Migdały – słodka profilaktyka

Łagodzą stres, obniżają poziom cholesterolu, zapobiegają miażdżycy, pomagają w leczeniu cukrzycy i w dietach odchudzających. Są też idealną przekąską dla kobiet w ciąży, bo zawarty w nich kwas foliowy wspiera rozwój płodu, a jakby tego było mało – orzechy te okazały się świetnym sposobem na mdłości i zgagę.

AGATA LEGAN

Migdały właściwie nie są orzechami, a pestkami migdałowca pospolitego. Drzewo to – mogące osiągnąć wysokość do 10 metrów – pochodzi z Bliskiego Wschodu, gdzie uprawia się je od ponad 5000 lat! Dziś występuje w całej Azji, a także Afryce Północnej, Ameryce, a nawet Europie, m.in. we Włoszech, w Portugalii i Macedonii. Wiodącym pro- ducentem migdałów są miasta Sacramento i San Joaquin w Kalifornii, spory procent tego przemysłu należy też do Iranu, Maroka i Syrii, natomiast w Europie prym wiedzie Hiszpania.

Migdały uchodzą za tłuste i kaloryczne, zresztą słusznie, bo w 100 g jest aż 600 kalorii! Zalecana porcja to jednak ok. 30 g (garść). Może ona z powodzeniem zastąpić mniejszy posiłek, np. drugie śniadanie lub podwieczorek, już samo żucie dwóch czy trzech migdałów zapobiega napadom głodu. Swoją odżywczość zawdzięczają m.in. dużej zawartości białka (porównywalnej nawet z roślinami strączkowymi), sycącemu błonnikowi oraz tłuszczom, przy czym są to przede wszystkim cenne dla zdrowia NNKT, tj. niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Dobre tłuszcze

Regulują one metabolizm, uwrażliwiają na insulinę, obniżają poziom cholesterolu, wspierają w walce z otyłością i nadciśnieniem, działają przeciwzakrzepowo, a tym samym stanowią profilaktykę chorób serca, zawału i udaru mózgu. Za właściwości te współodpowiedzialne są również: zawarta w tych orzechach witamina E, która w towarzystwie tłuszczów lepiej się wchłania, oraz flawonoidy, m.in. zwalczające wolne rodniki i regulujące napięcie ścian naczyń krwionośnych.

Ponadto migdały zawierają niemałe ilości potasu, który dostarcza komórkom substancji odżywczych, stymuluje wydzielanie insuliny, odpowiada za funkcjonowanie systemu nerwowego i mięśni, dotlenienie mózgu, gospodarkę wodną oraz pracę nerek. Stąd poleca się regularne ich spożywanie osobom w stanie przedcukrzycowym oraz z cukrzycą typu 2, tym bardziej że błonnik i NNTK obniżają wchłanianie glukozy w jelitach.

Źródło spokoju

Oprócz potasu migdały są zasobne także w inne składniki mineralne, przede wszystkim mangan, magnez i miedź. Zwiększają one odporność organizmu, działają przeciwbakteryjnie, chronią przed niedotlenieniem oraz zapobiegają zwyrodnieniom stawów i kości. Co więcej, magnez okazał się bardzo pomocny w walce ze stresem, zaburzeniami koncentracji, bezsennością i skurczami mięśni. Wraz z witaminami z grupy B (głównie niacyną, tj. witaminą B3) korzystnie wpływa na układ nerwowy, poprawia pamięć i działa przeciwdepresyjnie.

Z tego względu zaleca się je w diecie osób narażonych na ciągły stres, w stanach potraumatycznych lub wyczerpania psychicznego. Dzięki wysokiej zawartości argininy – aminokwasu wchodzącego w skład karnityny – migdały poprawiają również wydolność mięśni. Poleca się je sportowcom, ale też np. kobietom cierpiącym na zespół napięcia przedmiesiączkowego oraz w czasie ciąży. Migdały mają bowiem pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego i wzrost płodu – zawierają kwas foliowy, a dodatkowo okazało się, że ich żucie to skuteczny sposób na ciążowe nudności i zgagę (zobojętniają kwasy żołądkowe).

Migdałowe specjały

Możliwości kulinarnego wykorzystywania migdałów nie sposób zliczyć. Mogą być samodzielną przekąską, można je jeść obrane lub nie, uprażone, na słono lub słodko, karmelizowane, smażone w miodzie czy oblane czekoladą. Dodaje się je do ciast, owsianek, lodów i mieszanek musli. Drobno posiekane sprawdzą się jako kruszonka do owoców, dodatek do sałatek i dań warzywnych, a także panierka, np. do plastrów cukinii, różyczek kalafiora czy serów. Doskonale komponują się również z rybami i kurczakiem. Mielone stanowią główny składnik marcepanu. Zmiksowane na proszek jako tzw. mąka migdałowa wykorzystywane są do wypieków bezglutenowych. Są też doskonałym surowcem na wegańskie mleko i sery. Szukając inspiracji na ich użycie, warto sięgnąć do przepisów kuchni innych krajów świata. W Hiszpanii np. przyrządza się z nich zupę migdałową z dodatkiem mleka czy naleśniki z kremem z serka homogenizowanego, cukru pudru i migdałowych płatków.

W Walencji popularnym napojem chłodzącym jest tzw. horchata przygotowywana z długo moczonych, mielonych migdałów ziemnych, doprawianych cynamonem. Jego odmiany z dodatkiem wody pomarańczowej lub różanej pije się na wyspach greckich i w Tunezji, gdzie podawane są podczas wesel. Arabowie serwują też migdały w potrawie zwanej tadżin – jest to duszony drób lub jagnięcina na słodko, a w skład potrawki oprócz migdałów wchodzą m.in. śliwki, rodzynki, dymka, czosnek oraz przyprawy korzenne.

Pamiętaj:

  • migdały lepiej kupować pakowane niż na wagę, by móc sprawdzić datę ważności i mieć pewność, że za szybko się nie utlenią;
  • najlepiej przechowywać je w szklanych naczyniach w ciemnym, suchym miejscu;
  • gotowane, pieczone czy prażone tracą część swoich prozdrowotnych właściwości;
  • uważaj na pleśń – jeśli orzechy mają niespecyficzny smak, lepiej ich nie jedz.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl