Przejazdy jednak do likwidacji?

Ta wiadomość z pewnością zaskoczy mieszkańców Józefowa. Władze miasta dopuszczają jednak likwidację tzw. kolizyjnych przejazdów przez tory – zarówno w Michalinie, jak i w centrum. Dlaczego zmieniają zdanie? Ze względu na bezpieczeństwo i informacje, że kolej planuje wybudowanie na terenie miasta wiaduktu i tunelu.

SYLWIA WYSOCKA

Do dalszych prac został wybrany ten wariant wiaduktu na granicy Józefowa i Falenicy

Jeszcze z końcem 2016 roku władze Józefowa oraz przedstawiciele grupy inicjatywnej „Nie dla podziału Józefowa” protestowali przeciwko planom zamknięcia działających w Józefowie przejazdów kolejowych. W siedzibie spółki PKP PLK złożono wtedy ponad trzy tysiące podpisanych petycji, w których mieszkańcy sprzeciwiali się zamknięciu naziemnych przejazdów drogowych i postulowali budowę drugiego, poza już istniejącym, wiaduktu w Józefowie.

W międzyczasie, o czym pisaliśmy na łamach „Linii”, władze miasta zaczęły jednak rozważać wyrażenie zgody na likwidację przejazdu w Michalinie. Tłumaczono wtedy, że przejazd przy dużej częstotliwości pociągów i tak przez długi czas będzie zamknięty. Ponadto zwracano uwagę na niefrasobliwość niektórych kierowców, która przy tak dużych prędkościach pociągów (160 km/h) może skończyć się tragedią, oraz na wstępną zgodę PKP na budowę wiaduktu w sąsiedztwie ulic Werbeny i Brücknera.

Dwa warianty do wyboru
Do tematu budowy wiaduktu wrócono na spotkaniu, które odbyło się w józefowskim urzędzie w środę, 12 lipca. Władze miasta spotkały się z przedstawicielami PKP PLK, m.in. dyrektorem projektu Wiesławem Ogłoblinem. Obecny był również burmistrz dzielnicy Wawer Łukasz Jeziorski. PKP PLK chciały uzyskać od władz miasta opinię na temat dwóch zaplanowanych wariantów wiaduktu, jaki miałby powstać w okolicy ulic Werbeny i Brücknera. Władze Józefowa jednogłośnie opowiedziały się za zarekomendowanym przez projektantów rozwiązaniem zakładającym budowę mniejszego obiektu od tego proponowanego w drugim wariancie. W ramach tej inwestycji mają powstać trzy ronda, które usprawnią dojazd do wiaduktu z każdej strony.

Na podstawie tego wyboru projektanci przystąpią do aktualizacji koncepcji budowy wiaduktu zlokalizowanego na granicy Józefowa i Warszawy. Jak zapewnił burmistrz Łukasz Jeziorski, we wstępnych opiniach na temat proponowanych przez kolej rozwiązań władze dzielnicy oraz prezydent Warszawy pozytywnie wypowiedzieli się na temat budowy tego wiaduktu.

Kolizyjne – niebezpieczne
Podczas spotkania wypłynął również temat budowy tunelu, a wraz z nim likwidacji kolizyjnych przejazdów. Wiceburmistrz Józefowa Marek Banaszek poinformował, że miasto uzyskało informację o będących w obiegu prawnym dwóch decyzjach środowiskowych. Pierwsza z nich, wydana w 2012 roku przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie, zakłada likwidację przejazdu naziemnego w Józefowie i budowę tunelu drogowego na wysokości ulic Cichej i Matejki. Druga, z 2014 roku, wydana przez Główną Dyrekcję Ochrony Środowiska, przewiduje budowę wiaduktu drogowego, likwidację przejazdu w Michalinie i pozostawienie przejazdu kolizyjnego w Józefowie.

– W związku z nowymi informacjami, przede wszystkim dotyczącymi możliwości budowy tunelu, powinniśmy się zastanowić, czy zachować tzw. kolizyjne przejazdy naziemne, czy negocjować inne rozwiązania – mówił podczas spotkania wiceburmistrz Banaszek. Powtórzył również argumenty, które już padały w kontekście do likwidacji ronda w Michalinie. Podobnego zdania był dyrektor projektu Wiesław Ogłoblin. – Wprawdzie od strony prawnej nie ma przeszkód, aby przejazd w Józefowie pozostał, co byłoby zgodne z oczekiwaniami mieszkańców, ale takich przejazdów na całej tzw. linii otwockiej, poza Józefowem i Ol-szynką Grochowską, nigdzie już nie będzie. Zawsze najbezpieczniejszy jest przejazd dwupoziomowy – przekonywał Ogłoblin.

Obecni na spotkaniu radni wprawdzie nie opowiedzieli się wprost za którymś z rozwiązań, ale ta kwestia będzie głównym tematem dyskusji burmistrza miasta z Zarządem PKP PLK. – Rozwiązania zdeterminują życie mieszkańców Józefowa na kolejne dekady, dlatego razem musimy zastanowić się, w jaki sposób udoskonalić projekt przejazdów w Józefowie, tak aby nowe tory nie stanowiły bariery dla mieszkańców. Skoro mamy dwie decyzje środowiskowe, to jak najszybciej musimy rozważyć różne możliwości, bo za chwilę będzie na to za późno – komentował wiceburmistrz Marek
Banaszek. W rozmowie z „Linią” burmistrz Stanisław Kruszewski przyznał, że równie ważnym tematem rozmów z władzami PKP PLK będą możliwości sfinansowania realizacji proponowanych rozwiązań.

Gigantyczny korek?
Podczas spotkania dyskutowano również o organizacji komunikacji zastępczej, jaka zostanie wprowadzona na czas robót. Przypomnijmy, że prace związane z budową trzeciego toru mają rozpocząć się w 2020 roku.

– Chcielibyśmy już wypracować z Józefowem koncepcję organizacji ruchu, aby ująć ją w projektach i przetargach dla wykonawcy robót – mówił Wiesław Ogłoblin. Władze miasta zasugerowały jednak, aby przed konkretnymi ustaleniami PKP PLK szczegółowo przedyskutowały kwestię terminów z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz urzędem marszałkowskim. – Trasa S2 według doniesień prasowych ma być skończona w 2020 roku. Wraz z nią zostanie zmodernizowana droga wojewódzka nr 801. Trasa S17 też ma być budowana w podobnym czasie. Uzgodnijcie ze sobą terminarz, bo w przeciwnym razie będziemy mieć jeden gigantyczny korek – apelował do PKP PLK burmistrz Kruszewski.

Opinie i komentarze

Do zapowiadanego spotkania władz miasta Józefowa z przedstawicielami Zarządu spółki PKP PLK doszło kilka dni po spotkaniu w józefowskim urzędzie, w piątek, 14 lipca. O to, jaki przebieg miało to spotkanie, zapytaliśmy jego uczestników.

  • Marek Banaszek, wiceburmistrz Józefowa
    Sprawa nie jest jeszcze przesądzona, ale prowadzimy rozmowy z koleją, aby Józefów miał zapewnioną jak najlepszą infrastrukturę gwarantującą bezpieczne przekraczanie torów – zarówno przez auta, jak i pieszych. To był cel naszego spotkania. Cały czas mamy o czym rozmawiać, tym bardziej że nadal dowiadujemy się o nowych okolicznościach związanych z budową trzeciego toru. Pierwszą z nich jest decyzja dotycząca możliwości budowy bezkolizyjnego przejazdu w centrum miasta, druga związana jest z tym, że projektanci linii i infrastruktury dostali polecenie, aby planować obecność nie tylko trzeciego, ale również czwartego toru, który w przyszłości może się pojawić. W tej sytuacji pozostawienie naziemnych przejazdów mija się z celem, ponieważ korzystanie z nich byłoby niemożliwe.
    W związku z tym próbujemy zachęcić kolej, aby obok wiaduktu w okolicy ulic Brücknera i Werbenyrozważyła budowę przeprawy w środku miasta, np. w okolicy ulic Cichej i Matejki. Kolej nie sprzeciwiła się, ale decyzji wiążących nie ma. Być może pojawią się jednak jakieś propozycje koncepcji takich rozwiązań w centrum miasta. Trzeba mieć świadomość, że to, co teraz postanowimy, będzie decyzją na dekady. Pozostawienie przejazdów naziemnych przy zakładanej prędkości pociągów 160 km/h jest niebezpieczne i szalenie niefunkcjonalne.
    Dlatego zamiast dwóch naziemnych przejazdów wolelibyśmy dwa nowe bezkolizyjne (jeden wiadukt jest już na drodze wojewódzkiej nr 721 – przyp. red.). Niekoniecznie w tym samym miejscu co obecnie, bo tak się nie da z uwagi na istniejące już zagospodarowanie terenu, ale zlokalizowanie jednego w środku miasta, drugiego na jego obrzeżach ma sens. Widzieliśmy już koncepcje wiaduktu, jaki ma powstać w okolicy ulic Werbeny i Brücknera, czekamy teraz na koncepcje, które miałyby być realizowane bliżej centrum miasta, czyli przy ulicach Cichej i Matejki.
  • Paweł Rupniewski, wicestarosta otwocki
    Spotkania, które odbyły się w środę i piątek, pokazały, jak bardzo istotną rzeczą jest obecność jednostek samorządu terytorialnego ze szczebla gminnego i powiatowego. Rozmowy z PKP, będącymi inwestorem planowanej rozbudowy linii kolejowej o trzeci tor, a także towarzyszącej temu infrastruktury, wymagają dogłębnego namysłu, a czasem szybkiego reagowania na rodzące się w trakcie dyskusji propozycje. Niezwykle istotne z mojego punktu widzenia, jako wicestarosty, ale przede wszystkim jako mieszkańca Józefowa są propozycje, które będą przyjazne dla mieszkańców tego miasta. W obliczu planowanego zamknięcia przejazdów w Michalinie i Józefowie oraz utworzenia wiaduktu przy ul. Werbeny i ul. Brücknera, a także tunelu przy ul. Cichej i ul. Matejki istotna jest propozycja PKP dotycząca możliwości przeprowadzenia podziemnych przejść z dostępem do peronów dla pieszych, osób niepełnosprawnych oraz rowerzystów. PKP gwarantują wykonanie przejść w strefie należącej do kolei, jednak pociągnięcie ich dalej będzie wymagało finansowych nakładów ze strony miasta.
    Koszty takiej inwestycji z pewnością będą dość spore i wymagać będą partycypacji innych podmiotów, w tym powiatu. Zakres wsparcia w dużej mierze może zależeć od współpracy przy dotychczasowych inwestycjach, w tym nowego mostu, który w świetle problemów związanych z trzecim torem stanowi realną możliwość upłynnienia ruchu samochodowego i ograniczenia przejazdu przez linię kolejową. Osobiście jestem za kompleksowymi rozwiązaniami – bez półśrodków, a także za wsparciem finansowym w przyszłości. Jednak do tego będę musiał przekonać Zarząd i Radę Powiatu Otwockiego. Warto przy tym zaznaczyć, że rozmowy, które miały miejsce, to ustalenia ostatniej szansy. Miasto Józefów ma czas maksymalnie do połowy sierpnia, aby uzgodnić z PKP ostateczną koncepcję przyszłych rozwiązań. Całe szczęście, że kolej posiada decyzje środowiskowe zarówno na wiadukt przy granicyz Warszawą, jak i tunel w centrum Józefowa.

3 responses to “Przejazdy jednak do likwidacji?

  1. drodzy mieszkańcy Józefowa, pilnujcie drzew przy torach, krótka wizyta w Otwocku powinna Wam uświadomić, że za chwilę wszystko wyrąbią dzielni drwale z PKP, co zmieni Wasze urocze miasto o wiele bardziej niż jakikolwiek wiadukt czy tunel…

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s