Rozkopią Trakt Lubelski

WIATY, ŚCIEŻKA I KAWAŁEK NOWEGO ASFALTU.

Trakt Lubelski, który jest jedną z kluczowych dróg w Wawrze, od lat czeka na modernizację. Drogowcy remontują go „po kawałku”. W końcu mieszkańcy wzięli sprawy w swoje ręce. W budżecie obywatelskim na 2019 r. znalazło się aż kilka projektów dotyczących Traktu Lubelskiego na łączną kwotę niemal pół miliona złotych!

AGNIESZKA JASKULSKA

To jedna z najważniejszych i najdłuższych ulic w Wawrze. Trakt Lubelski łączy Wał Miedzeszyński (od ronda niedaleko Plaży Romantycznej nad Wisłą) z ul. Płowiecką. To jeden z najpopularniejszych skrótów kierowców, którzy uciekając przed korkami, zjeżdżają z Wału na Trakt Lubelski i wyjeżdżają w okolicach stacji PKP w Wawrze. Trakt Lubelski przecina m.in. osiedla Zerzeń i Las, dlatego mieszkańcy od lat domagają się jego przebudowy.

– Na tej drodze zawsze był ruch. To popularny skrót nie tylko dla mieszkańców Zerznia czy Anina, ale także dla kierowców spoza Wawra, m.in. z powiatu otwockiego – tłumaczy mieszkający w pobliżu Traktu pan Arkadiusz. – Teraz, kiedy w okolicy trwa budowa Południowej Obwodnicy Warszawy i na drogach jest ciasno ze względu na utrudnienia i objazdy, Trakt Lubelski stał się jednym z najważniejszych skrótów, którymi kierowcy mogą uciec przed korkami – dodaje mieszkaniec Wawra.

I podkreśla, że ulica jest rozjechana i dziurawa, dlatego od lat wymaga modernizacji. W wielu miejscach nie ma tam nawet zatok autobusowych (autobusy komunikacji miejskiej korzystają z przystanków usytuowanych na jezdni). – Czasami z przejazdem po Trakcie mają problemy nawet kierowcy autobusów. Stan drogi w wielu miejscach jest fatalny – irytuje się inny mieszkaniec osiedla Las.

W tym roku drogowcy planują przebudowę fragmentu Traktu Lubelskiego między ul. Zwoleńską a ul. Borowiecką. Chodzi o kompleksowy remont jezdni i chodników oraz wybudowanie dwóch rond na skrzyżowaniach Traktu z ulicami Zwoleńską i Bronowską. Mieszkańcy osiedla Zerzeń, Sadul czy Nowy Wawer nie chcą już dłużej czekać na obiecane inwestycje. Dlatego w budżecie obywatelskim na 2019 r. zgłosili aż kilka projektów na łączną kwotę 467 tys. zł.

Dzielnicowa 01 i Dzielnicowa 02 (projekt Kingi Ostapiuk)

Jeden z pomysłów dotyczy postawienia wiaty na przystankach „Dzielnicowa 01” i „Dzielnicowa 02” na Trakcie na wysokości ul. Dzielnicowej, obok marketu Lidl. Autorka projektu zaznacza, że wiaty byłyby po dwóch stronach ulicy (w obu kierunkach jazdy autobusu). Podkreśla, że „jest to przystanek przy osiedlu domów jednorodzinnych, przy zabudowie wielorodzinnej (bloki) oraz przy budynku użyteczności publicznej (ZGN) i markecie spożywczym. Brak wiaty przystankowej powoduje, że mieszkańcy nie są chronieni przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi”. Inwestycja ma kosztować 72 tys. zł.

Wiaty pomiędzy ulicami Lucerny a Zwoleńską (projekt Beaty Fraczak)

Kolejny projekt zgłoszony przez mieszkankę Wawra również dotyczy wiat przystankowych przy Trakcie. Chodzi o ich ustawienie na przystankach zlokalizowanych wzdłuż wyremontowanego odcinka Traktu Lubelskiego, pomiędzy ul. Lucerny i ul. Zwoleńską. Projekt obywatelski dotyczy kilku przystanków: „Lebiodowa 01”, „Lebiodowa 02”, „Kombajnistów 01”, „Kombajnistów 02”, „Zerzeń 01” (wraz z poszerzeniem peronu przystankowego), „Zerzeń 02”. Autorka tłumaczy, że obecnie w tym miejscu Traktu nie ma wiat przystankowych, co zdecydowanie utrudnia korzystanie z komunikacji publicznej przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Szczególnie dotyczy to najmłodszych mieszkańców Wawra, którzy dojeżdżają autobusami do placówek oświatowych
i kulturalnych. Koszt tej inwestycji to 195 tys. zł.

Trasa pieszo-rowerowa (projekt radnego Michała Żebrowskiego)

Ciąg pieszo-rowerowy miałby powstać od ronda Trakt Lubelski/ul. Zwoleńska do ul. Przygodnej – ścieżka będzie prowadziła niedaleko Szkoły Podstawowej nr 109. To liczący zaledwie 190 metrów odcinek, ale połączy się on z dwukilometrową ścieżką rowerową, której budowa wzdłuż Traktu Lubelskiego rozpocznie się jeszcze w tym roku. Autor zaznacza w projekcie, że w tym roku „Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych planuje remont ul. Trakt Lubelski na odcinku od ronda Trakt Lubelski/Zwoleńska do planowanego ronda Trakt Lubelski/Borowiecka. W jego ramach planuje się budowę ścieżki rowerowej o długości prawie dwóch kilometrów wzdłuż zachodniej strony Traktu”.

Autor podkreśla, że dzięki projektowi obywatelskiemu będzie można przedłużyć ten dwukilometrowy odcinek o dodatkowe 190 metrów, co umożliwi uczniom bezpieczne dotarcie rowerem wprost na teren SP nr 109. Inwestycja ma kosztować aż 200 tys. zł.

Projekt przewiduje jednak wiele kosztownych prac, m.in. rozbiórkę istniejącego starego chodnika, roboty ziemne, wybudowanie asfaltowej nawierzchni w ciągu pieszo-rowerowym, a także przesunięcie pięciu słupów oświetleniowych. Autor projektu podkreśla, że budowa niespełna 200-metrowego odcinka w ramach budżetu obywatelskiego będzie „doskonałym impulsem dla władz m.st. Warszawy i Zarządu Dróg Miejskich, który jest właścicielem (zarządcą) Traktu Lubelskiego, do wydłużenia bezpiecznej drogi dla rowerów poprzez budowę w najbliższych latach ciągu pieszo-rowerowego na kolejnych odcinkach Traktu”.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl