Noworoczny reset

Za nami okres, w którym jedliśmy i piliśmy więcej niż zwykle, sięgając po niezdrowe posiłki i trunki. Nadmiar zgromadzonych w organizmie toksyn spowalnia nasz metabolizm, powoduje dolegliwości żołądkowe, spadek energii, a nawet uczucie przemęczenia i pogorszenie nastroju. Nie ma na co czekać – pora na szybki detoks!

AGATA LEGAN

Celem detoksu nie jest – i warto to zapamiętać, aby uniknąć ewentualnej frustracji – odchudzanie, ale jak najszybsze oczyszczenie organizmu z niezdrowych produktów ubocznych przemiany materii. Odpowiednio skomponowana jedno-, kilku- lub maksymalnie kilkunastodniowa dieta pomoże w odtruciu organizmu i przywróceniu równowagi w ciele, ale jeśli rzeczywiście chcemy odczuć jej zbawienne skutki, trzeba przeprowadzić ją mądrze, a najlepiej – potraktować jak początek pracy nad nowymi, zdrowymi nawykami żywieniowymi.

Głodówka to nie dieta

Jedną z najpopularniejszych w ostatnim czasie metod odtruwania organizmu jest tzw. lemon detox, polegający na piciu przez niemal dwa tygodnie wyłącznie wody z cytryną oraz – w mniej radykalnym wariancie – dodatkiem miodu i imbiru. Dietetycy są jednak zgodni, że tego typu głodowanie może przynieść więcej szkody niż pożytku, szczególnie zimą, kiedy osłabiony aurą organizm potrzebuje pełnowartościowych pokarmów bogatych w witaminy i minerały.

Żadnego rodzaju głodówek czy restrykcyjnych diet nie zaleca się nastolatkom, kobietom w ciąży, osobom w podeszłym wieku oraz chorym, zwłaszcza po przeszczepach, chemioterapii czy udarach. Także młode i zdrowe osoby nie powinny stosować takich metod dłużej niż dwa dni. Wypijanie szklanki wody z imbirem i cytryną polecane jest jednak na czczo, nawet na co dzień, bo doskonale filtruje jelita.

Płyny przede wszystkim

Oczyszczenie organizmu rozsądną dietą ma za zadanie sprawić, by wątroba odetchnęła i zaczęła znów poprawnie funkcjonować, a organizm wrócił do równowagi zarówno tej kwasowo-zasadowej (jakość pokarmów), jak i energetycznej (ich ilość). W mądrym procesie detoksykacji liczy się więc nie tylko to, co jemy, ale także dostosowanie wielkości posiłków do trybu życia, np. rodzaju aktywności czy wykonywanej pracy.

Jeśli efektem świąteczno-sylwestrowego biesiadowania jest niestrawność lub zgaga, na początku pokarmy stałe warto zastąpić płynami, np. lekkostrawnymi zupami warzywnymi i sokami, najlepiej również z warzyw. Witaminy, mikroelementy, błonnik i antyoksydanty, których są źródłem, to najważniejsze składniki diety. Warto sięgnąć po wysoko mineralizowane wody i działające moczopędnie oraz rozkurczowo ziołowe herbaty, m.in. z mniszka lekarskiego, rozmarynu, majeranku, rumianku, ostropestu, kminku, kopru czy melisy, a także napary ze skrzypu lub macierzanki.

Zbawienne herbaty

Kubek ciepłej herbaty nie tylko rozgrzewa, ale stymuluje wydzielanie soków żołądkowych, przez co skutecznie wspomaga trawienie i łagodzi uczucie przejedzenia. Spalanie tłuszczów stymulują zwłaszcza zielone herbaty, czerwone z kolei pomagają uporać się ze skutkami spożycia alkoholu.

W okresie detoksu warto sięgnąć po napar z imbiru, który zwiększy produkcję soków trawiennych i przyspieszy przemianę materii. Na wszelkie rodzaje niestrawności pomogą żucie natki pietruszki oraz siemię lniane, które jest także dobrym lekiem na zgagę. Do herbat zamiast cukru można dodać miód albo suszone (bez cukru!) owoce, np. aronię, jagody czy maliny. Spośród owoców wybierz też ananasy, grejpfruty, suszone śliwki i daktyle.

UWAGA: w procesie odtruwania lepiej ograniczyć ilość spożywanych owoców do minimum (ale nie należy całkowicie z nich rezygnować). Ich soki mogą podrażniać żołądek, a ponadto większość z nich jest słodka i ma wysoki indeks glikemiczny.

Pełnowartościowe posiłki

Dobra dieta to taka, która dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników. Powinna się więc składać przede wszystkim z warzyw, pełnych ziaren zbóż, roślin strączkowych, alg morskich, ryb oraz tłuszczów roślinnych zawierających nienasycone kwasy tłuszczowe, tj. głównie omega-3. Smażenie najlepiej zastąpić gotowaniem na parze, duszeniem czy pieczeniem bez tłuszczu, np. w tzw. rękawie.

Przywracaniu równowagi kwa- sowo-zasadowej doskonale posłużą również kiszonki i kefiry, które zawierają naturalne probiotyki, a osłabiony organizm będą świetnie wspierać kiełki i nasiona. Co ważne, pierwszy posiłek należy spożyć w ciągu 30 minut po przebudzeniu, a następne jeść w małych ilościach co dwie-trzy godziny. Jest to istotne nie tylko ze względu na usprawnienie metabolizmu, ale może też stanowić doskonały punkt wyjścia do zmiany nawyków żywieniowych na stałe.

Ważne zmiany

Dieta oczyszczająca będzie o wiele skuteczniejsza, jeśli wraz z codziennym menu zmienimy także inne zwyczaje. W tym okresie (a najlepiej na zawsze) warto zatem:

  • zwiększyć aktywność fizyczną, szczególnie na świeżym powietrzu;
  • wysypiać się, pamiętając, że szczególnie ważne są godziny przed północą;
  • zadbać o swój stan psychoemocjonalny, tj. w miarę możliwości ograniczyć stres, pośpiech i negatywne emocje.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl