Paraliż w centrum miasta i mniej pociągów

ZAMKNIĘTO PRZEJAZD PRZEZ TORY W ŚWIDRZE.

Modernizacja linii kolejowej nabrała już tempa. Zamknięcie przejazdu drogowego na ul. Majowej w Otwocku zbiegło się z udostępnieniem tego pod wiaduktem kolejowym na ul. Orlej. Wykonawca szykuje się już do zamknięcia kolejnego przejazdu na ul. Żeromskiego. Podróżujący koleją również nie mają lekko. Teraz będzie mniej pociągów, wydłuży się czas jazdy, a ich czekają przesiadki do komunikacji zastępczej linii ZS7.

AGNIESZKA JASKULSKA

W poniedziałek, 26 lutego zamknięto jedno z najważniejszych skrzyżowań w Otwocku, którym kierowcy mogli szybko dotrzeć np. do „Nadwiślanki” czy Trasy Lubelskiej. Chodzi o przejazd kolejowy na ul. Majowej koło stacji PKP w Świdrze. Firma Budimex, która prowadzi prace budowlane w ramach modernizacji linii kolejowej, informuje, że zamknięty został fragment ul. Majowej od skrzyżowania z ul. Górną aż do skrzyżowania po drugiej stronie torów z ulicami Grunwaldzką i Jana Pawła II. Objazd będzie możliwy ul. Reymonta, która została poszerzona, lub po drugiej stronie torów ul. Kołłątaja (skrzyżowanie ul. Majowej z ul. Górną jest nieprzejezdne). Piesi także nie mają lekko. Najlepiej dotrzeć do stacji kolejowej w Świdrze od ul. Jasnej i ul. Kukułczej (od strony rzeki Świder).

Kolej zamknęła przejazd na Majowej, ale jednocześnie udostępniła ten pod wiaduktem na ul. Orlej, na co z niecierpliwością czekali nie tylko mieszkańcy Otwocka. Firma Budimex zaznacza jednak, że przejadą tamtędy pojazdy o wysokości do dwóch metrów. – Od poniedziałku (26 lutego) na skrzyżowaniu ul. Powstańców Warszawy i ul. Orlej obowiązuje poprzednia organizacja ruchu – zapewnia Magdalena Janus z PKP PLK. Teraz trzeba liczyć się z tym, że centrum Otwocka stanie w korkach. Większość kierowców, omijając zamknięty przejazd na Majowej, będzie próbowała przejechać przez centrum miasta.

Pod wiaduktem w Otwocku będą mogły przejechać jedynie pojazy o wysokości do dwóch metrów. Pozostałe będą zmuszone korzystać z przejazdu strzeżonego w ciągu ulic Żeromskiego i Filipowicza

Tunel w Radości, Falenicy i wiadukt w Michalinie

Ulice korkują się nie tylko w Otwocku. Niedługo w Wawrze, gdzie już trwa budowa południowej obwodnicy, będzie jeszcze więcej utrudnień. W Falenicy i Radości rozpocznie się budowa bezkolizyjnego skrzyżowania z tunelem dla samochodów. – Budowa dwupoziomowych skrzyżowań będzie realizowana w ramach drugiego etapu prac na linii nr 7 na odcinku Warszawa Wschodnia–Otwock – tłumaczy Karol Jakubowski z PKP PLK.

– W ramach tej inwestycji powstaną tunele pod torami w ciągu ul. Izbickiej w Radość oraz ul. Walcowniczej w Falenicy,
a także wiadukt nad torami w ciągu ulic Werbeny i Brucknera na wysokości Michalina. Prace zostaną wykonane w latach 2020–2022. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej – zaznacza Jakubowski.

Pasażerów również czeka gehenna

W związku z pracami, które rozpoczęły się w poniedziałek na przejeździe kolejowym na ul. Majowej w Otwocku, zamknięto jeden tor do Świdra. Dlatego część pociągów z Warszawy będzie dojeżdżała tylko do stacji PKP Świder. To oznacza dla pasażerów mniej pociągów i wydłużenie czasu podróży, a także przesiadki do autobusu. – Od poniedziałku pociągi SKM oraz KM na odcinku Falenica–Otwock będą jeździć po jednym torze. Część pociągów linii S1 zostanie skrócona do stacji Falenica lub Świder – wylicza Magdalena Janus z PKP PLK. I dodaje, że zmiany mają obowiązywać do końca marca. Szczegółowy rozkład jazdy pociągów został wcześniej ustalany razem z przewoźnikami. Jest on dostępny na stronie www.portalpasazera.pl.

Zastępcza linia ZS7

Dla pasażerów uruchomiono zastępczą linię autobusową – ZS7. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie informuje, że od poniedziałku, 26 lutego aż do niedzieli, 25 marca wprowadza się zmiany w komunikacji kolejowej na odcinku Warszawa–Otwock.

– W związku z budową tunelu drogowego w ciągu ul. Majowej w Otwocku zamknięto jeden z torów na odcinku Świder –Otwock – informuje ZTM. – Część pociągów linii S1 dojedzie tylko do Falenicy lub do stacji w Świdrze. Dlatego uruchomiona zostaje autobusowa linia zastępcza ZS7, która kursuje w 1 i 2 strefie – tłumaczy ZTM.

Trasa linii ZS7: PKP FALENICA 02 – Bysławska (powrót: Młoda, Derkaczy, Bysławska) – Patriotów – Marszałka Józefa Piłsudskiego – Hugona Kołłątaja – Stanisława Staszica – Powstańców Warszawy – Orla– ORLA 02 (powrót: Orla, Świderska). Przystanek graniczny: WĄSKA.

W związku z tym ZTM uruchomił przystanki: ŚWIDER–KOŚCIÓŁ 01 i 02, ŚWIDER 01 i 02, RZEMIEŚLNICZA 01 i 02. Od 26 lutego do 25 marca będzie obowiązywać wzajemne honorowanie biletów ZTM i Kolei Mazowieckich. Bilety ZTM wydane na II strefę zachowają ważność w autobusach linii ZS7 na odcinku WĄSKA–PKP FALENICA.

Do wakacji zbudują tunel i wiadukt

Pierwszy etap prac potrwa do 25 marca. Najpierw będzie zamknięty tor nr 2 – patrząc z Otwocka w kierunku Warszawy. – Roboty zaczną się od likwidacji obecnego przejazdu. Dalsze prace zostaną wykonane etapami. Najpierw powstanie jedna konstrukcja na torze, a potem prace przeniosą się na drugi tor – tłumaczy Karol Jakubowski z PKP PLK. – Dopiero potem zostaną zbudowane tzw. ścianki szczelne zabezpieczające nasyp kolejowy przed osunięciem. Potem wykonawca rozpocznie wykop w ziemi i budowę konstrukcji obiektu – wylicza Jakubowski.

PKP PLK podkreślają, że roboty idą pełną parą i prawdopodobnie uda się zbudować bezkolizyjne skrzyżowanie na ul. Majowej znacznie szybciej, niż pierwotnie planowano. – Zakończenie wszystkich prac zaplanowane jest na początku sierpnia – obiecują PKP PLK. Kolej przygotowuje się już do kolejnego etapu inwestycji – budowy drugiego bezkolizyjnego skrzyżowania na
ul. Żeromskiego w Otwocku.

Czytelnicy komentują

  • To jakiś koszmar. Kierowcy wymuszają pierwszeństwo, wciskają się i trąbią na innych. Na ulicach jest chaos – irytuje się pani Sylwia. – W niektórych miejscach, np. na Armii Krajowej, powinno się zrobić tymczasową sygnalizację. W porannym i popołudniowym szczycie policjanci z drogówki powinni kierować ruchem. To nienormalne, żeby przez kilkanaście minut czekać na możliwość skręcenia – zaznacza nasza Czytelniczka.
  • Paraliż jest już w okolicy przejazdu kolejowego na ul. Żeromskiego. Trudno wyjechać ul. Armii Krajowej i w ogóle poza miasto – komentuje pan Damian.
  • Inny nasz Czytelnik sugeruje, że powinno się zrobić zakaz lewoskrętu z ul. Poniatowskiego w ul. Filipowicza (w stronę torów). – Wystarczy, że jeden kierowca chce skręcić, i już za nim robi się korek – komentuje pan Filip. I dodaje, że światła od strony ul. Poniatowskiego powinno się wydłużyć chociaż o kilka sekund, co pomoże wielu kierowcom szybciej przejechać przez skrzyżowanie.

Utrudnienia dla pasażerów:

  • część pociągów KM zostanie odwołana lub dojedzie tylko do Falenicy,
  • niektóre pociągi SKM dojadą tylko do Świdra, n pociągi będą miały wydłużony czas przejazdu,
  • ZTM zorganizował zastępczą komunikację autobusową od Falenicy do Otwocka – linia ZS7, niektóre połączenia KM będą kursowały w zwiększonym zestawieniu.

Zmiany na trasie Minibusa

  • W związku z wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu na ul. Majowej (zamknięcie odcinka od skrzyżowania z ul. Górną aż do skrzyżowania z ul. Grunwaldzką) autobusy linii „Mlądz” zostaną skierowane na objazd ulicami: Majową – Słowackiego – Reymonta – Dłuskiego – Warszawską. Przystanki zastępcze zostaną zlokalizowane w okolicach ul. Słowackiego i ul. Majowej na wysokości Szkoły Podstawowej nr 5 w Otwocku.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl