Budują objazd dla pociągów

TYMCZASOWE TORY POMIĘDZY MIEDZESZYNEM A FALENICĄ.

Rewolucja komunikacyjna w Wawrze nabiera tempa. Drogowcy zamknęli już kilkanaście ulic, z którymi styka się budowana właśnie Południowa Obwodnica Warszawy. Trasa ta przecina również tory pomiędzy Miedzeszynem a Falenicą. Kolejarze już rozpoczęli przygotowania do wybudowania ok. 500-metrowego tymczasowego toru, czyli tzw. by-passa kolejowego.

AGNIESZKA JASKULSKA

Budowa obwodnicy w Wawrze idzie pełną parą. „Linia” pisała o zamykanych kolejno ulicach, które przecinają się z trasą POW, a także o utrudnieniach dla kierowców i mieszkańców. To jednak dopiero początek. Niedługo wolniej jeździć mogą również pociągi w kierunku Otwocka. Obwodnica (trasa S2) ma prowadzić pod torami kolejowymi w wykopie. Dlatego roboty drogowe nie ominą torowiska. Pasażerowie obawiają się, że budowa obwodnicy na wiele miesięcy sparaliżuje ruch kolejowy. Jednak drogowcy i kolejarze znaleźli rozwiązanie. Ruch na torach nie będzie wstrzymywany. Pociągi ominą plac budowy, jeżdżąc po dwóch tymczasowych torach, które powstaną pomiędzy istniejącym torowiskiem a zachodnią jezdnią ul. Patriotów.

– Na czas budowy obwodnicy na krótkim odcinku linii kolejowej na wysokości Miedzeszyna powstanie by-pass torowy – tłumaczy Karol Jakubowski z PKP Polskie Linie Kolejowe w Warszawie. A Joanna Szwed z Warbudu, który właśnie buduje obwodnicę w Wawrze (odcinek „C”), podkreśla, że prace związane z wykonaniem by-passa kolejowego już się rozpoczęły. – Nie wpływają one na utrudnienia dla pasażerów pociągów – zapewnia Szwed.

Teren, na którym powstanie tymczasowy układ torowy, znajduje się między obecnym torowiskiem a jezdnią (ul. Patriotów) pomiędzy Miedzeszynem a Falenicą. – By-pass będzie miał około 500 metrów długości. Zacznie się za przejazdem kolejowym na wysokości ul. Szafirowej i ul. Drozdowej, a zakończy na wysokości ul. Prasowej i Dusznickiej – tłumaczy Joanna Szwed.

Rozwiązania takie jak by-passy kolejowe stosuje się bardzo rzadko, właściwie tylko w ostateczności. – Zazwyczaj zamyka się tor dla pociągów i prowadzi tam prace – podkreśla przedstawicielka Warbudu. Jednak wykonawca i kolej uznali, że nie można zamknąć jednego z dwóch torów na kilka lat, czyli do ukończenia budowy obwodnicy. Wzięto pod uwagę to, że w związku z prowadzonymi inwestycjami drogowymi mieszkańcy Wawra i powiatu otwockiego mają teraz problemy, aby dojechać samochodem do stolicy, i dodatkowe poważne utrudnienia na kolei spotęgują paraliż komunikacyjny. Dlatego już od kilku tygodni teren wzdłuż torów i jezdni pomiędzy Miedzeszynem a Falenicą jest utwardzany, porządkowany i równany. Kolejarze przebudują tam sieć trakcyjną i powstanie tymczasowy układ torowy.

– Zabudowa by-passa planowana jest między 26 marca a 14 kwietnia 2018 r. Podczas tych prac ruch pociągów będzie odbywał się jednotorowo w obu kierunkach – zapewnia Karol Jakubowski. Planowany jest również pociąg wahadłowy do Międzylesia. Jednak nie obejdzie się bez utrudnień dla pasażerów. – Prace związane z przełożeniem ruchu na by-pass będą wymagały okresowego zamknięcia jednego toru na czas ok. dwóch tygodni – podkreśla Warbud. – Ruch kolejowy w tym okresie będzie odbywał się wahadłowo po jednym torze – zapowiada wykonawca.

Karol Jakubowski z PKP PLK podkreśla, że by-pass nie wpłynie na organizację ruchu pasażerskiego, ale trzeba liczyć się z drobnymi utrudnieniami. – Funkcjonowanie by-passa kolejowego nie spowoduje wyłączeń w ruchu pociągów. W miejscu by-passa będą one jeździły z nieznacznie mniejszą prędkością, która nie wpłynie na opóźnienia i ruch kolejowy – wyjaśnia Jakubowski.

Informacje na temat ewentualnych utrudnień oraz zmian w organizacji ruchu pasażerskiego w tym okresie będą dostępne w Zarządzie Transportu Miejskiego oraz w PKP PLK – Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl