Nic się nie ukryje

POWIAT: CO WYKAŻE AUDYT SZPITALA?

Najprawdopodobniej w wakacje poznamy wyniki audytu spółki Powiatowe Centrum Zdrowia, czyli szpitala przy ul. Batorego w Otwocku. Zarząd powiatu zdecydował o tym, żeby firma zewnętrzna przeprowadziła taki audyt. Oprócz diagnozy dokument będzie zawierał elementy programu naprawczego dla szpitala.

SYLWIA WYSOCKA

O przeprowadzeniu profesjonalnego audytu przez firmę zewnętrzną w spółce PCZ mówiło się co najmniej od czasu, kiedy prezesem szpitala była Anna Sikora (2015 r.). Mimo to szpital do tej pory nie doczekał się takiej kontroli. Do pomysłu powrócono pod koniec 2017 r., kiedy to na zgromadzeniu wspólników spółki, na wniosek starosty powiatu, zdecydowano o zleceniu audytu. W lutym 2018 r. na sesji rady powiatu pojawiła się zapowiedź przeprowadzenia audytu, ale później sprawa przycichła. Na kwietniowej sesji wice- starosta Paweł Rupniewski na pytania radnych dotyczące audytu odpowiedział, że nie został on jeszcze rozpoczęty.

– Faktycznie, trochę o nim zapomnieliśmy, ale będziemy starali się wyłonić wykonawcę i przeprowadzić audyt – zapowiedział Rupniewski.

W połowie maja na posiedzeniu zarządu powiatu sprawa audytu ponownie została poruszona. Tym razem prezentowano już oferty, które złożyły firmy chętne do wykonania takiego badania. Jak powiedział w rozmowie z „Linią” wicestarosta, pojawiły się dwie oferty. Jednak nie wyłoniono jeszcze firmy, która wykona audyt.

– Odłożyliśmy to na kolejne posiedzenia, natomiast na podstawie ofert ustaliliśmy zakres tego, co będzie badane. Zdecydowaliśmy, że wyślemy do kilku innych firm zapytania ofertowe i wyboru dokonamy najprawdopodobniej na kolejnych posiedzeniach zarządu – mówi wicestarosta Rupniewski.

Zarząd chce, by zakres audytu był dość szeroki. To znaczy, żeby oprócz analizy stanu faktycznego zawierał także propozycje, co zrobić, by poprawić sytuację szpitala. – To będzie kompleksowa analiza stanu spółki, łącznie ze wskazaniem możliwości rozwoju i ewen- tualnie zagrożeń, jakie mogą się na tym terenie pojawić i utrudnić prowadzenie działalności medycznej – mówi wicestarosta. I dodaje. – Chcemy, by firma zbadała finanse i strukturę zatrudnienia, ale także by audyt wykazał m.in. takie elementy jak osadzenie spółki w pewnej rzeczywistości na naszym obszarze, czyli uwzględniając wszystkie placówki medyczne, wskazał, jakimi działalnościami można by się jeszcze zająć, aby zaistnieć na rynku komercyjnym. Chcemy ponadto, by ten audyt zawierał także program naprawczy. Bo oprócz tego, że prezes szpitala Ewa Wojciechowska opracowuje dziś swój program naprawczy, warto także posiłkować się pomysłami firm zewnętrznych. Jeżeli jako powiat wydajemy jakieś pieniądze, to dobrze byłoby wydać je również na to, żeby mieć rzetelną informację nie tylko o stanie spółki, ale także by dostać wskazówki, które mogłyby pomóc w restrukturyzacji – uważa Rupniewski.

Termin, do którego zarząd powiatu chciałby najpóźniej wykonać audyt, to okres wakacyjny. Koszt jego przeprowadzenia szacowany jest maksymalnie na 50 tys. zł.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl