JESZCZE ROK I BĘDZIE MOST

ZOBACZ, JAK MA WYGLĄDAĆ PRZEPRAWA PRZEZ ŚWIDER.

Jeszcze nie wszyscy wierzą, że most na Świdrze powstanie! Budowa przeprawy idzie jednak pełną parą. Sprawdziliśmy to! – Most będzie solidnie zrobiony w oparciu o najnowszą technologię – zapewniają robotnicy, którzy uwijają się jak w ukropie, aby konstrukcja w stanie surowym była gotowa do końca roku. To dopiero początek tej kluczowej inwestycji, która obejmuje również zbudowanie dojazdów do mostu od strony Otwocka i Józefowa.

AGNIESZKA JASKULSKA

Tak długo mieszkańcy powiatu czekali na most drogowy, że niektórzy już zwątpili, że on kiedykolwiek powstanie. A jednak! Niedawno rozpoczęła się realizacja najdroższej, kluczowej inwestycji dla mieszkańców powiatu – budowa mostu samochodowego przez rzekę Świder. Znajdą się tam również chodnik dla pieszych i szlak rowerowy.

Przeprawa powstaje tuż obok mostu kolejowego, po którym kursują pociągi SKM do Warszawy. Nowy most znajduje się w ciągu ul. Jana Pawła II od strony Otwocka (na wysokości PKP Świder) i ul. Sikorskiego od strony Józefowa. Z tej strony dojazd do mostu będzie zbudowany od podstaw.

– Na razie przygotowywany jest teren niemal na całej długości inwestycji zarówno od strony Otwocka, jak i Józefowa, gdzie trzeba będzie m.in. zbudować od podstaw drogę od mostu do wiaduktu ze wszystkimi instalacjami, chodnikiem, oświetleniem. Droga połączy się z ul. Sikorskiego, która będzie modernizowana prawie do ul. Reymonta – tłumaczy Paweł Rupniewski, wicestarosta powiatu otwockiego. – Na wysokości drogi wojewódzkiej nr 721 trzeba będzie częściowo przebudować istniejący pod wiaduktem nasyp ziemny na mur oporowy. Wiąże się to z ewentualnymi utrudnieniami dla kierowców w czasie prowadzonych prac budowlanych. Niewykluczone, że trzeba będzie całkowicie zamknąć ruch na tym odcinku lub ograniczyć go, wprowadzając ruch wahadłowy – dodaje wicestarosta Rupniewski.

I mówi, że obecnie trwają uzgodnienia, aby uciążliwości dla kierowców ograniczyć do minimum.

Drogi, chodniki i ścieżka

Inwestycja obejmuje nie tylko budowę mostu, ale wiele innych prac drogowych, i to na kilkukilometrowym odcinku. Znajdą się tam dwa 3,5-metrowe pasy ruchu, po jednym w każdym kierunku, chodnik dla pieszych i ścieżka rowerowa. Od strony Józefowa to około 650 m (z czego zdecydowana większość to budowa zupełnie nowej drogi aż do ul. Sikorskiego). Natomiast od strony Otwocka może być jeszcze dłuższy odcinek.

– Nowa droga zostanie wykonana od mostu aż do ul. Majowej, gdzie połączy się z modernizowanym przez PKP PLK przejazdem kolejowym – tłumaczy wicestarosta. – Jednak w ramach tej samej inwestycji planujemy wykonać nową nawierzchnię asfaltową na całej długości ul. Jana Pawła II i ul. Warszawskiej aż do ul. Żeromskiego! – podkreśla Paweł Rupniewski. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace obejmą ponad trzykilometrowy odcinek drogowy w Otwocku.

Kto zapłaci za most

Budowa mostu jest finansowana z budżetu powiatu, Otwocka i budżetu państwa. Natomiast Józefów kompletnie nie był zainteresowany i nie dołożył do budowy ani grosza.

Koszt całej inwestycji to około 30 mln zł. Zadanie jest podzielone na dwa etapy. W połowie sierpnia władze powiatu podpisały umowę z Warszawskim Przedsiębiorstwem Mostowym MOSTY na realizację pierw- szego etapu budowy mostu przez Świder. Nad działaniami czuwa ZDP.

W tym roku zostaną wykonane prace, których koszt wynosi ponad 16 mln zł. W tym roku powiat otwocki wyłożył 4 mln 300 tys. zł, Otwock dał 4 mln zł, a Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przeznaczyło 8 mln 300 tys. zł. Podobnie będzie w przyszłym roku (łącznie wartość inwestycji w 2018 roku to ponad 17 mln zł).

Jesienią będzie gotowy

W 2018 r. zaplanowano m.in. przebudowę sieci kanalizacji, telekomunikacyjnej, urządzeń elektroenergetycznych. Na zakończenie zostanie wylany nowy asfalt i będą zamontowane ekrany akustyczne o wysokości trzech metrów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to nowym mostem kierowcy przejadą już jesienią 2018 roku.

Warto dodać, że jego budowa jest teraz wyjątkowo potrzebna. Kiedy zaczną się prace budowlane na S17, modernizacja linii kolejowej nr 7 nabierze tempa budowa Południowej Obwodnicy Warszawy, ruch samochodowy przeniesie się na drogi lokalne. Zatem zakończenie budowy mostu przed rozpoczęciem poważnych robót, m.in. na trasie lubelskiej, ułatwi życie mieszkańcom i kierowcom.

Inwestycja obejmie odcinek:

  • Od skrzyżowania ul. Jana Pawła II z ul. Majową – most na Świdrze – dalej, po stronie Józefowa, powstanie kilkaset metrów nowej drogi – pod wiaduktem – dalej aż połączy się z ul. Sikorskiego, gdzie prace drogowe wraz z budową chodnika i ścieżki rowerowej będą kontynuowane aż do wysokości ul. Reymonta w Józefowie.

Bezimienny most czeka na patrona

  • Budowa przeprawy nabiera tempa. Na razie most jest bezimienny, nie ma nawet roboczej nazwy. To dobry czas, aby mieszkańcy zastanowili się nad tym, czyje imię lub jaką nazwę będzie nosił. Swoje pomysły z krótkim uzasadnieniem można zgłaszać do redakcji pod adresem: a.jaskulska@linia.com.pl, redakcja@linia.com.pl lub SMS pod nr tel. 784 490 002.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl