe, gdzie na stacji PKP pociągi kończą swój bieg. – Natomiast modernizacja na odcinku Otwock–Pilawa rozpocznie się od grudnia 2018 r. jako kolejny etap inwestycji. Wtedy tor zostanie całkowicie wyłączony z ruchu na rok, do grudnia 2019 r. – tłumaczy Kwasiborski.

Stacja PKP Otwock zostanie dostosowana do ruchu pociągów na trzech torach. – Na czas zamknięcia została zaplanowana zastępcza komunikacja autobusowa między Otwockiem a Pilawą. Na razie nie ma jeszcze konkretnych rozkładów. Zostaną również uruchomione tymczasowe przystanki kolejowe: Augustówka II i Lubice na linii kolejowej nr 13 między Pilawą a Mińskiem Mazowieckim – tłumaczy Łukasz Kwasiborski.

– W obrębie stacji Otwock prace będą dotyczyły m.in. budowy nowych skrzyżowań dwupoziomowych w ciągu ulic Majowej i Żeromskiego w miejsce likwidowanych przejazdów w poziomie szyn – zaznacza.

PKP podpisały już ostatnie umowy
W poniedziałek, 5 czerwca przedstawiciele PKP PLK podpisali trzecią, ostatnią z zasadniczych umów na przebudowę linii numer 7. Pierwsza dotyczy prac drogowych na odcinku Otwock–Pilawa. Roboty za 479,2 mln zł wykona konsorcjum Budimex-Ferrovial Agroman. Drugą umowę, opiewającą na kwotę 8 mln zł PKP podpisały ze spółką MGGP, która ma opracować dokumentację projektową dla odcinka Warszawa Wschodnia-Otwock. Na tym odcinku ma powstać trzeci tor, po którym pojadą pociągi dalekobieżne i towarowe. Prace na tym odcinku planowane są od 2020 r. po wykonaniu całego pierwszego etapu, czyli modernizacji odcinka Otwock–Lublin.

Linia na odcinku Warszawa-Otwock będzie miała trzy tory, a na odcinku Otwock–Lublin będą dwa tory. – Bezpieczeństwo kierowców, pieszych, rowerzystów i pasażerów jest dla nas najważniejsze – zapewnia Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK. – Dotyczy to szczególnie odcinka Warszawa–Otwock, gdzie jest bardzo dużo dzikich przejść. Mimo że są już wytyczone przejścia dla pieszych, to nadal rozważamy dodatkowe miejsca, aby piesi mogli komfortowo przejść na drugą stronę linii kolejowej, gdzie będą trzy tory. Tam nie będzie możliwości, aby piesi przechodzili przez tory na skróty – zaznacza prezes spółki PKP PLK.

I dodaje, że projekt Warszawa-Otwock nie jest jeszcze opracowany. – Projekt określi, czy będą potrzebne ekrany akustyczne, i ewentualnie wskaże ich lokalizację wzdłuż linii kolejowej – mówi Ireneusz Merchel.

Na przebudowę całej trasy czekają mieszkańcy wielu regionów.

– Modernizacja linii nr 7 ułatwi życie nie tylko podróżnym, ale i pozostałym mieszkańcom. Pasażerowie będą mogli szybko, wygodnie i bezpiecznie podróżować pomiędzy stolicami Mazowsza i Lubelszczyzny – tłumaczy prezes spółki PKP PLK. – Utrudnienia związane z robotami na torowisku pojawią się w różnych okresach. Postaramy się, aby były one jak najmniej uciążliwe dla pasażerów – obiecuje Ireneusz Merchel.

Harmonogram

  • od 11 czerwca 2017 r. do końca 2018 r. – przebudowa odcinka Pilawa-Lublin
  • wrzesień 2017 r. – dostosowanie stacji PKP Otwock do obsługi trzech torów
  • od grudnia 2018 r. do grudnia 2019 r. – modernizacja linii na odcinku Otwock–Pilawa
  • 2020 – 2022 – modernizacja linii Otwock–Warszawa.

Zmiany na odcinku Otwock–Pilawa

  • Zostaną zmodernizowane trzy stacje i sześć przystanków. Stacje: Otwock, Celestynów i Pilawa. Przystanki osobowe: Śródborów, Pogorzel Warszawska, Stara Wieś, Kołbiel, Chrosna, Augustówka. Natomiast stacja Zabieżki zostanie przebudowana na przystanek osobowy.
  • Pięć nowych przejść podziemnych: stacja Otwock, przy Urzędzie Miasta w Otwocku, na wysokości ul. Żeromskiego, w Celestynowie i Pilawie.
  • Pięć przebudowywanych wiaduktów: dwa w Otwocku, trzy pomiędzy przystankiem Augustówka a stacją Pilawa, dwa nowe wiadukty (ul. Majowa i Żeromskiego w Otwocku).
  • Dwa nowe skrzyżowania bezkolizyjne: w ciągu ul. Majowej i ul. Żeromskiego w miejsce likwidowanych przejazdów w poziomie szyn.
  • Zostanie wymienionych 87 rozjazdów, m.in. na stacjach Otwock, Celestynów i Pilawa.
  • 12 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych: Śródborów – ul. Gabriela Narutowicza, Pogorzel Warszawska – ul. Główna, Stara Wieś – w ciągu ul. Fabrycznej i ul. Sosnowej, Celestynów – ul. Prosta, ul. Jankowskiego, Kołbiel – ul. Lotników, Chrosna – przy przystanku, Zabieżki – ul. Żurawinowa, ul. Olchowa, Augustówka – ul. Kolejowa, Pilawa – ul. Letniskowa, al. Wyzwolenia.

Na całej trasie Otwock–Lublin powstanie:

  • 77 zmodernizowanych peronów na 34 stacjach i przystankach,
  • 11 nowych podziemnych przejść dla pieszych z 16 windami,
  • 355 km torów kolejowych i sieci trakcyjnej,
  • 383 nowe rozjazdy,
  • 71 przebudowanych obiektów inżynieryjnych,
  • 3 nowe Lokalne Centra Sterowania: w Pilawie, Dęblinie i Lublinie,
  • 68 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych.

Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów

  • 11 czerwca na okres wakacji zmienił się rozkład jazdy pociągów SKM i KM. Nowy rozkład będzie obowiązywał do 2 września.
  • Prace prowadzone na terenie Warszawskiego Węzła Kolejowego oraz kilku innych, ważnych w skali kraju liniach kolejowych, spowodują istotne zmiany w kursowaniu pociągów SKM i Kolei Mazowieckich. Pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. Często będą zmieniały się godziny kursowania pociągów i częstotliwość ich kursowania. Na niektórych stacjach PKP pociągi mogą mieć wydłużone postoje, co wpłynie na czas podróży. Dlatego podróżni powinni sprawdzać rozkład jazdy na dany dzień.

Utrudnienia na linii S1 i w Wawrze

  • Z powodu prac przy przebudowie przejść podziemnych zamknięty będzie jeden tor dalekobieżny na odcinku Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki. Z tego powodu część pociągów dalekobieżnych będzie kursowała po torach podmiejskich, co spowoduje utrudnienia w ruchu linii S1 na całej trasie. W związku z tym wybrane składy linii S1 będą miały wydłużone postoje na stacjach Warszawa Zachodnia lub Warszawa Wschodnia. Od 26 czerwca do 2 lipca na stacji Warszawa Wawer będą prowadzone prace, które spowodują kilkuminutowe wydłużenie czasu przejazdu pociągów SKM i KM między Warszawą i Otwockiem.

Pociągi będą omijać Otwock

  • Od początku czerwca aż do końca 2018 r. między Pilawą a Lublinem będą obowiązywały zmiany w komunikacji. – Pociągi z Warszawy do Lublina pojadą objazdem linią nr 30 przez Lubartów, Parczew, Radzyń Podlaski, Łuków i dalej linią nr 2 przez Siedlce i Mińsk Mazowiecki
    – wylicza Łukasz Kwasiborski z PKP PLK. – Trasę pomiędzy Lublinem a stolicą obsłuży osiem par pociągów (w tym jedna para wyłącznie weekendowa), a najszybsze pokonają ją w 2 godz. 48 minut. W miejsce pociągów PKP Intercity na odcinkach Lublin-Nałęczów, Lublin-Dęblin, Dęblin-Łuków, Puławy Miasto-Łuków oraz Garwolin-Lublin pojadą autobusy – tłumaczy Kwasiborski.
  • Przez pierwszych 18 miesięcy, licząc od 11 czerwca na odcinku Otwock-Pilawa będą kursowały pociągi. Dopiero na koniec następnego roku, czyli od grudnia 2018 r. do grudnia 2019 r., zostanie on całkowicie zamknięty dla ruchu kolejowego. Na ten czas została zaplanowana zastępcza komunikacja autobusowa między Pilawą a Otwockiem, zostaną również uruchomione tymczasowe przystanki kolejowe Augustówka II i Lubice na linii kolejowej nr 13 między Pilawą a Mińskiem Mazowieckim, której odcinkiem będą kursowały pociągi z Dęblina do Warszawy.

One response to “Pięć lat utrudnień na kolei

  1. aż ciężko doczytać do końca, tyle głupot i nieścisłości, moje ulubione to 1. Pociągi będą omijać Otwock (jeśli dobrze zrozumiałem, autorowi chodzi o to, że pociągi Warszawa-Lublin będą omijać Otwock) – o ile mi dobrze wiadomo, to od co najmniej kilku lat jeżdżą objazdem – bo wprawdzie dalej , ale i tak szybciej – i żaden się w Otwocku nie zatrzymuje… 2. „projekt Warszawa-Otwock nie jest jeszcze opracowany” to przecież jest chyba najwspanialsze zdanie z całego artykułu, można było moim zdaniem tylko to napisać – przecież to znaczy, że nikt nie wie, co będzie na odcinku Otwock – Warszawa Wschodnia, co jak będzie wyglądać, gdzie co będzie i w ogóle, a według harmonogramu za 3 lata mają ruszyć z robotą, wspaniałe wieści po prostu, cudowne…

    a dojeżdżąjącym do Warszawy z miejscowości w okolicach Dęblina i Pilawy szczerze współczuje szykującej się gehenny – tory rozmontowane, trasa S17 rozbabrana, jeszcze tylko na drodze #801 brakuje jakiejś większej inwestycji, po prostu cudowne spiętrzenie prac i kilka lat stania w korkach…

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s