Zamiast mostu woleliby obwodnicę

JÓZEFÓW: NOWA PRZEPRAWA NIE ROZŁADUJE KORKÓW W CENTRUM.

Prace przy budowie nowego mostu przez Świder idą pełną parą. Obiekt w stanie surowym ma być gotowy już w pierwszej połowie grudnia br. Tymczasem władze Józefowa niezmiennie przekonują, że most to dla ich miasta nieszczęśliwe rozwiązanie. Rozładuje korki na chwilę, później ruch zwiększy się do granic przepustowości, a w końcu w centrum będzie jeszcze więcej samochodów…

SYLWIA WYSOCKA

Jak wynika z analiz przeprowadzonych na zlecenie władz miasta, przez Józefów przejeżdża codziennie ok. 52 tysięcy pojazdów. Ponad połowa, czyli 28 tysięcy aut, jedzie przy torach kolejowych. – To nie jest normalne, bo jest to ruch w dużej mierze tranzytowy, który powinien odbywać się na obrzeżach miasta, a nie w jego centrum – uważa wiceburmistrz Józefowa Marek Banaszek.

Zwolennicy budowy nowego mostu łączącego Otwock i Józefów twierdzą, że przeprawa upłynni ruch, rozładuje korki i zmniejszy liczbę samochodów przejeżdżających głównie ul. Piłsudskiego. – Na Świdrze są dzisiaj trzy przeprawy w Otwocku i Józefowie – każda dodatkowa usprawni ruch i trzeba temu przytaknąć – uważa Marek Płaczek, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych. – Część pojazdów będzie jechała po drugiej stronie torów, więc korki zostaną rozładowane. Most jest jak najbardziej potrzebny, a wszystkie wątpliwości zostaną po pewnym czasie zweryfikowane – podkreśla.

Ruch jak woda

Całkowicie odmienne zdanie na temat rozładowania korków w centrum miasta mają jednak władze Józefowa, czemu dały ostatnio wyraz podczas spotkania wiceburmistrza Marka Banaszka, radnych i mieszkańców z wicestarostą Pawłem Rupniewskim i dyrektorem ZDP, które na początku października odbyło się w józefowskim urzędzie. Według wiceburmistrza, którego zdanie podziela wielu radnych, nowy most spowoduje większy korek, bo… takie jest prawo natury.

Tendencja w miastach zarówno dużych, jak i mniejszych jest taka, że ogranicza się wjazd do centrów, a ruch wyprowadza na obrzeża, budując obwodnice. Miasta dostrzegają problem zakorkowanych centrów i próbują sobie z nim poradzić – podkreślali wiceburmistrz Banaszek i przewodnicząca komisji budżetowej Urszula Zielińska. Zwracali przy tym uwagę, że nie wiadomo, skąd wynika przekonanie, że wybudowanie nowego mostu upłynni i zmniejszy ruch. Ich zdaniem taki efekt mogłaby przynieść raczej rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 801, czyli tzw. Nadwiślanki.

– Nie wiem, jakimi danymi dysponuje powiat, twierdząc, że ruch się zmniejszy, bo wszystkie analizy i praktyka pokazują, że jest dokładnie odwrotnie – uważa wiceburmistrz, powołując się na prawo Lewisa-Mogridge’a (szczegóły w ramce). – To jest akademickie prawo, o którym uczą się już studenci politechnik. Zgodnie z tą teorią poszerzenie dróg nie prowadzi do zwiększonej przepustowości. Przeciwnie – ruch na takiej ulicy powiększa się maksymalnie do granic przepustowości. Poprawa płynności trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy, potem korki wracają mimo większej liczby pasów ruchu. To jest fakt, który potwierdzają fachowcy.

Z ruchem jest jak z wodą, tam, gdzie znajdzie szybsze ujście, tam będzie się kierował – twierdzi Banaszek. – Droga przez most będzie najkrótszą trasą z centrum powiatu otwockiego do Południowej Obwodnicy Warszawy – do węzła Patriotów. Próba wytłumaczenia, że ruch podzieli się na dwie przeprawy, jest nieuzasadniona. Ruch będzie zdecydowanie większy. Wprowadzimy do miasta podwójną dawkę hałasu i spalin, a to jest bardzo zła wiadomość dla mieszkańców Józefowa, tym bardziej że to nie jest ruch, który wynika z potrzeb miasta. To jest ruch tranzytowy. Twierdzę, że budowa mostu jest inwestycją bardzo nieszczęśliwą dla Józefowa. Trzeba było naciskać na władze samorządu Mazowsza, żeby budowały drogę nr 801 – mówi wprost wiceburmistrz.

Jednak właśnie inwestycje ponadlokalne – budowa Południowej Obwodnicy Warszawy i budowa drogi S17 – to powody, dla których powiat uznaje, że obawy władz miasta są nieuzasadnione. – Dziś przez centrum Józefowa w drodze do Warszawy przejeżdżają także mieszkańcy powiatów ościennych, np. garwolińskiego, mińskiego, łukowskiego. Po przebudowie „Siedemnastki” pojazdy, które dziś potęgują ruch, nie będą musiały przejeżdżać przez centrum miasta – uważa dyrektor Płaczek.

Znów nie dadzą pieniędzy?

Tak jak w poprzednich latach, w tym roku starosta ponownie wystąpił do władz Józefowa o wsparcie budowy mostu z budżetu miasta. W ubiegłym roku podczas debaty nad budżetem radni nie byli wprawdzie przeciwni inwestycji, ale nie dołożyli się do niej. Teraz prawdopodobnie też nie zabezpieczą w miejskiej kasie pieniędzy na ten cel.

Wiele wskazuje na to, że uchwalając przyszłoroczny budżet, radni przychylą się do prośby przedstawicielki mieszkańców domów przy ul. Okrzei, którzy obawiają się, że zwiększony ruch wpłynie na wartość ich nieruchomości. Dlatego mają nadzieję, że miasto nie zmieni zdania w sprawie dofinansowania inwestycji.

Wiceburmistrz Marek Banaszek wyprzedza ewentualną krytykę wywołaną brakiem miejskiego dofinansowania dla rozwiązania problemów komunikacyjnych mieszkańców powiatu.

– Docierają do mnie głosy, że Józefów staje okoniem wobec wspólnej inwestycji, ale trzeba zauważyć, że miasto realizuje zadania powiatowe, z których korzysta wielu mieszkańców całego regionu, np. budowa rond przy drogach powiatowych. Rozumiemy też, że mieszkańcy muszą się przemieszczać, dlatego aktywnie zachęcamy, aby nie korzystali z samochodów. Co roku władze Józefowa dokładają 1 mln 750 tys. zł do funkcjonowania Szybkiej Kolei Miejskiej. Starostwo powiatowe rocznie na ten cel przeznacza o półtora miliona złotych mniej, czyli tylko 250 tys. zł – zauważa wiceburmistrz.

Prawo Lewisa-Mogridge’a

  • Teoria opisująca natężenie ruchu samochodów, która mówi, że poszerzanie dróg nie prowadzi do ich mniejszego zatłoczenia, ponieważ liczba samochodów korzystających z takiej drogi powiększa się tak, aby maksymalnie wypełnić dostępną przestrzeń. Zasada została opisana przez Davida Lewisa („Estimating the influence of public policy on road traffic levels in greater London” 1977 r.) i Martina Mogridge’a („Travel in towns: jam yesterday, jam today and jam tomorrow”1990 r.). Zgodnie z tą teorią zakładana przed poszerzeniem drogi poprawa przepustowości trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy, po czym korki zaczynają tworzyć się na drodze mimo większej liczby pasów ruchu.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl