Opłaty na raty i wymiana liczników

Ponowny odczyt liczników, rozłożenie płatności na raty, a przede wszystkim jak najszybsza wymiana wodomierzy – to obietnice złożone przez prezesa OSM Józefa Smorąga mieszkańcom, którym naliczono wysokie dopłaty za zużycie wody

SYLWIA WYSOCKA

Na przełomie czerwca i lipca do części mieszkańców osiedli Otwockiej Spółdzielni Mieszkaniowej wraz z rozliczeniem za wodę trafiła informacja o dopłacie, którą muszą uiścić do końca lipca. Wynikała ona z różnicy pomiędzy odczytem wodomierzy w ich mieszkaniach a wodomierzem głównym w budynku. Różnice podzielone zostały pomiędzy mieszkańców proporcjonalne do powierzchni użytkowej ich lokali. Najwięcej muszą więc zapłacić właściciele dużych mieszkań.

Dopłaty nie dotyczą mieszkańców wszystkich osiedli i bloków. W niektórych nie naliczono dopłat, ale w innych według rachunków trzeba zapłacić dodatkowo nawet kilkaset złotych. Wielu mieszkańców nie zgadza się na to. Zwracają uwagę na nie do końca określony powód tak znaczących różnic w odczytach oraz sposób naliczenia dopłaty. Na łamach „Linii” prezes OSM Józef Smorąg zapowiedział już, że spółdzielnia jak najszybciej będzie chciała zminimalizować problem poprzez wymianę zużytych wodomierzy. Według prezesa to właśnie wysłużone liczniki mogą być przyczyną różnic w odczytach. Obietnicę tę prezes powtórzył podczas spotkania z jednym z mieszkańców Marcinem Kowalczykiem, który reprezentuje grupę niezadowolonych lokatorów. Próbował on wynegocjować m.in. całkowite odstąpienie OSM od dopłat za wodę lub chociaż zwolnienie z nich emerytów, których opłaty dotknęły najbardziej. Jednak prezes nie zgodził się na to.

– Nie możemy darować nikomu naliczonej różnicy, natomiast zobowiązujemy się do przeprowadzenia ponownego rozliczenia dla tych kilku budynków, w których dopłaty są najwyższe. Wynik rozliczenia zostanie rozłożony na następne lata w taki sposób, żeby opłata nie była dotkliwa dla mieszkańców – tłumaczy w rozmowie telefonicznej z „Linią” Józef Smorąg.

– Jeżeli ktoś ma mniejszą dopłatę, a chce ją zapłacić w ratach – przyjmujemy takie wnioski, nie naliczając odsetek. Żeby w przyszłości zminimalizować problem, postaramy się jeszcze w tym roku wymienić wodomierze w blokach, w których wystąpiły największe dopłaty – głównie na osiedlu Ługi i Stadion. Jeśli wtedy sytuacja diametralnie się nie poprawi, będziemy szukać innych przyczyn różnic w odczytach – zapowiada prezes.

Niezadowoleni mieszkańcy założyli  w internecie grupę, w której jest już prawie 700 osób. Nie wykluczają wystąpienia na drogę prawną przeciwko zarządowi, a nawet zapowiadają powszechną mobilizację w celu zwołania walnego zgromadzenia członków OSM i odwołania zarządu spółdzielni. Niektórzy zastanawiają się nad bardziej radykalnymi środkami, a więc skierowaniem sprawy do prokuratury, która miałaby zbadać, czy władze spółdzielni nie działają na szkodę mieszkańców, dopuszczając do niegospodarności. – OSM wie o stratach wody od wielu lat. Aż trudno w to uwierzyć, ale nie zrobiono nic, żeby to naprawić. Wcześniej mieszkańcy płacili różnicę, nawet o tym nie wiedząc–mówi jedna z osób reprezentujących lokatorów.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl