Ekrany przy torach nie podzielą miasta

Co zmieni się na stacji, gdzie znajdą się windy, przejścia dla pieszych i dlaczego nie będzie ekranów akustycznych? PKP Polskie Linie Kolejowe zdradzają szczegóły dotyczące modernizacji linii kolejowej w Otwocku. Inwestycja jest prowadzona w ramach przebudowy odcinka Warszawa–Lublin, która ma zakończyć się w 2020 roku.

AGNIESZKA JASKULSKA

Modernizacja, która rozpoczęła się w połowie 2017 roku, idzie pełną parą. Prace na wysokości Otwocka są już zaawansowane. Krajobraz wzdłuż torów z tygodnia na tydzień zmienia się nie do poznania. Na przejeździe na ul. Majowej robotnicy kopią już tunel pod torami. Trwają intensywne prace przy budowie nowego wiaduktu kolejowego nad ul. Orlą. Dalej powstaje też przejście podziemne na wysokości teatru przy ul. Armii Krajowej.

– W ramach modernizacji wybudowane zostanie przejście podziemne na wysokości teatru i urzędu miasta, które będzie wyposażone w pochylnie przy wyjściach – tłumaczy Karol Jakubowski z PKP Polskie Linie Kolejowe. Podobne powstaje już na stacji PKP w Otwocku pomiędzy ul. Warszawską (na wysokości parkingu i osiedla pomiędzy ul. Czaplickiego i ul. Kościelną) a ul. Świderską. Przejściem podziemnym będzie można wyjść na wysokości bazarku „Rampa”. – Przejścia na wysokości teatru i dworca będą dostosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się – zaznacza Karol Jakubowski. I dodaje, że większe bezpieczeństwo i lepszą komunikację dla mieszkańców zapewnią dwa nowe tunele drogowe, które zastąpią przejazdy kolejowo-drogowe na ul. Majowej i ul. Żeromskiego (kolej już przygotowuje się do budowy wiaduktu na przejeździe ul. Żeromskiego).

400-metrowe perony

Co zmieni się na stacji kolejowej? Niemal wszystko. Dworzec zostanie dostosowany dla podróżnych i odrestaurowany w swoim historycznym kształcie. Zainstalowane będą również nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne, oświetlenie i nagłośnienie. „Linia” pisała o tym na początku marca. – Odnowiona stacja w Otwocku będzie bardziej funkcjonalna i lepiej przystosowana do obsługi pasażerów – podkreślają PKP PLK. – Trzy perony przejdą kompleksową przebudowę. Będą dostosowane dla osób o ograniczonej mobilności – zaznacza Jakubowski.

Nowe perony będą jednak znacznie dłuższe niż teraz. Zmieni się również ich kształt (szczegóły widać na infografice PKP PLK).

– Perony 1 i 2 będą miały z jednej strony 400-metrową, a z drugiej 200-metrową krawędź. Natomiast trzeci peron będzie miał 200 metrów długości – tłumaczy Karol Jakubowski. Dwa nowe perony będą kończyły się na wysokości zlikwidowanego już pieszego przejścia przez tory. Znajdowało się ono na wysokości ul. Rzemieślniczej i klubu Smok od strony ul. Warszawskiej. Właśnie dlatego, że wydłużą się perony, przejście przez tory musiało zostać zlikwidowane. Zamiast niego powstanie przejście podziemne pomiędzy parkingiem a bazarkiem „Rampa”.

W mieście pociągi będą zwalniały

PKP PLK podkreślają, że po modernizacji stacja będzie bezpieczniejsza dla pasażerów. – Dojście na perony zapewni nowe przejście podziemne, które będzie wyposażone w dwie windy. Pasażerowie dojdą nim na tzw. perony wyspowe – tłumaczy Karol Jakubowski. Natomiast przy wyjściach na zewnątrz stacji znajdą się pochylnie, które ułatwią wejście i wyjście osobom niepełnosprawnym, matkom z dziećmi w wózkach czy podróżnym z dużą liczbą bagaży.

Jak podkreśla przedstawiciel PKP PLK, niezależnie od długości peronów przy wszystkich będą mogły zatrzymywać się pociągi podmiejskie. I dodaje: – Układ torów na stacji Otwock będzie dostosowany do maksymalnej prędkości pociągów wynoszącej do 120 km/h – wyjaśnia Jakubowski. Inne prędkości będą osiągały pociągi poza terenem miasta. Dodatkowy tor, po którym prawdopodobnie będą kursowały pociągi dalekobieżne, zostanie wybudowany po prawej stronie, patrząc w kierunku Lublina. Na zmodernizowanym odcinku pociągi pasażerskie mają osiągać prędkość 160 km/h, a towarowe 120 km/h. PKP PLK tłumaczą, że maksymalne prędkości pociągi rozwiną np. na odcinkach poza stacjami. Oznacza to, że pociągi dalekobieżne, które nie będą zatrzymywały się np. w Otwocku, zwolnią, jadąc przez miasto.

Zamiast ekranów będą szyny bezstykowe

Mieszkańcy terenów położonych przy modernizowanej linii kolejowej obawiają się uciążliwości związanych z hałasem. Wiele emocji wzbudza pomysł montowania ekranów akustycznych, które z jednej strony wyciszą dźwięki, ale z drugiej oszpecą miasto i podzielą teren na dwie części. Karol Jakubowski zapewnia, że przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac kolej przeprowadziła wiele pomiarów m.in. związanych z hałasem. Jednak linia kolejowa to nie droga ekspresowa, gdzie często montuje się ekrany akustyczne. – Kolej nieraz stosuje inne rozwiązania, zwłaszcza w miastach i na terenach zabudowanych. W przypadku modernizacji linii nr 7 są stosowane najnowsze technologie, które pozwalają wyciszyć hałas – zapewniają PKP PLK.

Karol Jakubowski mówi wprost: – Projekt budowlany nie przewiduje budowy ekranów akustycznych w rejonie stacji Otwock. Aby ograniczyć hałas generowany przez przejeżdżające pociągi, w tym rejonie zastosowane zostaną tory bezstykowe i podkłady ograniczające odgłosy – tłumaczy Jakubowski. Wiele lat temu stosowano inne technologie, tory były układane i dosuwane do siebie, a pomiędzy nimi znajdowała się mała przerwa. To właśnie przez to było słychać charakterystyczny stukot. Teraz nowa technologia eliminuje ten „defekt”, bo – jak tłumaczą kolejarze – szyny będą łączone bezstykowo, dzięki czemu jadący pociąg jest znacznie cichszy. Dlatego modernizacja linii nr 7 obejmuje wymianę torowiska. W tym nowym znajdują się m.in. specjalne elementy pochłaniające drgania przejeżdżającego pociągu, a pomiędzy szynami układa się nowe podkłady i wysypuje odpowiednią ilość tłucznia. Trzeba dodać, że kursujące pociągi również są coraz nowocześniejsze (przy kołach posiadają elementy pochłaniające wstrząsy). – Między innymi te czynniki mają wpływ na to, że modernizowana linia się wyciszy – zaznacza Karol Jakubowski.

I dodaje, że podobne rozwiązania mają być zastosowane także na kolejnym etapie modernizacji torów po stronie Wawra.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl