Pomysły na dworzec

JAKIE ZMIANY PLANUJĄ PKP?

Prace nad projektem modernizacji otwockiego dworca PKP mają rozpocząć się jeszcze przed wakacjami. Zostanie on dostosowany dla podróżnych i odrestaurowany w swoim historycznym kształcie. Mieszkańcy też mogli zabrać głos w tej sprawie.

ALEKSANDRA CZAJKOWSKA

W środę, 14 marca w Teatrze im. Jaracza odbyło się otwarte dla mieszkańców spotkanie z przedstawicielami PKP w sprawie planowanych zmian w środku i na zewnątrz dworca. Mimo zmiany godziny z porannej na popołudniową z zaproszenia skorzystało tylko kilkanaście osób. Obecni byli też otwoccy radni i wiceprezydent Piotr Stefański.

Przedstawiciele PKP zaprezentowali wstępne koncepcje planowanych zmian, m.in. jak ma się zmienić teren wokół dworca, gdzie zostaną umiejscowione przystanki autobusowe, parkingi. Rozmawiano o tym, jak powinien wyglądać układ komunikacyjny przed dworcem. Padło też pytanie, czy przed sam dworzec powinny podjeżdżać autobusy, czy potrzebna jest tam pętla. – Mamy
w mieście prezydenta, urząd miasta i radnych, dlatego takie tematy powinniście załatwić w trybie roboczym, a nas zaprosić na konsultowanie, czy chcemy tych rozwiązań, czy nie – zabrał głos pan Jerzy.

Mieszkańcy zwrócili też uwagę na wycinkę drzew w okolicy dworca. – Tu rósł piękny starodrzew, a zrobiliście teraz łysą polanę. Czy są planowane jakieś nasadzenia? Na ile te drzewa zagrażały bezpieczeństwu? – dopytywał pan Krzysztof. Nasadzenia mają być, tylko przedstawiciele PKP nie wskazali gdzie. – Nie znamy szczegółów planów PLK, tzn. po której stronie ma być budowany tor, a to ma znaczenie – mówili. Padło też pytanie, dlaczego sprzed dworca został wycięty wiekowy kasztanowiec. – Czasami takie drzewa są zagrożone, zwłaszcza kasztanowce. Chorują w miastach ze względu na tę zarazę, która przyszła do nas z Chorwacji, Bałkanów. Bez powodu zwykle takich rzeczy się nie robi, tylko za zgodą Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska lub innego organu środowiskowego – wyjaśnili przedstawiciele inwestora.

Przybyłych na spotkanie interesowało też, czy w związku z modernizacją dworca będzie on zamknięty na jakiś czas, czy pozostanie otwarty w trakcie budowy. – To zależy od zakresu robót i możliwości takiej organizacji prac budowlanych, aby umożliwić pasażerom bezpieczne korzystanie z dworca – mówili inwestorzy.

Mieszkańcy pytali też, czy zegary, zarówno ten na zewnątrz, jak i w środku budynku, zostaną naprawione. Przedstawiciele PKP zapisali tę uwagę. Poruszono również sprawę wieży ciśnień w okolicy dworca, którą miasto mogłoby przejąć i zagospodarować.

Na pytanie o spodziewane zmiany okazało się, że planowane są: przebudowa wejścia na dworzec, wymiana nawierzchni, zatoki dla taksówek przed dworcem i remont placu przed jego budynkiem. Nie zabraknie też miejsc postojowych dla rowerów i parkingów dla niepełnosprawnych. Przy tej okazji wiceprezydent Stefański zasugerował, aby PKP uwzględniły w projekcie zagospodarowania terenu miejsce dla wypożyczalni rowerów miejskich. Historyczne elementy dworca zostaną zachowane.

Rozpoczęcie prac projektowych planuje się w czwartym kwartale 2018 roku, a prace budowlane między pierwszym kwartałem 2020 r. a trzecim 2021 r. Konsultacje z mieszkańcami mają być kontynuowane. A

Plan dla dworca:

  • dostosowanie funkcji dworca dla użytkowników,
  • projektowanie użytecznej i przyjaznej przestrzeni wokół dworca z zielenią, stojakami na rowery i parkingami dla samochodów,
  • poprawa informacji w obszarze dworca,
  • podniesienie komfortu oczekujących na podróż.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.