Siedem rond, tunel i wiadukt

JÓZEFÓW: MIESZKAŃCY OCENILI PROJEKTY PRZEJAZDÓW PRZEZ TORY.

Wydaje się, że mimo uwag mieszkańcy Józefowa akceptują proponowane przez kolej rozwiązania dotyczące bezkolizyjnych przepraw przez tory, które powstaną przy okazji budowy tzw. trzeciego toru. Chodzi o wiadukt
w okolicy ulic Brücknera i Werbeny oraz tunel w okolicy ulic Cichej i Matejki. Na spotkaniu z mieszkańcami władze miasta zaprezentowały wstępne koncepcje tych przejazdów.

SYLWIA WYSOCKA

Rozwiązania projektowe przygotowane przez PKP PLK omówiono 14 marca podczas posiedzenia komisji ładu przestrzennego i ochrony środowiska, na które władze miasta zaprosiły też mieszkańców. Jak zaznaczył wiceburmistrz Marek Banaszek, chodziło o to, żeby zorientować się, czy proponowane rozwiązania są przez nich do zaakceptowania.

Uwagi mieszkańców nie dotyczyły tylko przepraw przez tory, ale też przebudowy torów i towarzyszących temu elementów. Zebrani domagali się, żeby miasto naciskało na kolej w sprawie montażu ekranów akustycznych oraz zbudowania tzw. cichego toru. W tej ostatniej sprawie zapowiedzieli nawet, że jeśli zajdzie potrzeba, są gotowi wzmocnić ten nacisk poprzez zbiórkę podpisów za takim rozwiązaniem.

Same koncepcje wiaduktu i tunelu, które były już omawiane, nie budziły większych emocji. Nawet mimo że ronda (w sumie będzie ich siedem, w tym cztery towarzyszące tunelowi) będą dość mocno ingerować w okoliczne nieruchomości. – Przy podobnych inwestycjach nie da się tego uniknąć – mówił wiceburmistrz Banaszek. Uspokajał, że mieszkańcy dostaną odszkodowania. Te kwestie będą przedmiotem indywidualnych negocjacji z właścicielami nieruchomości. – W tym przypadku ingerencja jest stosunkowo niewielka. Według naszych szacunków nie przekroczy
2,7 tys. m2 łącznie na kilkunastu działkach, przy czym nie przewiduje się żadnych wyburzeń. Trzeba jednak pamiętać, że mamy do czynienia z koncepcją, a nie projektem, który szczegółowo określi wszystkie parametry – zaznaczył wiceburmistrz.

Duża liczba rond wzbudziła trochę kontrowersji. W przypadku tunelu w okolicy ulic Cichej i Matejki dwa ronda będą tzw. nawrotowe. Wyjazd z tunelu skieruje ruch prosto. Chcąc wybrać przeciwny kierunek, trzeba będzie dojechać do ronda, na którym można płynnie zawrócić. Jedna z mieszkanek proponowała, aby ze względu na oszczędności z nich zrezygnować. Argumentowała, że kierowcy będą mogli skorzystać z już istniejących rond. Ten pomysł nie zyskał ogólnej aprobaty, wręcz przeciwnie, inni uczestnicy spotkania postulowali, żeby ronda zostawić. Mieszkańcy prosili także, aby w przypadku tunelu miasto starało się nakłonić projektantów do „przesunięcia” rond maksymalnie w kierunku terenów kolejowych lub zmniejszenia ich średnic w taki sposób, by jak najmniej ingerowały w prywatne nieruchomości.

Pozostałe uwagi mieszkańców dotyczyły ścieżek rowerowych, przystanków autobusowych, zjazdów z rond. Uczestnicy zaproponowali także, żeby miasto rozważyło przeprowadzenie inwentaryzacji stanu budynków przed rozpoczęciem inwestycji w celu zabezpieczenia interesów mieszkańców w przypadku negatywnego wpływu inwestycji na nieruchomości.

Uwagi mieszkańców zostały zaprotokołowane i razem z sugestiami opracowanymi przez urząd będą argumentami w negocjacjach z PKP, które odbędą się za dwa tygodnie. Koncepcje tunelu i wiaduktu dostępne są w wersji elektronicznej na stronie internetowej www.jozefow.pl.

Przebudowa przejazdów związana jest z inwestycją kolejową na linii nr 7. Modernizacja będzie polegać m.in. na budowie trzeciego toru, którym pociągi mają poruszać się z prędkością 160 km/h. Obecnie trwa przygotowanie dokumentacji projektowej. Inwestycja będzie realizowana w latach 2020-2022, inwestorem (także przepraw przez tory) jest kolej.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl