Niby nie chcą, a… chcą

JÓZEFÓW: WIADUKT CZY TUNEL? – DYSKUSJA NADAL TRWA.

Nie ma zgody wśród mieszkańców Józefowa w kwestii rodzaju bezkolizyjnego przejazdu przez tory w okolicy ulic Cichej i Matejki. Władze miasta chciałyby, aby w tym miejscu był tunel, część mieszkańców woli jednak wiadukt. Samorządowcy obawiają się, że wobec różnicy zdań w tej sprawie PKP zrezygnują z jakiejkolwiek inwestycji.

SYLWIA WYSOCKA

Józefów zabiega o to, aby przy okazji budowy trzeciego toru kolejowego na terenie miasta PKP zlikwidowały dwa przejazdy kolizyjne (przy stacjach PKP Józefów i PKP Michalin) i zastąpiły je przejazdami bezkolizyjnymi.

Co do lokalizacji wiaduktu w ciągu ulic Werbeny i Brücknera nikt już nie ma żadnych wątpliwości. Rada miasta na niedawnym spotkaniu z PKP wybierała do dalszych prac projektowych konkretny wariant takiego przejazdu. Problem jednak pojawił się przy drugim z proponowanych bezkolizyjnych przejazdów: tunelu w ciągu ulic Cichej i Matejki.

Dlaczego w tym miejscu miałby powstać tego typu przejazd bezkolizyjny? Jak tłumaczy wiceburmistrz miasta Marek Banaszek, dla takiego właśnie rozwiązania istnieje ważna decyzja środowiskowa. Jednak do rozpoczęcia prac projektowych nad takim rozwiązaniem potrzebna jest zgoda jednostki nadrzędnej dla tej inwestycji – Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), które zajmuje się wdrażaniem programów i projektów rozwoju infrastruktury transportowej, m.in. współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. PKP PLK, do których Józefów wnioskuje o uwzględnienie tunelu, zwróciły się do CUPT o akceptację rozwiązania. Decyzja w tej sprawie ma zapaść do końca października.

Dla wzmocnienia wniosku PKP PLK władze samorządowe Józefowa planowały, że jeszcze na październikowej sesji podejmą stanowisko, w którym Rada Miasta Józefowa wystąpi do CUPT z wnioskiem popierającym bezkolizyjny, bezpieczny przejazd. Niespodziewanie okazało się, że mieszkańcy ubiegli radnych…

Chcemy wiadukt…

W środę, 18 października reprezentacja mieszkańców Józefowa – głównie z rejonu ulic Cichej i Matejki, skierowała do CUPT, PKP PLK oraz Urzędu Miasta w Józefowie pismo, w którym przedstawiła swoją opinię na temat forsowanego przez miasto rozwiązania.

Mieszkańcy stanowczo podkreślają, że wniosek urzędu miasta jest „nieakceptowany przez społeczność miasta Józefowa, a jego realizacja spotkałaby się z protestami społecznymi”. Autorzy powołują się przy tym na poparcie blisko dwóch tysięcy osób protestujących przeciwko rozwiązaniom proponowanym dla ulic Cichej i Matejki już w latach 2009 i 2012, kiedy to obydwie ulice ich zdaniem miały przejąć ruch tranzytowy.

Teraz mieszkańcy mają podobne obawy. – Nie boimy się w tym miejscu tirów dowożących towar do sklepów, ale dużego natężenia ruchu na ulicach, przy których stoją nasze domy – mówili mieszkańcy podczas spotkania z radnymi 24 października. Do pisma dołączyli oni profesjonalnie przygotowany projekt budowy wiaduktu w rejonie ulic Cichej i Matejki. W piśmie mieszkańcy wprost wnioskują do CUPT o negatywne zaopiniowanie wniosku o budowę tunelu i rozważenie budowy wiaduktu, który łączyłby bezpośrednio ul. Sikorskiego z ul. Piłsudskiego.

…choć możemy przystać na tunel

Już po przekazaniu przez mieszkańców pisma do CUPT swoje stanowisko sformułowała także rada miasta, która zawnioskowała do tej jednostki o akceptację budowy bezkolizyjnego przejazdu i likwidację przejazdu na poziomie szyn przy stacji PKP Józefów. Chociaż rada wprost nie formułuje w tym stanowisku jakiego rozwiązania oczekuje, to jasne jest, że liczy na takie, dla którego jest gotowa i ważna decyzja środowiskowa, czyli tunel.

Do takiego rozwiązania radni starali się przekonać także mieszkańców opowiadających się za budową wiaduktu. Jednym z głównych argumentów samorządowców jest obawa, że w przypadku konieczności przeznaczenia dodatkowych pieniędzy na zaproponowane rozwiązanie (szacunkowo 30-40 mln zł) decydenci, chcąc uniknąć nieplanowanych wydatków, odrzucą wniosek Józefowa. Miasto pozostanie wtedy z problemem jedynego w okolicy przejazdu przez tory na wysokości szyn – niebezpiecznego i najprawdopodobniej często zamkniętego.

W trakcie dyskusji szybko okazało się, że mieszkańcy są gotowi przyjąć takie rozwiązanie, ale pod warunkiem, że projekt tunelu będzie zbliżony do tego, jaki ma powstać
w okolicy ul. Panny Wodnej i ul. Izbickiej w Radości. Mieszkańcy zobowiązali się również do przekazania CUPT kolejnego listu, aby jednak zaakcentować swoje poparcie dla rozwiązania bezkolizyjnego.

– Nie chodzi o wycofanie się z poprzedniego wniosku, bo nadal zakwestionowane rozwiązanie nie jest akceptowane, ale jesteśmy w stanie poprzeć takie rozwiązanie, które nie przebiegałoby w osi ulic Matejki i Cichej, a przede wszystkim nie stwarzałoby możliwości skierowania ruchu tranzytowego w lokalne uliczki – mówi w rozmowie z „Linią” pani Magda, mieszkanka ul. Matejki.

„Nie” dla „nie”!

Głos w sprawie tunelu zabrali również aktywiści z grupy „Nie dla podziału Józefowa przez PKP”. We wtorek, 24 października skierowali pismo do dyrektora jednostki Przemysława Gorgola, w którym wyrażają dezaprobatę dla wniosku mieszkańców z 18 października. Przypominają w nim, że wspomniane w piśmie dwa tysiące podpisów odnoszą się do sytuacji sprzed ośmiu lat, gdy w grę wchodziło faktycznie skierowanie przejazdu tranzytowego ulicami Cichą i Matejki.

Dziś „pozostawienie przejazdu na poziomie szyn jest działaniem na szkodę społeczności Józefowa, zagraża bezpieczeństwu zarówno przekraczających tory kierowców, pasażerów pojazdów, jak i pasażerów pociągów. Dodatkowo oznacza ogromne korki i paraliż komunikacyjny związany z wiecznie zamkniętymi szlabanami” – napisali działacze grupy „Nie dla podziału Józefowa”, podkreślając: „Obecnie jedyną możliwością bezkolizyjnej przeprawy w centrum miasta jest budowa tunelu w okolicy ulic Matejki i Cichej. Tylko dla takiego wariantu istnieje decyzja środowiskowa”.

Sprawa budzi emocje, mimo że wszyscy wydają się rozumieć, iż najlepszym wyjściem jest przejazd bezkolizyjny, a kwestia konkretnych rozwiązań rozstrzygnie się na etapie projektowania wariantów. – Być może niepotrzebnie kruszymy tu kopie – podsumowała jedna z autorek pisma z 18 października.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl