Rozterki czyściocha

ZIMĄ MYĆ CZY NIE MYĆ? OTO JEST PYTANIE!

Niektórzy traktują auto jako narzędzie, praktyczny przedmiot. Inni angażują w swoje cztery kółka wiele uczuć, dbają o nie, dopieszczają je i obowiązkowo pucują przy każdej okazji. Czy zimą powinni z tych zabiegów zrezygnować?

PRZEMEK SKOCZEK

Śnieg, breja, błoto, piach i sól, do tego niskie temperatury – nasze samochody przeżywają zimą istne piekło. I szybko się brudzą. Co z tym robić? Szkoły są dwie, jak to mówią: falenicka i otwocka.

REKLAMA

Część kierowców rezygnuje z mycia aut zimą. Po pierwsze, podkreślają, że to nie ma sensu i się nie opłaca, ponieważ to syzyfowa praca. Po drugie, podczas mycia zawsze trochę wody zostanie w zakamarkach, a gdy ta zamarznie, może być niebezpieczna dla różnych elementów samochodu albo powodować kłopoty w rodzaju przymarzania drzwi. Inni, wręcz przeciwnie, regularnie starają się dbać o czystość pojazdów.

Okazuje się, że specjaliści są po stronie tych drugich. Przekonują, że samochody trzeba myć także zimą, która jest dla karoserii zabójcza. Żwir i piach obtłukują lakier, sól dokłada swoje i oto witaj, rdzo! Myjąc auto, usuwamy z niego nie tylko ten brud, ale i sól oraz osady niebezpieczne dla karoserii. Warto pamiętać o dokładnym wymyciu nadkoli oraz progów (tam gromadzi się najwięcej soli i piasku) oraz wytarciu do sucha wszystkich wnęk, w których gromadzi się woda (przy zamkach oraz wokół drzwi).

Ważna uwaga – powinniśmy unikać myjni z mechanicznymi szczotkami, które są dość twarde. Woda nigdy nie spłucze całego piasku i efekty takiego „biczowania” upiaszczonej karoserii mogą być opłakane. Zmatowienie karoserii to najmniejszy z problemów.

W tym wszystkim jest jednak pewien szkopuł. Nie można myć samochodu w czasie mrozów. I nie chodzi tylko o mycie na podwórku przed domem. Dotyczy to też myjni. Z „kąpielami” wstrzymujemy się zatem do chwilowych odwilży, choć w takie dni auto zapewne ubrudzi się, zanim dojedziemy z powrotem do domu.

Może zatem wystarczy podstawowe przygotowanie auta zimą? Umycie i natłuszczenie uszczelek w drzwiach i klapie bagażnika (nie będą nam przymarzać), zabezpieczenie zamków, nawoskowanie lakieru, a przede wszystkim umycie i zabezpieczenie podwozia, które jest najbardziej narażone na kontakt z solą? Na te pytania każdy kierowca odpowie sobie zapewne sam.

REKLAMA
REKLAMA

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl