Paraliż na torach!

No to się zaczyna! Zamknięty wiadukt w ul. Orlej, zlikwidowane parkingi i przejścia dla pieszych, wyłączone z użytkowania perony – to tylko część utrudnień, z jakimi już od września będą musieli liczyć się mieszkańcy Otwocka i okolic.

ARTUR KUBAJEK

W czerwcu rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej nr 7 Warszawa–Otwock–Garwolin–Dęblin–Lublin. Na pierwszy ogień poszedł odcinek z Pilawy do Dęblina, gdzie został wstrzymany ruch. Pociągi osobowe dojeżdżają tylko do Pilawy, a dla podróżnych uruchomiono zastępczą komunikację autobusową. Jak informuje Urząd Miasta Otwocka, od września prace ruszą również na terenie miasta. Zaczną się od dostosowania dworca PKP do obsługi planowanego do wybudowania trzeciego toru.

Czas na Otwock!
Pod koniec sierpnia władze miasta spotkały się z przedstawicielami głównego wykonawcy robót firmy Budimex Budownictwo Sp. z o.o. Podczas spotkania przedstawiono szczegółowy harmonogram prac, które będą prowadzone na terenie miasta.

Jak informują władze Otwocka, już w pierwszych dniach września częściowo lub całkowicie zostanie wyłączony z użytkowania parking wzdłuż torowiska przy ul. Orlej. W tym samym czasie prowadzona będzie wycinka drzew wzdłuż ul. Jana Pawła II. Z ruchu zostaną wyłączone także dwa perony – we wrześniu peron nr 1 (dla odjeżdżających w kierunku Dęblina), a w październiku peron nr 2 (dla wysiadających). Z myślą o podróżujących przy parkingu przy ul. Warszawskiej zostanie wybudowany peron tymczasowy. Jak informuje spółka Budimex, jego powstanie będzie wiązało się z zajęciem części miejsc postojowych, a co za tym idzie, z kolejnymi utrudnieniami związanymi z parkowaniem aut. Zostanie również zamknięty przejazd pod wiaduktem w ul. Orlej. Do dworca będzie można dojechać tylko od strony ul. Warszawskiej. Sam wiadukt zostanie rozebrany i zbudowany od nowa.

O kilkanaście metrów w kierunku budynku sądu przesunięte będzie przejście dla pieszych przez torowisko (między ulicami Armii Krajowej i Warszawską – przy teatrze miejskim). W miejscu obecnego rozpocznie się budowa przejścia podziemnego.

Wykonawca zapowiada również, że w związku z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa tereny objęte pracami budowlanymi zostaną ogrodzone. Nie będzie możliwości przejścia przez tory, perony i dworzec w miejscach do tego nieprzeznaczonych.

Jakie inne zmiany czekają nas w Otwocku? Dotychczasowy przejazd w ul. Majowej zostanie zastąpiony przez tunel pod torami, podobnie jak przejazd kolejowy w ulicach Filipowicza i Żeromskiego. Od strony ulic Grunwaldzkiej, Jana Pawła II i Warszawskiej wybudowane będą rondo oraz droga dojazdowa wzdłuż linii kolejowej (odcinek ul. Jana Pawła II od strony ul. Górnej). Zmodernizowane zostanie przejście dla pieszych przy stacji Otwock. Zamiast istniejącego powstanie tunel, a trzy perony będą zmodernizowane i wydłużone.

Podczas spotkania z przedstawicielami spółki prezydent Zbigniew Szczepaniak wyraził zaniepokojenie licznymi utrudnieniami, jakie w związku z inwestycją czekają podróżnych i kierowców. Zaproponował m.in. utworzenie dodatkowego przejścia dla pieszych od strony ul. Orlej, otwarcie dodatkowego parkingu na terenach kolejowych (ul. Orla) oraz utworzenie tymczasowego przejazdu przez tory w okolicach stacji w Świdrze. Rozwiązania te mają być dyskutowane podczas spotkania z inwestorem – spółką PKP PLK S.A.

Najgorsze dopiero przed nami!
To, co będzie działo się w Otwocku, to dopiero początek utrudnień dla podróżnych, które – jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – potrwają aż do końca 2021 roku.

– Sama modernizacja linii kolejowej na odcinku z Otwocka do Pilawy rozpocznie się w grudniu 2018 roku jako kolejny etap inwestycji. Wtedy tor zostanie całkowicie zamknięty na rok, do grudnia 2019 roku – informuje Łukasz Kwasiborski z PKP Polskie Linie Kolejowe w Warszawie. – Na czas jego zamknięcia między Otwockiem a Pilawą działać będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Na razie nie ma jeszcze konkretnych rozkładów. Powstaną również tymczasowe przystanki kolejowe Augustówka II i Lubice na linii kolejowej nr 13 między Pilawą a Mińskiem Mazowieckim – dodaje Kwasiborski.

W ramach inwestycji m.in. zostaną zmodernizowane trzy stacje i sześć przystanków (stacje: Otwock, Celestynów i Pilawa oraz przystanki osobowe: Śródborów, Pogorzel Warszawska, Stara Wieś, Kołbiel, Chrosna, Augustówka). Natomiast stacja Zabieżki będzie przebudowana na przystanek osobowy.

Powstanie również pięć nowych przejść podziemnych: na stacji Otwock, przy Urzędzie Miasta w Otwocku, na wysokości ul. Żeromskiego, w Celestynowie i Pilawie. Zmodernizowane zostaną przejazdykolejowo-drogowe: Śródborów – ul. Gabriela Narutowicza, Pogorzel Warszawska – ul. Główna, Stara Wieś – w ciągu ul. Fabrycznej i ul. Sosnowej, Celestynów – ul. Prosta, ul. Jankowskiego, Kołbiel – ul. Lotników, Chrosna – przy przystanku, Zabieżki – ul. Żurawinowa, ul. Olchowa, Augustówka – ul. Kolejowa, Pilawa – ul. Letniskowa, al. Wyzwolenia.

Harmonogram prac NA TERENIE OTWOCKA:

  • ETAP I (wrzesień 2017 r.)
    • Przebudowa wiaduktu kolejowego w ulicy Orlej (od strony ulicy Powstańców Warszawy), w tym zamknięcie przejazdu – możliwość wjazdu na dworzec jedynie od strony ulicy Warszawskiej.
  • ETAP II (wrzesień – grudzień 2017 r.)
    • Budowa nowego kolektora sanitarnego w ciągu ulic: Orla, Powstańców Warszawy i Armii Krajowej.
    • Przebudowa uzbrojenia podziemnego, roboty przygotowawcze wzdłuż ulicy Majowej i na skrzyżowaniu ulic Majowej, Grunwaldzkiej i Jana Pawła II. Zachowana przejezdność ulicy Majowej, pozostałe drogi zamknięte.
    • Przebudowa odcinka ulicy Jana Pawła II wzdłuż linii kolejowej.
  • ETAP III (grudzień 2017 r. – I półrocze 2018 r.)
    • Budowa tunelu w ciągu ulicy Majowej, przebudowa skrzyżowań: Majowa i Górna oraz Majowa, Grunwaldzka i Jana Pawła II. Skrzyżowania wyłączone z ruchu.
    • Przebudowa odcinka ulicy Jana Pawła II wzdłuż linii kolejowej.
  • ETAP IV (I półrocze 2018 r.)
    • Budowa tunelu w ciągu ulicy Majowej, przebudowa skrzyżowań Majowa i Górna oraz Majowa, Grunwaldzka i Jana Pawła II. Skrzyżowania wyłączone z ruchu.
    • Przebudowa odcinka ulicy Jana Pawła II wzdłuż linii kolejowej.
    • Budowa ulicy Szlacheckiej – ulica wyłączona z ruchu.
  • ETAP V (wrzesień – listopad 2018 r.)
    • Budowa tunelu w ciągu ulicy Majowej, przebudowa skrzyżowań: Majowa i Górna oraz Majowa, Grunwaldzka i Jana Pawła II. Skrzyżowania wyłączone z ruchu.
    • Przebudowa odcinka ulicy Jana Pawła II wzdłuż linii kolejowej.
    • Przebudowa kolektora w ulicy Warszawskiej.
    • Przebudowa uzbrojenia podziemnego, roboty przygotowawcze wzdłuż ulic Filipowicza i Żeromskiego. Zachowana przejezdność w ciągu ulic Filipowicza i Żeromskiego. Zamknięte ulice Armii Krajowej i Warszawska w obrębie skrzyżowania z ulicami Filipowicza i Żeromskiego.
  • ETAP VI (listopad 2018 r. – styczeń 2019 r.)
    • Otwarta ulica Majowa (przejazd), zamknięte ulice Jana Pawła II i Grunwaldzka.
    • Przebudowa uzbrojenia podziemnego, roboty przygotowawcze wzdłuż ulic Filipowicza i Żeromskiego. Zachowana przejezdność w ciągu ulic Filipowicza i Żeromskiego. Zamknięte ulice: Armii Krajowej i Warszawska w obrębie skrzyżowania z ulicami Filipowicza i Żeromskiego.
    • Przebudowa odcinka ulicy Jana Pawła II wzdłuż linii kolejowej.
    • Budowa tymczasowego przejazdu przez tory kolejowe w ciągu ulic Cybulskiego i Pułaskiego.
  • ETAP VII (styczeń – sierpień 2019 r.)
    • Budowa tunelu w ciągu ulic Filipowicza i Żeromskiego. Zamknięte skrzyżowania: Filipowicza, Armii Krajowej, Żeromskiego, Warszawska, Szlachecka.
    • Otwarty przejazd kolejowy w ciągu ulic Cybulskiego i Pułaskiego.
    • Przebudowa wiaduktu w ciągu ulicy Orlej (wiadukt od strony ulicy Warszawskiej) wraz z przebudową uzbrojenia i drogi. Wjazd na dworzec kolejowy od strony ulicy Powstańców Warszawy.
  • ETAP VIII (sierpień – listopad 2019 r.)
    • Budowa tunelu w ciągu ulic Filipowicza i Żeromskiego. Zamknięte skrzyżowania: Filipowicza, Armii Krajowej, Żeromskiego, Warszawska, Szlachecka.
    • Otwarty przejazd kolejowy w ciągu ulic Cybulskiego i Pułaskiego.
    • Przebudowa przejazdu w ciągu ulicy Narutowicza (nowa nawierzchnia).
  • ETAP IX (listopad – grudzień 2019 r.)
    • Budowa tunelu w ciągu ulic Filipowicza i Żeromskiego. Zamknięte skrzyżowania: Filipowicza, Armii Krajowej, Żeromskiego, Warszawska, Szlachecka.
    • Rozbiórka przejazdu w ciągu ulic Cybulskiego i Pułaskiego.
  • is says:

    Gdzie dodatkowa komunikacja miejska? Gdzie dodatkowe parkingi? Urząd i radni nieprzygotowani do tej akcji kompletnie? Przepychają się gdzie wylać parę metrów asfaltu, a tu taki sajgon dla tylu tysięcy osób się zrobił.

  • Aga says:

    a co będzie z tak zwanym “besenem żydowskim”? Ocaleje?

  • Olo says:

    Uważam jednak, ze nowy czyt. wyremontowany dworzec powinien zostać upamietniony choćby tablica pamiatkowa mówiąca o likwidacji getta.

    • wioska says:

      a co ma dworzec do likwidacji getta? cała ta masakra odbyła się poza dworcem 🙁 o ile mi dobrze wiadomo, jest jakiś plan postawienia czegoś na tzw. rampie, gdzie Niemcy zgromadzili otwockich żydów przed wywiezieniem ich do Treblinki, czy coś może poplątałem?

  • wioska says:

    wow! w 2019 będzie otwarty dawno zapomniany przejazd kolejowy w ciągu ulic Cybulskiego-Pułaskiego, szok, kiedyś służył głównie do tego, żeby co bardziej niecierpliwi mogli nie czekać na “głównym” przejeździe tylko śmignąć i przeskoczyć na niestrzeżonym przed pociągiem, dawne dzieje 🙂

5 thoughts on “Paraliż na torach!”

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl