Chcemy tunelu!

JÓZEFÓW: MIESZKAŃCY I WŁADZE NARESZCIE ZGODNI.

Po tym, jak mieszkańcy i samorządowcy przekazali kilka nie całkiem zgodnych ze sobą postulatów dotyczących infrastruktury towarzyszącej budowie trzeciego toru kolejowego w Józefowie, w ubiegłym tygodniu udało się w końcu wypracować wspólne stanowisko. Wszyscy zapewniają, że chcą budowy tunelu w okolicy ulic Cichej i Matejki.

SYLWIA WYSOCKA

Miasto od jakiegoś czasu prowadzi z PKP PLK negocjacje w sprawie zastąpienia przejazdów przez tory w centrum Józefowa i w Michalinie wiaduktem w okolicy ulic Werbeny i Brücknera oraz tunelem w rejonie ulic Cichej i Matejki. Pierwsze rozwiązanie jest już zaakceptowane. W sprawie drugiego decyzja jeszcze nie zapadła, ale budowa tunelu ma obowiązującą decyzję środowiskową. Józefów wystąpił do kolei z wnioskiem o uwzględnienie takiego bezpiecznego rozwiązania. Jego zastosowanie zależy jednak od decyzji CUPT – Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Na wniosek władz Józefowa kolej poprosiła CUPT o wydanie takiej decyzji.

Okazało się, że nie wszyscy mieszkańcy byli zwolennikami tego rozwiązania. 18 października grupa józefowian, mieszkających głównie w okolicach, w których ma powstać inwestycja, przesłała do CUPT, PKP PLK oraz Urzędu Miasta Józefowa pismo. Informuje w nim, że wniosek złożony przez urząd w sprawie budowy bezkolizyjnego skrzyżowania na osi ulic Matejki – Cichej nie jest akceptowany przez mieszkańców, a jego realizacja spotkałaby się z dużymi protestami społecznymi. Autorzy pisma wnioskowali o negatywne zaopiniowanie wniosku przez CUPT. Wprawdzie zgadzali się z tym, że bezkolizyjna przeprawa byłaby dobrym i bezpiecznym rozwiązaniem, ale ich zdaniem bardziej sprawdziłby się w tym miejscu wiadukt. Grupa pokusiła się nawet o przygotowanie i przesłanie do CUPT projektu takiego wiaduktu.

Pod koniec października powstały jeszcze dwa pisma: stanowisko innej grupy mieszkańców znanej z przeprowadzenia akcji „Nie dla podziału Józefowa przez PKP” oraz stanowisko Rady Miasta Józefowa podjęte na październikowej sesji. W pismach tych znajdują się postulaty uwzględnienia bezkolizyjnego przejazdu w rejonie ulic Cichej i Matejki. Biorąc pod uwagę obowiązującą decyzję środowiskową, ich autorzy za realną uważali budowę tunelu.

Sytuacja stawała się mało poważna. Istniało niebezpieczeństwo, że wobec braku zgody mieszkańców organy decyzyjne po prostu wniosek odrzucą. To spowodowało, że zdecydowano o zwołaniu na 8 listopada posiedzenia komisji ładu przestrzennego. Odbyły się na nim konsultacje z udziałem przedstawicieli obu wspomnianych grup mieszkańców w celu sformułowania jednego jasnego przekazu. Udało się wspólnie wypracować stanowisko, które zostało podpisane przez przedstawicieli obu grup oraz przewodniczącego komisji ładu przestrzennego Mariusza Batorskiego. Wszyscy zgodzili się, że należy zastąpić istniejący dziś przejazd w centrum miasta tunelem w okolicy ulic Cichej i Matejki, jednak trzeba zrobić to tak, żeby umożliwiał on tylko ruch lokalny (nie tranzytowy). Dokument zostanie przekazany przedstawicielom PKP PLK.

– Wierzymy, że okazując jedność, rozwialiśmy wszelkie wątpliwości kolejowej spółki dotyczące stosunku mieszkańców Józefowa do budowy bezkolizyjnej przeprawy w centrum miasta. Liczymy na to, że PKP PLK włączą budowę tunelu do projektowanej inwestycji – komentuje Marek Banaszek, zastępca burmistrza Józefowa.

Stanowisko mieszkańców Józefowa w sprawie budowy bezkolizyjnego przejazdu w okolicy ulic Matejki i Cichej

W związku z planowaną modernizacją linii kolejowej nr 7 i budową trzeciego toru szybkiego ruchu uznajemy za konieczną likwidację przejazdu na poziomie szyn przy przystanku PKP Józefów i zastąpienie go przejazdem bezkolizyjnym. Jesteśmy przekonani, że jedynie przejazd bezkolizyjny zapewni mieszkańcom bezpieczeństwo oraz komfort przekraczania torów w centrum miasta. Decyzja środowiskowa dla warszawskiego węzła kolejowego dopuszcza budowę tunelu w centrum w okolicy ulic Matejki i Cichej, dlatego postulujemy o włączenie tej inwestycji do projektu modernizacji.

Najważniejsze założenia projektowanej inwestycji

  1. Budowa drogowej przeprawy przez tory (w rejonie ulic Cichej i Matejki) powinna stanowić bezkolizyjne połączenie pomiędzy ulicami Piłsudskiego i Sikorskiego (drogi powiatowe), w których powinny być umiejscowione najazdy.
  2. Przejazd ma służyć komunikacji wewnętrznej i mieszkańcom Józefowa, a nie ruchowi tranzytowemu.
  3. Wskazane jest wprowadzenie ograniczeń poruszania się tunelem TIR-ów i samochodów powyżej określonej ładowności.
  4. Preferowana koncepcja przeprawy, która najlepiej spełnia oczekiwania mieszkańców, jest wzorowana na jednym z wariantów z Radości i stanowi załącznik do niniejszego stanowiska.
  5. Deklarujemy współpracę z władzami Józefowa oraz projektantami przy projektowaniu ostatecznego rozwiązania przeprawy.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl