Planują czwarty tor na odcinku Otwock-Wawer

Z PILAWY DO WARSZAWY TYLKO DO KOŃCA ROKU.

Modernizacja linii kolejowej idzie pełną parą. Z Pilawy do Otwocka będzie można podróżować tylko do końca roku. Wtedy roboty ruszą w kierunku powiatu otwockiego. Inwestor podsumowuje dotychczasowe prace i zdradza, że po stronie Wawra prawdopodobnie zostaną wybudowane cztery, a nie jak dotychczas planowano, trzy tory.

AGNIESZKA JASKULSKA

Modernizacja linii kolejowej nr 7 Warszawa–Lublin, która ruszyła w połowie 2017 r,. idzie pełną parą, chociaż pojawiają się pewne opóźnienia. Związane są one z nieprzewidzianymi pracami na przejazdach, na których tory krzyżują się z drogami. – Mimo sporych trudności nie zwalniamy tempa. Modernizacja linii to nie tylko kwestia wybudowania samej sieci trakcyjnej, ale przede wszystkim budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które ze względu na bezpieczeństwo są dla nas priorytetem – tłumaczy Wiesław Ogłoblin, dyrektor projektu, z którym rozmawialiśmy podczas briefingu prasowego zorganizowanego w poniedziałek, 22 stycznia na stacji w Pilawie. Inwestorem kolejowego przedsięwzięcia są PKP Polskie Linie Kolejowe.

W pierwszej fazie przebudowywany jest odcinek między Pilawą a Lublinem. – Obecnie w Pilawie trwa rozbiórka starych peronów. Demontowane są tory, rozjazdy, oświetlenie i sieć trakcyjna. Roboty potrwają prawdopodobnie do końca tego roku – podkreśla Mirosław Siemieniec z PKP PLK. – Wykonawca zdjął pięć kilometrów starej sieci trakcyjnej i wbił ponad sto fundamentów pod nowe słupy. Trwają prace przy budowie tunelu dla pieszych – podkreśla Mirosław Siemieniec. Ponadto spółka PKP PLK wybuduje w Pilawie Lokalne Centrum Sterowania, które dzięki systemom komputerowym usprawni prowadzenie ruchu pociągów z Otwocka do Pilawy.

Pod koniec roku wykonawca będzie kontynuował roboty w kierunku Otwocka. – W grudniu planujemy zamknąć odcinek od Pilawy do Otwocka. Istniejący tor zostanie wymieniony na nowy, będzie także dobudowany drugi tor – mówi Wiesław Ogłoblin, dyrektor projektu. Na trasie Otwock-Pilawa zgromadzono już materiały do budowy nowych torów, m.in. 20 tysięcy podkładów, około
14 tysięcy ton tłucznia i kruszyw.

– Prowadzimy także inne prace modernizacyjne na tym odcinku linii kolejowej. Trwają prace na stacji PKP Otwock, budowany jest wiadukt w ul. Orlej i już przygotowujemy się do budowy bezkolizyjnego skrzyżowania w ul. Majowej w Świdrze – wylicza Wiesław Ogłoblin. Zostanie tam zrobiony tunel dla samochodów. Dyrektor projektu podkreśla, że dzięki modernizacji miasto zyska aż kilka dwupoziomowych skrzyżowań. – Wiąże się to z utrudnieniami, za co przepraszamy. Wszystkie zmiany komunikacyjne, zamykanie dróg konsultujemy i uzgadniamy z ich zarządcami i urzędem miasta – podkreśla dyrektor projektu.

Wiesław Ogłoblin dodaje, że tereny w pobliżu stacji, może udostępnić na tymczasowy parking dla samochodów. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli dotrzeć do stacji i przesiąść się do pociągu. Z takiego rozwiązania korzysta wielu mieszkańców Pilawy i powiatu garwolińskiego. Jednak część osób wybiera dojazd do stacji zastępczą linią autobusową, którą zapewnia inwestor. Podobnie będzie w powiecie otwockim.

Co w sprawie kolejnego etapu modernizacji na odcinku od Otwocka do Warszawy? – Jest ona na razie w fazie ostatnich uzgodnień i tworzenia dokumentacji projektowej – zdradza Wiesław Ogłoblin. – Na tym odcinku w pierwotnym planie jest budowa trzech torów. Jednak rozważamy wybudowanie kolejnego. Cztery tory miałyby być od stacji w Wawrze aż do Otwocka – tłumaczy dyrektor projektu. I podkreśla:

– Prace na odcinku Warszawa–Wawer ruszą w pierwszym kwartale 2020 roku. Wtedy roboty będą bardzo zaawansowane – mówi Ogłoblin. I dodaje, że linia kolejowa od Warszawy w stronę Dęblina i Lublina ma bardzo duże znaczenie dla ruchu regionalnego i lokalnego. – Kiedy skończymy modernizację, podróżni będą zadowoleni – zapewnia Wiesław Ogłoblin. Zakończenie wszystkich prac na kolejowej „siódemce” planowane jest na 2022 rok.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl