Z Karczewa autobusem do PKP

Plany nowej linii ZTM

Władze Karczewa i Otwocka starają się wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego (ZTM) uruchomić nową linię autobusową. Ma ona połączyć gminy i dowozić ich mieszkańców, także z osiedli Ługi i Morskie Oko, do stacji PKP.

ALEKSANDRA CZAJKOWSKA

W piątek, 26 stycznia w auli magistratu spotkali się otwoccy radni z komisji spraw społecznych, zdrowia i porządku publicznego oraz karczewscy radni z komisji ds. rozwoju gospodarczego i ochrony środowiska. W rozmowach uczestniczyli także prezydent Zbigniew Szczepaniak oraz naczelnik wydziału rozwoju gospodarczego i strategii z urzędu w Karczewie Józef Michałowski. Przedstawiciele obu samorządów mieli wybrać wariant trasy nowej linii autobusowej w odniesieniu do propozycji ZTM.

Pod uwagę były brane dwie trasy: dłuższa zahaczająca o osiedle Morskie Oko i kościół na Ługach (ok. 10,5 km) oraz krótsza z pętlą przy kościele w Karczewie (ok. 5,8 km). W obu przypadkach autobus w godzinach szczytu będzie kursował co 40 minut, a w pozostałych godzinach co 60 minut. W sumie, jak proponuje ZTM, w dni robocze mają być 22 kursy dziennie.

Oczywiście, dłuższa trasa jest też droższa. To koszt ok. 490 tys. zł rocznie. Podział finansowania ma być następujący: ZTM – 20 proc., Otwock i Karczew po 40 proc. Krótsza trasa ma kosztować ok. 280 tys. zł rocznie. ZTM rekomenduje samorządom właśnie ten wariant. Otwoccy i karczewscy radni chcieliby jednak, żeby autobus kursował dłuższą trasą.

– Ta trasa spełnia oczekiwania zarówno mieszkańców osiedli Morskie Oko i Ługi, jak i osiedla Warszawska w Karczewie. Nie jest to najkrótszy wariant, ale chociaż na początek trzeba wypracować jakiś kompromis, aby później, gdy autobus zacznie już kursować, wprowadzać ewentualne zmiany. Zależy nam, żeby uruchomić jakąkolwiek linię autobusową z Ługów i osiedla Morskie Oko – mówił na spotkaniu przewodniczący rady miasta Jarosław Margielski.

– Przy tak długiej trasie to nie będzie linia dojazdowa do PKP dla mieszkańców osiedla Morskie Oko. Dojazd do stacji PKP zajmie mniej więcej godzinę. To będzie trasa rekreacyjna – podkreślał prezydent Szczepaniak. – Powinniśmy zastanowić się nad niezależną linią, która prowadziłaby ul. Batorego i zakręcała w ul. Kraszewskiego i ul. Kuklińskiego,
a potem przy kościele na Ługach – uważa prezydent.

Jarosław Margielski przypomniał, że takim rozwiązaniem nie są zainteresowani sąsiedzi z Karczewa, a ma to być wspólne przedsięwzięcie, zwłaszcza że wtedy koszty funkcjonowania linii byłyby mniejsze. – Trudno się nie zgodzić z prezydentem, że nie jest to najszybsza trasa, ale nie ma alternatywy. Dyskutujemy z Karczewem o wspólnej linii, na którą musimy znaleźć pieniądze i wypracować kompromis dotyczący przebiegu trasy. Proszę ograniczyć wydatki bieżące, to uruchomimy dodatkową, bezpośrednią linię – odpowiedział przewodniczący rady miasta. – Wiadomo, że wszystkich mieszkańców nie zadowolimy, a nam zależy, żeby autobus zaczął kursować jak najszybciej. Potem możemy wprowadzić jakieś zmiany – dodał radny Marcin Kraśniewski. Podobnego zdania są radni z Karczewa.

– Linia ZTM ma służyć przede wszystkim mieszkańcom chcącym dotrzeć na stację PKP. Jaka by to nie była trasa, będzie to i tak duży postęp, bo w Karczewie nie ma żadnej linii ZTM. Korzystając z biletów ZTM, jest taniej, bo płaci się za jeden bilet. Mamy ograniczenia budżetowe, może w przyszłym roku uda się zwiększyć tę częstotliwość poprzez zarezerwowanie większej kwoty na ten cel – podkreśla radny Piotr Kwiatkowski. Według Mateusza Stanaszka
trzeba tak negocjować umowę z ZTM, aby kursy w godzinach szczytu były jak najczęstsze, a nie co 40 minut. –W rozmowach z ZTM kładliśmy nacisk, aby kursy były skorelowane z przyjazdami pociągów. Jeśli przyjmiecie państwo dłuższy wariant, to zgodnie ze wstępnymi ustaleniami gmina Karczew miałaby płacić za przejazd na odcinku z miasta do szpitala powiatowego. Długość przejazdów po stronie Karczewa jest nieproporcjonalna do długości linii przejazdu autobusu po Otwocku – zaznaczył naczelnik Michałowski. Ze strony Otwocka nie było sprzeciwu.

Radni obu komisji wybrali dłuższy wariant trasy, którą negatywnie zaopiniował ZTM, z możliwością rozszerzenia jej jeszcze o pętle na osiedlu Ługi. Zwrócili się z wnioskiem, aby burmistrz Karczewa wspólnie z prezydentem Otwocka jak najszybciej zorganizowali spotkanie z przedstawicielami ZTM w celu omówienie funkcjonowania nowej linii autobusowej. Trzeba będzie jeszcze przekonać do tego wariantu ZTM.

DŁUŻSZA TRASA, KTÓRĄ WYBRALI RADNI
Pętla przy kościele na Ługach – ul. Generalska – ul. Kuklińskiego – ul. Kraszewskiego – rondo – ul. Wyszyńskiego – ul. Świderska – ul. Warszawska – ul. Mickiewicza – ewentualny wjazd na pętle na osiedlu Ługi – ul. Karczewska – ul. Batorego – ul. Olszowa – ul. Przewoska – ul. Andriollego – ul. Orla – ul. Kupiecka.

KRÓTSZA TRASA, KTÓRĄ PROPONUJE ZTM
Pętla przy kościele w Karczewie – ul. Mickiewicza – pętla na osiedlu Ługi – ul. Karczewska – ul. Batorego – ul. Olszowa – ul. Przewoska – ul. Andriollego – ul. Orla – ul. Kupiecka.

 

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl