Projektują obwodnicę Kołbieli

KONSULTACJE Z MIESZKAŃCAMI I PRZEDSIĘBIORCAMI.

Czy obwodnica na drodze krajowej nr 50 ominie centrum Kołbieli, czy jednak przetnie kilka okolicznych wsi? O tym dyskutowali mieszkańcy i władze samorządowe podczas spotkania z projektantami z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Drogowcy przedstawili trzy różne warianty przebiegu obwodnicy, które nie wszystkim przypadły do gustu. Inwestycja ma być gotowa do 2024 r.

AGNIESZKA JASKULSKA I ARTUR KUBAJEK

W kołbielskiej szkole podstawowej odbyły się konsultacje dotyczące przebiegu trasy K50

Kołbiel kojarzy się z długimi korkami wszystkim kierowcom, którzy jeżdżą drogą nr 17 między Warszawą a Lublinem i drogą nr 50, czyli tzw. obwodnicą dla ciężarówek. Rondo w Kołbieli, gdzie lubelska „17” krzyżuje się z „50”, to wąskie gardło na trasie do Warszawy. W szczycie trzeba tam odstać nawet godzinę. Sytuację rozwiąże budowa obwodnicy Kołbieli. Nie jest to jednak takie proste, bo to potężna inwestycja drogowa. GDDKiA przygotowuje dwie obwodnice Kołbieli, które są kluczowymi inwestycjami drogowymi na Mazowszu. Jedna powstanie na nowej trasie ekspresowej S17, a teraz projektowana jest druga obwodnica – na drodze nr 50. I właśnie na nią od dawna czekają nie tylko kierowcy samochodów osobowych i ciężarowych, ale również okoliczni mieszkańcy, którzy chcą pozbyć się tirów przejeżdżających przez centrum gminy.

Przebieg obwodnicy budzi jednak wiele emocji. W czwartek, 28 września odbyło się w tej sprawie spotkanie mieszkańców i władz Kołbieli z przedstawicielami inwestora – warszawskiego oddziału GDDKiA. Drogowcy opracowali studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe oraz dokumentację potrzebną do uzyskania Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy na drodze krajowej nr 50.

Podczas spotkania projektanci przedstawili i omówili trzy warianty przebiegu obwodnicy, dzięki której kierowcy chcący dojechać do Mińska Mazowieckiego, Góry Kalwarii lub zjechać na drogę S17 będą mogli ominąć stolicę gminy, a nie jechać przez jej centrum. – W trakcie spotkania mieszkańcy mogli zapoznać się z trzema wariantami przebiegu tras, które przedstawili nasi projektanci. Mieszkańcy i władze gminne mogą zgłaszać swoje uwagi i wnioski – tłumaczy Małgorzata Tarnowska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie.

Przebieg projektowanego odcinka obwodnicy przedstawiono na mapie poglądowej oraz planach sytuacyjnych. Obwodnica ma mieć ponad 11 km, dwie jezdnie w dwoma pasami ruchu. Ma również omijać Kołbiel, skracając przejazd między Górą Kalwarią a Mińskiem Mazowieckim. Ze wstępnych założeń wynika, że obwodnica ma zacząć się niedaleko Człekówki, a kończyć już na terenie gminy Mińsk Mazowiecki w okolicy Grębiszewa. Trzy warianty przedstawione podczas spotkania różnią się najbardziej w okolicach Rudzienka.

– To dopiero początek całego przedsięwzięcia. Inwestycja będzie konsultowana ze społeczeństwem i samorządem, aby można było wybrać najlepsze rozwiązanie komunikacyjne dla Kołbieli. Planujemy rozpocząć ją w 2022 roku, a budowę całej obwodnicy zakończyć do 2024 roku – podkreśla Małgorzata Tarnowska.

Mają już swojego faworyta

ZDANIEM WIĘKSZOŚCI MIESZKAŃCÓW OBECNYCH NA SPOTKANIU KONSULTACYJNYM NAJBARDZIEJ OPTYMALNYM ROZWIĄZANIEM DLA OBWODNICY JEST WARIANT 1

Zdaniem większości mieszkańców obecnych na spotkaniu wariant pierwszy jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem. – Nie dość, że planowana według tego wariantu obwodnica omija Kołbiel, to również przechodzi obok wsi Rudno i Rudzienko. Na trasie przebiegu planowanej obwodnicy nie ma również żadnych zabudowań, a więc nie będą konieczne żadne wyburzenia – podkreślali zgodnie nasi rozmówcy.

Podobnego zdania jest wójt Kołbieli Adam Budyta. – Obwodnica według pierwszego wariantu wiedzie w większości przez tereny gminne, które w planach zagospodarowania od dawna były przewidziane na tego typu inwestycje. Dlatego odmawialiśmy stawiania budynków na tych terenach – mówi w rozmowie z „Linią” wójt Kołbieli. – Żałujemy jedynie, że przed 10 laty, gdy po raz pierwszy planowano przebieg obwodnicy, ze względu na protesty grupy mieszkańców nie zgodzono się na poprowadzenie jej bardziej na zachód. Teraz ten wariant przebiegu drogi nr 50 oraz planowana obwodnica na drodze krajowej nr 17 podzielą gminę na cztery części – przyznaje Adam Budyta.

A co z przedsiębiorcami?

Podczas dyskusji nad zaproponowanymi przez projektantów wariantami głos zabrali także przedsiębiorcy prowadzący interesy w pobliżu trasy we wsi Człekówka. Skarżyli się, że w sąsiedztwie wsi drogowcy nie planują żadnego węzła komunikacyjnego. – Nie może być tak, że klienci zostaną pozbawieni zjazdu do mojego lokalu. Nie pozwala się też na zamieszczenie przy trasie tablic informujących o mojej działalności – mówił Marcin Wojnowicz, właściciel Karczmy „Człekówka”.

– Wnioskowałem do GDDKiA, żeby ze względu na prowadzoną przeze mnie restaurację oraz budowę hotelu zaprojektować w tym miejscu MOP (miejsce obsługi podróżnych – przyp. red.). Na to też nie ma zgody – podkreślał z żalem restaurator. – Tak jak już pana informowaliśmy, ze względu na bliskość węzła komunikacyjnego, jaki powstanie na drodze S17, nie ma możliwości, aby zaprojektować tu kolejny węzeł. W proponowanych koncepcjach zarówno do pana lokalu, jak i pozostałych firm działających na tym terenie został uwzględniony dojazd prowadzący istniejącymi drogami oraz drogami serwisowymi – wyjaśniał przedstawiciel GDDKiA.

Rozczarowania nie ukrywa również wójt Kołbieli.

– Ze względu na bliskość obu tras nieprzypadkowo te tereny przeznaczaliśmy pod działalność gospodarczą. Działa tu już kilka firm, w tym m.in. Zakłady Piekarskie Oskroba. Chcieliśmy, aby tych podmiotów było więcej. Niestety, obszar przewidziany pod działalność zostanie mocno ograniczony przez budowę węzła łączącego krajową „50” z drogą S17 – przyznaje w rozmowie z „Linią” Adam Budyta.

Przedsiębiorcy zapowiadają, że dalej będą walczyć o zjazd z trasy w Człekówce. Czy ich działania znajdą zrozumienie GDDKiA, przekonamy się na kolejnym spotkaniu, podczas którego drogowcy i projektanci ponownie przedstawią koncepcje przebiegu obwodnicy, która ma uwzględniać wnioski mieszkańców.

Wnioski i uwagi można składać W:

  • GDDKiA Oddział Warszawa ul. Mińska 25, 03-808 Warszawa
    mail: sekretariat.warszawa@gddkia.gov.pl
    Więcej na stronie: www.trakt.pl/obwodnica-kolbieli

REKLAMA

REKLAMA