Kolej dzieli miasto

ZAMKNĄ NA ROK PRZEJAZD W UL. MAJOWEJ.

Zamknięte ulice, przejazdy, nie najlepszy objazd. Miasto będzie rozkopane i zblokowane. Mieszkańcy powinni przygotować się na duże utrudnienia. – Musi być gorzej, żeby potem było lepiej – mówią o modernizacji linii kolejowej na terenie Otwocka przedstawiciele PKP.

ALEKSANDRA CZAJKOWSKA

To tylko kwestia czasu! Już niedługo na dobre zaczniemy odczuwać utrudnienia w ruchu związane z modernizacją linii kolejowej na terenie Otwocka.

– Z końcem stycznia 2018 roku planujemy zamknąć ul. Majową i ruszyć tam z robotami ziemnymi. Będzie można wykonać wykop pod torami, w którym powstanie tunel – mówi projektant. Przejazd przez tory w ul. Majowej zostanie zamknięty na rok. Przez ten czas mieszkańcy, zwłaszcza z terenu Świdra wschodniego i Mlądza, chcąc dojechać do centrum Otwock, będą skazani na uciążliwy objazd. Najbliższy przejazd przez tory będzie w ul. Filipowicza i ul. Żeromskiego.

Władze miasta prowadzą rozmowy z PKP, projektantem i wykonawcą modernizacji linii kolejowej o tym, którymi ulicami poprowadzi objazd. Odbyły się w tej sprawie już dwa spotkania w urzędzie miasta. Nie jest łatwo wypracować jedno rozwiązanie, bo strony miały dwie różne koncepcje wyznaczenia trasy objazdu. Problemem jest też stan techniczny otwockich dróg, które bez remontu mogą nie być w stanie przejąć większego ruchu. Pozostaje również pytanie, kto za to zapłaci – kolej czy miasto.

Objazd ulicami, które trzeba robić

Przedstawiona przez prezydenta propozycja urzędu miasta zakłada objazd ul. Suchą i Marszałkowską do ul. Grunwaldzkiej, następnie przejazd ul. Japońską do ul. Jana Pawła II. Dzięki temu omijamy Szkołę Podstawową nr 5, znajdujące się obok przedszkole i ośrodek zdrowia. Tylko że ul. Sucha i ul. Marszałkowska to drogi gruntowe, które trzeba by utwardzić poprzez ułożenie płyt betonowych, ale nie na koszt miasta.

– Nie akceptujemy wskazanej ul. Ostrowskiej jako części objazdu ze względu na jej szerokość oraz progi zwalniające i szykany. Nasze rozwiązanie jest bezpieczniejsze – mówi Zbigniew Szczepaniak. W przypadku poprowadzenia objazdu ul. Marszałkowską do zrobienia jest blisko kilometrowy odcinek tej ulicy. Trzeba by też przebudować ul. Japońską, a to są dodatkowe koszty dla kolei.

– Jestem w szoku, że w Otwocku nie ma ulic, którymi można by poprowadzić objazdy. Nie sądziłem, że trzeba specjalnie budować nowe drogi na tę okazję – dziwił się obecny na spotkaniu zastępca dyrektora Regionu Centralnego ds. Projektów Unijnych PKP PLK Krzysztof Pietras.

Zdaniem kolei i wykonawcy wyprowadzenie ruchu dużo dalej, tak jak proponuje prezydent, nie jest dobrym rozwiązaniem, bo nie wszyscy kierowcy będą z tego objazdu korzystać. Wskazano jeszcze aspekt finansowy i czasowy, który przemawia na niekorzyść tej propozycji. – Ludzie i tak będą jeździć obok szkoły i przedszkola, bo będą mieli bliżej.
Ul. Japońska to polna droga, gdzie trzeba by wyciąć drzewa, zrobić odwodnienie. To wymaga pozwoleń i czasu, którego nie mamy. Poza tym w przypadku ul. Marszałkowskiej część działek w pasie drogowym jest prywatna – zwrócił uwagę przedstawiciel wykonawcy. – Mówimy o tymczasowym utwardzeniu na zgłoszenie – zauważa prezydent, który nie widzi w tym problemu. Innego zdania jest jednak projektant. – By móc wykonać takie prace, musimy mieć pozwolenie na dysponowanie tym terenem, a otrzymanie go wymaga czasu.

Cały ruch na Reymonta

Kolej i wykonawca jako najlepsze rozwiązanie wskazują puszczenie ruchu obok szkoły i przedszkola. Objazd od ul. Majowej proponują poprowadzić ulicami Wiązowską, Ostrowską
i Słowackiego (zmieniając ruch na jednokierunkowy oraz likwidując na ten czas wysepki i progi zwalniające) i dalej do ul. Reymonta przez górkę, aż do skrzyżowania
z ul. Żeromskiego. – ul. Reymonta jest zbyt wąska, miejscami ma zaledwie 4,5 m szerokości. Nie zmieszczą się tam samochody ciężarowe, jest też słaba widoczność. Dlatego puszczenie tego ruchu do ul. Jana Pawła II, gdzie mógłby się on rozchodzić na inne uliczki, takie jak Japońska czy Zakopiańska, wydaje się najbardziej realnym rozwiązaniem – przekonywał prezydent Otwocka.

– Nikt tych prac przy budowie ulic w styczniu nie wykona. A w konsekwencji my nie rozpoczniemy wtedy prac, bo nie ma uzgodnionych objazdów. To grozi opóźnieniami w realizacji całej inwestycji – przestrzegał z kolei wicedyrektor Pietras. Po jego słowach przedstawiciele miasta odstąpili od forsowanej przez prezydenta wersji poprowadzenia objazdu. – To jest jedyne wyjście, bo nie zdążymy – mówił na spotkaniu przewodniczący rady miasta Jarosław Margielski. Przy czym zaznaczył, że koniecznie trzeba wykonać niektóre prace.

– Tam, gdzie jest najwężej w ul. Reymonta, trzeba wprowadzić ruch wahadłowy albo przesunąć niektóre latarnie i poszerzyć jezdnię – proponował Margielski. Zwrócił też uwagę, że przy tak wyznaczonym objeździe trzeba wybudować tymczasowe ronda na skrzyżowaniu ulic Samorządowej i Reymonta oraz Reymonta i Żeromskiego oraz w miarę dostępności terenu ciąg pieszy z kruszywa (min. 1,25 m szerokości) w ul. Reymonta (od Samorządowej do Żeromskiego). Kolej i wykonawca zgodzili się na te propozycje, podobnie jak na poszerzenie ul. Reymonta z tłucznia (od ul. Westerplatte do Dłuskiego).

Pytanie, co z odcinkiem ul. Reymonta od ul. Samorządowej do Żeromskiego. Zdaniem władz Otwocka jest on w opłakanym stanie. Nie ma tam chodnika, jest pełno dziur w jezdni, a w przyszłym roku, jak planuje kolej, ma on być jednym z głównych ciągów komunikacyjnych po wschodniej stronie torów. Zdaniem projektanta stan tej drogi nie jest taki zły. – Prowadziliśmy już objazdy gorszymi drogami – przyznał projektant. Ostatecznie uzgodniono, że kolej zadba, aby pobocze zostało utwardzone kruszywem. Co do poprawy stanu nawierzchni, miasto ma rozmawiać w tej sprawie z powiatem, aby zrobić to wspólnymi siłami.

Uzgodnioną propozycję objazdu musi teraz zatwierdzić Powiatowy Inżynier Ruchu.

Most będzie gotowy, ale nieprzejezdny

Prace przy budowie tunelu pod przejazdem w ul. Majowej będą miały też wpływ na budowany most przez rzekę Świder. O to, jak się on wpisuje w plany PKP, zapytał radny Andrzej Sałaga. Most ma być gotowy jesienią przyszłego roku, ale wtedy i tak nie będzie można z niego korzystać, bo nie będzie dojazdu. – Przy zamknięciu ul. Majowej ul. Jana Pawła II po tej stronie też zostanie zamknięta na prawie pół roku. Będzie tam przebudowywane całe skrzyżowanie – wyjaśnił projektant.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl