Koniec z przewozami na dziko

Otwockie taksówki muszą być oznakowane jednakowo, lepiej i trwale. Ma to pomóc w walce z nielegalnymi taksówkami, a pasażerom zapewnić lepsze bezpieczeństwo i komfort jazdy.

ALEKSANDRA CZAJKOWSKA

Między innymi także taksówkarze z „Ósemki” walczą z nielegalną konkurencją.

Obecnie wydano 83 licencje na wykonywanie przewozów taksówką na terenie Otwocka. Ale są i tacy kierowcy, którzy świadczą te usługi bez pozwolenia. W walce z niezdrową konkurencją, na którą skarżą się sami taksówkarze, mają pomóc przyjęte przez radę miasta przepisy porządkowe dla przewoźników oraz obowiązek dodatkowego oznakowania pojazdów. Pozwoli to na lepsze kontrolowanie tych taksówkarzy, którzy łamią przepisy prawa albo świadczą usługi w sposób niewłaściwy, i nakładanie na nich kar.

Nie schowają „koguta”
Na prośbę środowiska taksówkarzy wprowadzono przepisy regulujące ich pracę. Zapewnią one odpowiednią jakość świadczonych usług i przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu przewozu osób.

– Uczciwi taksówkarze płacą podatki, a inni wożą pasażerów na dziko – opowiadali na komisji spraw społecznych, zdrowia i porządku publicznego taksówkarze. Otwoccy radni poświęcili kilka posiedzeń, aby pomóc przewoźnikom z nielegalną konkurencją. Efektem rozmów i uzgodnień są dwie uchwały przygotowane przez merytoryczny wydział urzędu miasta.

Jedna z nich wprowadza obowiązek dodatkowego oznakowania taksówkek, wykonujących przewozy na podstawie licencji. Jest to herb miasta z napisem „Otwock”, numer boczny taksówki, które są umieszczone na małej szybie tylnych drzwi z obu stron auta. Pozwoli to zidentyfikować pojazdy przystosowane do prowadzenia działalności gospodarczej z miejscem, gdzie świadczy te usługi. Ujednolicone ma być także oznakowanie informujące o cenie i udostępnione w miejscu widocznym dla wsiadającego pasażera.

– Dziś można spotkać naklejki informujące pasażerów o cenie mające wielkość pudełka zapałek. Bardzo często jeżdżą z nami ludzie starsi, którzy nie są w stanie dostrzec tego cennika – mówili taksówkarze. Radni określili też w uchwale czcionkę i wielkość oznakowania, podane są dokła- dne wymiary, tak aby oznakowanie było jednolite dla wszystkich.

I co ważne, ma być ono trwałe. Pozwoli to ochronić taksówkarzy przed nieuczciwą konkurencją, która często wykorzystuje prywatne auto bez oznakowania i kasy fiskalnej do przewozu osób.

– Ze względu na dodatkowe oznakowanie schowanie do bagażnika „koguta” nie będzie już takie proste. Naklejka z herbem miasta, która będzie przyklejona w widocznym miejscu, oraz cenniki w sposób jasny będą informować o tym, że mamy do czynienia nie z prywatnym samochodem, a z taksówką. Ich usunięcie nie jest taką prostą sprawą – mówił na komisji taksówkarz Ryszard Sierpiński. Druga uchwała określa aktualne przepisy porządkowe związane z przewozem osób i bagaży taksówkami osobowymi na terenie Otwocka, czego do tej pory brakowało (patrz ramki).

Będą kontrole
Uchwały zostały przyjęte przez radę miasta pod koniec czerwca. Taksówkarze na przystosowanie swoich aut do nowych przepisów, które zaczną obowiązywać od 1 września, mają czas do końca wakacji. Potem rozpoczną się kontrole, w których poza policją, strażą miejską i urzędem skarbowym mają również uczestniczyć przedstawiciele rady miasta.

Jeśli taksówkarz nie dostosuje się do uchwał, będzie musiał liczyć się z karą w wysokości 500 zł. Na początku będą to upomnienia, zwracanie uwagi, a potem wystawiane mandaty. Złapanie taksówkarza, który jeździ bez kasy fiskalnej i taksometru, może grozić karą nawet do 10 tys. zł. Skargi, wnioski i uwagi o świadczonych przez taksówkarzy usługach należy kierować do wydziału działalności gospodarczej w urzędzie miasta, który udziela licencji.

Taksówkarz jest zwolniony z obowiązku przewozu, jeżeli klient:

  • n znajduje się w stanie nietrzeźwym,
  • n zamierza przewieźć nadmierną ilość bagażu lub mógłby zanieczyścić albo uszkodzić wnętrze pojazdu.

Kierowca taksówki może przerwać rozpoczęty przewóz, jeżeli pasażer:

  • n spożywa w pojeździe napoje alkoholowe lub inne środki odurzające,
  • n zanieczyszcza, brudzi lub uszkadza pojazd,
  • n spożywa posiłki lub napoje bez zgody kierowcy,
  • n nie podporządkowuje się żądaniom kierowcy w sprawach zapewniających bezpieczeństwo jazdy i osobiste bezpieczeństwo kierowcy.

Wybrane obowiązki taksówkarzy wynikające z przepisów porządkowych:

  • Zabrania się kierowcy taksówki palenia tytoniu lub spożywania pokarmów podczas przewozu pasażerów.
  • Kierowca taksówki powinien uwzględnić pierwszeństwo przewozu osób wymagających natychmiastowej pomocy lub znajdujących się w szczególnej potrzebie (inwalidzi, osoby z małymi dziećmi, kobiety ciężarne itp.).
  • Kierowca taksówki zobowiązany jest wykonać zamówiony przewóz najkrótszą drogą, chyba że pasażer zgodzi się na przewóz inną trasą lub tego zażąda.
  • Kierowcę taksówki powinna cechować grzeczność, schludność i czystość osobista oraz dbałość o czysty i estetyczny wygląd pojazdu.
  • Ustaloną cenę za przejazd taksówką określają wskazania taksometru oraz paragon fiskalny wydrukowany przez kasę rejestrującą, współpracującą
    z taksometrem, który kierowca jest zobowiązany wydać pasażerowi.
  • Z chwilą zaprzestania działalności związanej z zarobkowym przewozem osób taksówką osobową oznaczenia zewnętrzne i wewnętrzne taksówki
    muszą być zlikwidowane.
  • W razie znalezienia rzeczy pozostawionych przez pasażera kierowca taksówki przekazuje je do Biura Rzeczy Znalezionych, znajdującego się przy ul. Górnej 13 w Otwocku.
  • Robert says:

    „Ale są i tacy kierowcy, którzy świadczą te usługi bez pozwolenia.”
    Nie rozumiem. A gdzie byly dotychczas nasze szanowne „wladze” ?? To takie trudne zidentyfikowac, zlapac i wyeliminowac ???

  • Robert K. says:

    Jestem sporadycznym klientem – i malo mnie intersuje, czy placa podatki i ile. Wiekszy problem, ze to czesciowo po prostu niesamowicie chamskie dziadki. Zero poziomu. No i u wielu z nich malo tzw.profesjonalizmu.

  • Marty says:

    Ja myslalem ze to dawno jest wszystko uregulowane, a tu okazuje sie ze tylko Wawa ma zbior przepisow..

  • Tylko UBER a nie złodziejska złotówa says:

    W otwocku kwota karty podatkowej dla usług taxi wynosi 216,- PLN, odliczenie zdrowotnego ZUS to 255,99. Opodatkowani w ten sposób taksówkarze w praktyce nie płacą dochodowego w ogóle.
    To jak? Płacicie podatki czy nie?

    • wioska says:

      zaraz, zaraz, coś chyba tu Pan/Pani myli, przecież otwoccy taksówkarze nie chcą okradać, tylko zapodbiegać, płacić podatki, troszczyć się o komfort i bezpieczeństwo, proszę czytać ze zrozumieniem 😉 by żyło się lepiej wszystkim!

  • wioska says:

    och, miasto i taksówkarze na straży uczciwości i wysokiej jakości usług, wszystko dla dobra społeczeństwa, wzruszyłem się…

6 thoughts on “Koniec z przewozami na dziko”

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

REKLAMA

REKLAMA