Tunelu nie było w planach

JÓZEFÓW: CZY POWSTANIE BEZKOLIZYJNY PRZEJAZD W CENTRUM?

Do końca października ma zapaść decyzja, czy zostanie złożony wniosek o rozszerzenie zakresu prac na modernizowanej linii kolejowej o budowę tunelu w ciągu ulic Cicha-Matejki w Józefowie. Takiego rozwiązania chce miasto w zamian za likwidację naziemnego przejazdu przez tory przy stacji PKP Józefów.

SYLWIA WYSOCKA

O budowę tunelu w ciągu ulic Cichej i Matejki miasto wnioskowało do PKP PLK, które realizują prace związane z budową trzeciego toru, już kilka miesięcy temu. Po spotkaniu, które w połowie lipca odbyło się w siedzibie kolejowej spółki w Warszawie, wiceburmistrz Józefowa Marek Banaszek w rozmowie z „Linią” przekonywał, że miasto robi wszystko, żeby realizowane na torach inwestycje były najbezpieczniejszymi rozwiązaniami.

– Cały czas dowiadujemy się jednak o nowych okolicznościach związanych z budową trzeciego toru. Jedną z nich była informacja, że istnieje decyzja środowiskowa dopuszczająca budowę bezkolizyjnego przejazdu w centrum miasta. Drugą to, że projektanci linii i infrastruktury dostali polecenie, żeby zaplanować miejsce nie tylko dla trzeciego, ale również czwartego toru, który może powstać w przyszłości. W tej sytuacji pozostawienie naziemnych przejazdów mija się z celem, bo korzystanie z nich nie byłoby możliwe. W związku z tym próbujemy przekonać kolej, żeby obok wiaduktu w okolicy ulic Brücknera i Werbeny rozważyła przeprawę w środku miasta, np. w okolicy ulic Cichej i Matejki – tłumaczył wiceburmistrz.

Realizacja takiej inwestycji, nawet przy przychylnym podejściu PKP PLK, nie zależy jednak od kolejowej spółki. Potrzeba na to zgody jednostki nadrzędnej, którą jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Zajmuje się ono wdrażaniem programów i projektów rozwoju infrastruktury transportowej, zwłaszcza współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

O taką zgodę PKP PLK wystąpiło do CUPT, o czym poinformowało władze Józefowa, co potwierdza rzecznik CUPT Anna Paradowska-Naturska. Kolejowa spółka poprosiła o budowę bezkolizyjnego tunelu w ciągu ulic: Cicha-Matejki, który zastąpiłby przejazd kolejowy przy stacji PKP Józefów.
Zapytaliśmy, na jakim etapie znajduje się sprawa. – Obydwa projekty dotyczące prac na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia
– Dorohusk na odcinku Warszawa–Otwock–Dęblin–Lublin (etap I i etap II) są dużymi projektami, których realizacja i dofinansowanie uzależnione są od pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej.

Decyzje takie dla obu projektów zostały już wydane, a podstawą do tego była dokumentacja aplikacyjna, która nie obejmowała planowanego obiektu w ciągu ulic Cicha-Matejki w Józefowie. W związku z tym CUPT analizuje obecnie przedstawioną propozycję rozszerzenia zakresu rzeczowego projektów, przede wszystkim pod kątem ewentualnej konieczności zmiany dokumentacji aplikacyjnej oraz decyzji KE – informuje Anna Paradowska-Naturska.

Jak zapewnia rzecznik, stanowisko CUPT w tej sprawie będzie znane do końca października. Już wiadomo, że wniosek PKP oficjalnie poprze rada miasta. Radni na najbliższej sesji planują przyjąć stanowisko, w którym poproszą o rozwiązanie korzystniejsze z punktu widzenia bezpieczeństwa, czyli budowę bezkolizyjnego przejazdu (tunelu) w ciągu ulic Cicha-Matejki.

Tymczasem według dotychczasowych ustaleń budowa trzeciego toru w Józefowie będzie wiązać się m.in. z likwidacją przejazdu drogowego w Michalinie, budową tam przejścia pieszo-rowerowego z dojściem na peron, budową wiaduktu drogowego w osi ulic Werbeny-Brücknera oraz dwóch dodatkowych przejść podziemnych w miejscu dzisiejszych „dzikich” (ulice Cicha i Matejki oraz dawna ul. Wiązowska).

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl