Zimówki – to się opłaca!

ZIMOODPORNI: PRAWO VS. ROZSĄDEK.

Druga połowa października to czas, gdy rozkręca się sezon wymiany opon letnich na zimowe. W Polsce korzystanie z zimówek nie jest obowiązkowe, ale ich brak może skutkować kłopotami przy wypłacie odszkodowania z AC.

PRZEMEK SKOCZEK

 

1 listopada w wielu krajach Europy zaczyna się obowiązek używania opon zimowych. Państwa, w których przepisy wprost nakazują zmianę ogumienia, to: Austria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Finlandia, Litwa, Łotwa, Niemcy, Norwegia, Rumunia, Słowenia, Słowacja oraz Szwecja. Pamiętajmy o tym, wybierając się do któregoś z nich w okresie jesienno-zimowym.

REKLAMA

30 metrów dalej

Tymczasem w Polsce nadal nie ma prawnego obowiązku wymiany ogumienia. To kierowca decyduje, czy będzie jeździć na oponach zimowych, uniwersalnych czy letnich. Jedynym wymogiem jest bieżnik opon o wysokości przynajmniej 1,6 mm. I choć za niedostosowanie ogumienia pojazdu do warunków atmosferycznych nie grozi mandat, to ze względu na bezpieczeństwo warto zdecydować się na dobór odpowiednich opon w okresie jesienno-zimowym. Jazda na letnich oponach przy niesprzyjających warunkach pogodowych to większe ryzyko stłuczki czy wypadku. Dlatego zmianę opon na zimowe warto zaplanować już w połowie października, nie czekając do ostatniej chwili. Uznaje się, że temperaturą graniczną jest ta poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Plus siedmiu!

Mieszanka przeznaczona do produkcji opon zimowych zapewnia lepszą elastyczność w niskich temperaturach. Według testu przeprowadzonego przez znakomitego kierowcę rajdowego Tomasza Kuchara na ośnieżonej, śliskiej drodze samochód na letnich oponach potrzebował na wyhamowanie z prędkości 50 km/h do całkowitego zatrzymania się około 30 metrów więcej niż to samo auto na oponach zimowych.

Rażące niedbalstwo

To niejedyny argument za wymianą opon. Okazuje się, że niedostosowanie ogumienia do warunków atmosferycznych może wiązać się z potencjalnym kłopotem z wypłatą odszkodowania z posiadanego ubezpieczenia autocasco. Wszystko zależy od przyjętych w umowie warunków, które muszą zostać spełnione, aby ubezpieczyciel wziął na siebie odpowiedzialność.

Zakres ochrony i podstawy do wypłaty odszkodowania są dokładnie opisane w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) i warto dobrze się z nimi zapoznać. Towarzystwo może uznać brak opon zimowych za rażące niedbalstwo i na tej podstawie zmniejszyć wysokość odszkodowania.

Szczęśliwie taniej swobody interpretacji nie ma w przypadku obowiązkowej polisy OC i tu ubezpie- czyciel nie może uchylić się od wypłaty odszkodowania. Podobnie jest z pomocą udzielaną w ramach komunikacyjnego assistance. Kierowca może liczyć na wsparcie nawet, wtedy, kiedy spowoduje „dzwon” na letnich gumach. W tym wszystkim jednak nie powinno nam chodzić o zimną kalkulację (opłacalne/nieopłacalne), tylko o bezpieczeństwo nas i naszych pasażerów.

REKLAMA
REKLAMA

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl