(Nie)bezpieczni rowerzyści

JÓZEFÓW: WIĘCEJ ŚCIEŻEK TO TEŻ WIĘCEJ WYKROCZEŃ.

Rośnie liczba ścieżek rowerowych, coraz częściej przesiadamy się więc z samochodów na dwa kółka. Jednak zdarza się, że lekceważymy przy tym zasady bezpieczeństwa. – Jednym z większych obecnie problemów są wykroczenia, których dopuszczają się rowerzyści – przyznaje komendant straży miejskiej w Józefowie Mirosław Kułak.

SYLWIA WYSOCKA

Temat rowerzystów pojawił się podczas poświęconej bezpieczeństwu w mieście komisji przestrzegania prawa i porządku publicznego z udziałem wszystkich miejskich radnych oraz przedstawicieli policji i straży miejskiej. Okazuje się, że odkąd zaczęła wzrastać liczba ścieżek rowerowych, a kolejne kampanie społeczne promowały modę na jazdę na rowerach, wzrosła także liczba zachowań, które nie tylko stanowią wykroczenia przeciwko przepisom Kodeksu drogowego, ale są po prostu niebezpieczne. Bywa, że rowerzyści nie zwracają uwagi na innych użytkowników dróg, ścieżek rowerowych i ulic, jeżdżą bez trzymania kierownicy, bez odpowiedniego oświetlenia i nagminnie przejeżdżają na rowerach przez przejścia dla pieszych. Trudno jednak dotkliwie karać za drobne wykroczenia, bo to mogłoby odstraszać od jazdy rowerem. Trzeba znaleźć sposób, aby umiejętnie przestrzegać przed zachowaniami, które mogą okazać się tragiczne w skutkach nie tylko dla rowerzystów.

– W większości rowerzyści nie zsiadają z pojazdów, żeby przejść przez pasy, jeżdżą wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego ulicą, jeżdżą bez odpowiedniego oświetlenia – wyliczał podczas wspomnianej komisji komendant straży miejskiej w Józefowie Mirosław Kułak. – Chociaż ogółem liczba upomnień głosowych wydawanych przez operatorów monitoringu miejskiego w porównaniu z poprzednim rokiem zmalała, to spośród wszystkich 1877 komunikatów duża część dotyczyła np. braku odpowiedniego oświetlenia rowerowego – mówi komendant, przypo-minając, że wszystkie tego typu zachowania wpływają na wzrostliczby wypadków z udziałem rowerzystów. Kilka dni temu takie zdarzenie miało miejsce na pasach, na które wyjechała młoda rowerzystka. Nastolatka została potrącona przez samochód.

Warto podkreślić, że nauka prawidłowych zachowań powinna zaczynać się już od przedszkola.

– Zdarzały się takie sytuacje, w których rodzic, jadąc „bez trzymanki”, po zatrzymaniu twierdził, że nie wiedział, że tak nie wolno, a jadące z nim dzieci już to wiedziały, bo przeszły odpowiednie szkolenie w naszym Miasteczku Ruchu Drogowego – przyznaje komendant straży miejskiej. – Wiemy, że jedna z placówek edukacyjnych ma nawet kartonowy samochód, dzięki któremu uczy najmłodszych mieszkańców właściwych zachowań na drodze. Jestem pewny, że to zaprocentuje, choć dopiero za kilka lat – komentuje komendant.

Obowiązki cyklisty

Rower musi być wyposażony w:

  • co najmniej jeden działający hamulec,
  • sygnał dźwiękowy o nieprzeraźliwym dźwięku,
  • z przodu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej,
  • z tyłu – co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej.
  • Ponadto komfort jazdy zwiększają wygodny strój i rękawiczki. Kask na głowie i odblaski (np. kamizelka) to nieobowiązkowe, ale dla każdego świadomego rowerzysty niezbędne elementy stroju.
  • Miejscami przeznaczonymi do ruchu rowerów są przede wszystkim droga dla rowerów i pas ruchu dla rowerów oraz pobocze. W przypadku braku takich miejsc rowerzysta porusza się po jezdni. Zobowiązany jest do jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Środkiem pasa ruchu może się poruszać, jeśli umożliwia on opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku.

Z chodnika można korzystać tylko w szczególnych przypadkach:

  • gdy rowerzysta opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
  • gdy szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej dwa metry i brakuje wydzielonej drogi oraz pasa ruchu dla rowerów;n warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).
  • Korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych kierujący rowerem ma obowiązek jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Zabroniona jest jazda bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach, podobnie jak jazda obok innego uczestnika ruchu. Wyjątkowo dopuszczalna jest jazda po jezdni obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
  • Rowerzysta przejeżdża przez jezdnię tylko po przejeździe dla rowerów. Chcąc przedostać się na drugą stronę drogi po przejściu dla pieszych, ma obowiązek zejść z roweru – wówczas prowadząc go, pchając lub ciągnąc, staje się pieszym. Jazda wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych zagrożona jest karą grzywny w wysokości 100 zł.

Rowerzyście nie wolno:

  • kierować rowerem w stanie nietrzeźwości, w stanie po spożyciu alkoholu lub zażyciu środka działającego podobnie jak alkohol;
  • korzystać podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl