Trzeci tor w Świdrze?

KOLEJ PODSUMOWUJE KOLEJNY ETAP ROBÓT.

Prace na linii kolejowej na wysokości Otwocka wchodzą w zaawansowaną fazę! Na ul. Majowej jest już nowy wiadukt kolejowy. Od września pociągi znów kursują z Otwocka do Warszawy. PKP PLK podsumowują dotychczas wykonane roboty i zdradza szczegóły dotyczące dalszych prac, m.in. na ulicach Orlej i Żeromskiego. Informują też, kiedy ruszy komunikacja zastępcza z Otwocka do Celestynowa i Pilawy.

AGNIESZKA JASKULSKA

Modernizacja linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin, która ruszyła w połowie 2017 roku, idzie pełną parą, chociaż podczas prac ziemnych pojawiło się wiele niespodzianek. Okazało się, że na terenach kolejowych znajduje się wiele różnych kabli i instalacji, do których nikt się nie przyznawał. Kolej zadała sobie sporo trudu, aby odnaleźć właściciela.

– Najważniejsze w tej części inwestycji jest zamontowanie m.in. instalacji elektrycznej i nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem, które zapewnią bezpieczeństwo, ułatwią pracę dyżurnemu, ale także będą dużo mniej awaryjne niż te ze starszą technologią – tłumaczyli przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych podczas briefingu prasowego, który odbył się we wtorek, 28 sierpnia na stacji w Otwocku. I podkreślają, że w nastawni kolejowej „Ot”, która steruje wszystkimi rozjazdami na stacji przy pomocy urządzeń przekaźnikowo-komputerowych, będzie znajdowało się centrum naszpikowane technologią, gdzie dyżurny ma nadzorować cały ruch kolejowy w okolicy. – Modernizacja linii nr 7 to inwestycja na kolejne kilkadziesiąt lat. Budujemy ją zupełnie od nowa, stosując nowoczesne rozwiązania i technologie, np. bezstykowe szyny. Jadąc pociągiem po zmodernizowanej linii, nie będzie już słychać charakterystycznego stukotu. Pociąg będzie dosłownie sunął po szynach, dlatego ekrany nie podzielą miasta na dwie części, tak jak np. w Legionowie – podkreśla Karol Jakubowski z PKP PLK.

I dodaje, że na wysokości Otwocka pociągi będą kursowały z prędkością ok. 120 km/h. Do 160 km/h rozpędzą się dopiero za miastem.

Wiadukt na Majowej i Żeromskiego

Krajobraz wzdłuż torów zmienił się nie do poznania, zwłaszcza na ul. Majowej w Otwocku, gdzie powstaje bezkolizyjne skrzyżowanie drogowo-kolejowe. Od skrzyżowania z ul. Górną aż do skrzyżowania po drugiej stronie torów z ulicami Grunwaldzką i Jana Pawła II powstaje tunel dla samochodów. W czasie wakacji był wymieniany wiadukt kolejowy (dlatego w lipcu i sierpniu nie kursowały pociągi pomiędzy Otwockiem a Świdrem).

– Od strony ul. Grunwaldzkiej obok wiaduktu kolejowego (nad tunelem) w ul. Jana Pawła II także powstaje wiadukt drogowy, którym kierowcy dojadą do obecnie budowanego mostu na rzece Świder – tłumaczą robotnicy. W połowie września będzie kładziona płyta, która połączy ul. Jana Pawła II nad tunelem. W ramach bezkolizyjnego skrzyżowania na Majowej powstaną też dwa małe ronda, chodniki i ścieżki rowerowe. – W miejscu przejazdu kolejowo-drogowego na ul. Majowej powstał już wykop, w którym będą jezdnia oraz chodniki dla pieszych. Stawiane są ściany dojazdu do tunelu – tłumaczy w rozmowie z „Linią” Karol Mazurek, kierownik kontraktu PKP PLK. I podkreśla, że plac budowy na Majowej jest bardzo rozległy, a roboty są zaawansowane i często skomplikowane.

– Podobne bezkolizyjne skrzyżowanie będziemy budować na ul. Żeromskiego. Tam jednak projekt jest mniej skomplikowany, a obiekt prostszy. Powstaną tunel dla samochodów
i wiadukt kolejowy. Natomiast dla pieszych i rowerzystów zostanie wybudowane przejście podziemne, ale znajdzie się ono obok tunelu. Prace na ul. Żeromskiego rozpoczną się, gdy zakończymy roboty na Majowej. To kwestia kilku miesięcy. Planujemy zakończyć je pod koniec roku – zapewnia Karol Mazurek.

Trzeci, a może czwarty?

Kierownik kontraktu PKP PLK zdradził w rozmowie z „Linią”, że obok wiaduktu kolejowego na ul. Majowej, gdzie obecnie są dwa tory, w przyszłości jest możliwość dobudowania trzeciego toru.

– Modernizacja na odcinku Wawra nadal jest w fazie ostatnich uzgodnień i tworzenia dokumentacji projektowej – tłumaczy Karol Mazurek. W pierwotnym planie jest budowa trzech torów. Jednak inwestor rozważa wybudowanie kolejnego – cztery tory miałyby ciągnąć się od stacji w Wawrze aż do Otwocka – tłumaczy dyrektor projektu. Prace na odcinku Warszawa – Wawer ruszą w pierwszym kwartale 2020 roku – „Linia” pisała o tym w lutym.

Autobusem do Celestynowa i Pilawy

Tunel na ul. Majowej będzie przejezdny dla kierowców dopiero po otrzymaniu wszystkich pozwoleń.

W tym samym czasie na ponad rok zostanie zamknięty przejazd na ul. Żeromskiego, gdzie rozpocznie się budowa tunelu dla samochodów oraz wiaduktu kolejowego.

– W związku z tym pasażerów dojeżdżających pociągami od strony Pilawy czekają utrudnienia. W grudniu planujemy zamknąć ruch pociągów na odcinku Otwock – Pilawa – podkreśla Karol Mazurek. I dodaje, że kolej zapewni pasażerom komunikację zastępczą. Autobusy będą kursowały na odcinku Otwock – Celestynów – Pilawa (podobnie jak w wakacje autobusy kursowały pomiędzy PKP Otwock a PKP Świder i PKP Falenica).

Pogłębią ul. Orlą pod wiaduktem na początku roku

Równolegle prowadzone są prace na ul. Orlej. Jeden wiadukt jest już prawie gotowy. Drugi, od strony ul. Warszawskiej, po której obecnie kursują pociągi w stronę Pilawy, dopiero zostanie zmodernizowany.

– W najbliższych tygodniach przyspieszymy prace na wysokości ul. Orlej – zapewnia Mazurek.

Tu znajdzie się „przejazd techniczny” dla pociągów jadących na plac budowy na zamkniętym dla ruchu odcinku Otwock – Pilawa. W tym samym czasie zostanie dokończona budowa podziemnego przejścia dla pieszych i rowerzystów na wysokości teatru przy ul. Armii Krajowej w Otwocku. Obecnie zostało wykonane wejście do tunelu dla pieszych od strony teatru (po tej samej stronie zmodernizowano wiadukt na ul. Orlej). Teraz prace przenoszą się na drugi tor. Na początku 2019 roku zostanie m.in. zmodernizowany wiadukt od strony ul. Warszawskiej. Dopiero gdy nad ul. Orlą pojawią się nowe wiadukty kolejowe, robotnicy pogłębią drogę, tak aby pod wiaduktami mogły przejechać nie tylko samochody osobowe.

PKP Otwock zmienia się nie do poznania

– Na wysokości peronów wykonano już połowę żelbetowych konstrukcji nowych przejść podziemnych. W obrębie stacji stoi już pierwszy z dwóch szybów dla wind – mówi Karol Jakubowski z PKP PLK. I podkreśla, że trwa budowa peronów I i II. Układane są ścianki peronowe, tzw. elki. Perony dla ruchu dalekobieżnego będą miały kilkaset metrów długości (kończą się na wysokości dawnego przejścia dla pieszych przy nastawni kolejowej).

– Z trzech nowych peronów, z których dwa będą wyspowe, pasażerowie skorzystają w 2020 roku. Dla pieszych powstaną dwa nowe przejścia pod torami. Pierwsze z nich zapewni wygodne dojście na perony i do pociągów – wylicza Karol Jakubowski. I dodaje, że obecnie trwają prace torowe po zachodniej stronie. – Układane są szyny, wysypywany jest tłuczeń. Planuje się, że w połowie października prace przeniosą się na drugą stronę stacji – wyjaśnia Jakubowski.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl